draco1800dc Startet 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2016 Hei var i dag ute og test kjørte min draco 18 med vp 145b , motoren gikk fint temperatur og olje trykk var fint , men i det jeg kjørte den i plan så begynner den og skyte i gasserene og kveler seg , starter lett igjen og går helt fint på lave turtall, har bytta kondensator stift og plugger . Noen som vet hva dette kan komme av ? Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 (redigert) Har du sjekket at tenningsplaten vrir seg slik at vektene som sitter under slynges ut og gir høyere tenning ved økt turtall?. De ruster ofte fast. Det enkleste måten å sjekke på er vel å koble på tennigslampen og se at tenningen forskyves ved økt turtall. Husker ikke hvor mye men du skal tydelig se det. Opp mot 20 grader mener jeg det skal være. Redigert 25.Mai.2016 av Viking28-79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
draco1800dc Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Hei , det har jeg ikke sjekket , var litt antydning til rust oppi fordeler så mulig det er problemet , vet du hvordan jeg kommer til disse loddene ? Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Nei. Kanskje andre her på forumet vet. Adaneo f.eks. Om du kan vri rotoren et stykke og den fjærer tilbake er det vel iorden. Ellers er det bare å pøse nedi litt 5-56 og la det trekke inn. Sitér dette innlegget Link to post
draco1800dc Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Hehe okey takker for svar og tips :) byttet tilbake til bosch Coil (biltema som stod på ) mulig denne kan få litt av skylda også , dusja fordeler ett parr ganger med 6-66 , så får prøve å sette på vannet å prøve en tur imorgen Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Du tok av lokket og dusja nedi da vel ? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Gikk motoren fint før du byttet kondensator, stift og plugger, eller byttet du dette fordi den ikke fint ? Hadde du ute fordeleren for å bytte dette, og fikk du den riktig inn igjen, og justerte tenningen riktig ? Satte du stifteåpning på 0.4mm, og satte fortenningen til 8 grader, og sjekket at den nådde 34 grader ved 4200rpm ? Som nevnt av Viking, sjekk at du har gjort alt riktig, og at vektene virker ved å sjekke fortenningen ved turtall. Sitér dette innlegget Link to post
draco1800dc Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Ja dusja nedi , byttet kondensator og stift pga den nesten ikke tente starter lett etter bytte , fordeleren er ikke tatt av å er justert riktig etter registerreim skifte , men har ikke satt stifta på 0.4 mm så mulig det også er ett problem , motor går fint i fri , både på lavt og høyt turtall men sliter ved motstand som planing osv Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Forsøk å stille inn stifteåpningen, dette er ganske viktig for å få skikkelig gnist på rette tidspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 (redigert) Har du skiftet register reim også ?. Fort gjort å få en tann eller 2 feil men du sier dette er riktig justert. Merke rett opp på veiv, (med reimhjul av ) rett opp på kamdrev og ca 90 grader ut mot høyre på drev til fordeler. Rotoren skal da peke mot sporet i kanten av fordeleren når lokket er av. (ca klokka 8 sett rett ovenfra) Redigert 26.Mai.2016 av Viking28-79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 De flest fordelere har en filtdott I senter av fordelerakslingen under rotoren. Denne skal ha noen dråper olje iblant, for å smøre opp loddene. Et ofte oversett vedlikeholdspukt på bensinmotorer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
draco1800dc Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Takker for gode svar , registerreima er skiftet å rotoren ble da satt på merket sitt så her burde det være greit , stifta er bare satt rett oppi ca der den gamle sto ,uvitende som jeg var , da skal jeg droppe litt olje på filten med en gang , kjekt og vite :) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Jeg har neppe så mye å fare med når det gjelder problemet, men husker jeg lærte at hvis stifter ble byttet eller justert på åpning skulle eller burde det etterfølges av tenningsjustering. Tar du tenningsjustering først kommer den kanskje feil når stiftene byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Har gjort dette selv. De de sier over høres fornuftig ut. Vi måtte også løsne vektene. Brukte WD-40. Fungerer greit så langt med noen dråper motorolje på filten i etterkant. Husk å sjekke alt av kabler også slik at du ikke har dårlig kontakt noe sted. Men, byttet du løpehjulet til regreima i rustfritt? Dette er ett viktig punkt. Bruker du hjul som er beregnet til bil så ruster lagrene i filler med en gang og reima vil ryke. NB: vi har nå satt på Hotspark. Da er det bort med kondensator og stift. Motoren er ikke til å kjenne igjen. Trodde ikke at en B23 kunne gå så rent. Er bare synkronisering av gasserne som står igjen nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.