atol Startet 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2016 Hei. Jeg har en QL bp 300 baugthruster som motor går begge veier ( har hatt av og sjekket). Men babord side får jeg bare suselyd fra giret, og ingen drift på propell. Til styrbord fungerer alt som det skal. Hva er årsaken ? Er giret gåen? Hvor får man deler til noe sånt. ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Volvo verksteder har QL. Forstår det slik at motoren går som den skal begge veier. Hadde først sjekket brytepinner. Deretter tatt av motor og sjekket gearoverføring mellom kopling og propellere. Gjøres med båten på land. Ellers er det stort sett kontaktor/rele som svikter når motoren bare vil svive en vei Sitér dette innlegget Link to post
atol Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Hei. Har hatt av motor og sjekket overføring. Ser bra ut. Jeg har bare 1 propell, så i og med den går fint en vei kan jeg vell utelukke splint i propell. Alt vil bli sjekket. Jeg vet ikke helt hvordan giret er oppbygd. Det blir en jevn suselyd fra giret når jeg kjører det den veien propell ikke går rundt. Blir litt vanskelig når man må opp med båten. Sitér dette innlegget Link to post
atol Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Hei. Har hatt av motor og sjekket overføring. Ser bra ut. Jeg har bare 1 propell, så i og med den går fint en vei kan jeg vell utelukke splint i propell. Alt vil bli sjekket. Jeg vet ikke helt hvordan giret er oppbygd. Det blir en jevn suselyd fra giret når jeg kjører det den veien propell ikke går rundt. Blir litt vanskelig når man må opp med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Tegning over oppbygging finner du her: http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schematics/Quality%20Line%20Marine%20Accessories/QL_PARTS_LIST.pdf Ville hørt med Volvo Penta forhandler for deler. Høres rart ut at gearet virker bare ene veien. Ingenting i oppbygging som indikerer at dette skal gå an, så du må nok bare sjekke hele gearet når du får båten på land. Hvor i gearet det er størst sjanse for at den "biter seg fast" kun ene veien er vanskelig å si. Sitér dette innlegget Link to post
atol Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Hei. Takk for tegningen, har sett på den og klarer ikke å se noen logisk årsak til at dette skulle skje. Jeg tenker å ta av motor igjen og koble batteridrillen på for å sjekke. Uansett ser jeg det ville la seg løse å overhale giret. Sitér dette innlegget Link to post
atol Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Hei. Takk for tegningen, har sett på den og klarer ikke å se noen logisk årsak til at dette skulle skje. Jeg tenker å ta av motor igjen og koble batteridrillen på for å sjekke. Uansett ser jeg det ville la seg løse å overhale giret. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Mulig låsesplinten er hel ,men propell kan være løs. Låsesplinten går tvers gjenom aksling, mens propellen presses mot låsesplinten av skruen som holder propell fast. Er skruen løs kan propell trekke seg litt ut på aksling og det halvmåne formede sporet i propell mister festet i låsesplinten/medbringeren. Når den kjøres andre veien presses propell mot medbringeren og dermed fungerer den i en retning, men ikke motsatt. Slett ikke sikkert dette er løsningen da, men den desidert billigste. Ta deg et bad og trekk i propellen for å sjekke om den går ut og inn på aksling, og drei på den mens du trekker i den. Skal ikke mange mm slark til før den mister kontakten med medbringeren, for som sagt går ikke medbringer gjennom propell, bare inntil. Sitér dette innlegget Link to post
atol Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Tusen takk. Skal sjekke dette ved første mulighet. Hadde drillen på i dag og får bare en ulyd den ene veien, høres nesten ut som det raper på tannhjul. Den andre veien fungerer fint. Skal skrive løsning inn her når feilen er funnet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.