Jump to content

Volvo Ql bp 300baugthruster går bare en vei.

atol

Recommended Posts

Hei. Har hatt av motor og sjekket overføring. Ser bra ut. Jeg har bare 1 propell, så i og med den går fint en vei kan jeg vell utelukke splint i propell. Alt vil bli sjekket. Jeg vet ikke helt hvordan giret er oppbygd. Det blir en jevn suselyd fra giret når jeg kjører det den veien propell ikke går rundt. Blir litt vanskelig når man må opp med båten.

bilde

Hei. Har hatt av motor og sjekket overføring. Ser bra ut. Jeg har bare 1 propell, så i og med den går fint en vei kan jeg vell utelukke splint i propell. Alt vil bli sjekket. Jeg vet ikke helt hvordan giret er oppbygd. Det blir en jevn suselyd fra giret når jeg kjører det den veien propell ikke går rundt. Blir litt vanskelig når man må opp med båten.

bilde

bilde

Tegning over oppbygging finner du her: http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schematics/Quality%20Line%20Marine%20Accessories/QL_PARTS_LIST.pdf

Ville hørt med Volvo Penta forhandler for deler.

Høres rart ut at gearet virker bare ene veien. Ingenting i oppbygging som indikerer at dette skal gå an, så du må nok bare sjekke hele gearet når du får båten på land.

Hvor i gearet det er størst sjanse for at den "biter seg fast" kun ene veien er vanskelig å si.

Mulig låsesplinten er hel ,men propell kan være løs. Låsesplinten går tvers gjenom aksling, mens propellen presses mot låsesplinten av skruen som holder propell fast. Er skruen løs kan propell trekke seg litt ut på aksling og det halvmåne formede sporet i propell mister festet i låsesplinten/medbringeren. Når den kjøres andre veien presses propell mot medbringeren og dermed fungerer den i en retning, men ikke motsatt. Slett ikke sikkert dette er løsningen da, men den desidert billigste. :smiley:

Ta deg et bad og trekk i propellen for å sjekke om den går ut og inn på aksling, og drei på den mens du trekker i den. Skal ikke mange mm slark til før den mister kontakten med medbringeren, for som sagt går ikke medbringer gjennom propell, bare inntil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...