Jump to content

Erfaringer med Drittlei eller Fugleskremmeren


bergie

Recommended Posts

Måkene driter ned båten min så jeg må finne en måte å bli kvitt dette problemet.

Så fra en tidligere tråd at medlemmer her på forumet gikk til innkjøp av dette produktet.

 

Hva er erfaringene etter at det har vær i bruk en tid?

Tenker da først og fremst på om det holder måkene borte?

Levetid for utstyret?

Forstår at lyden er hørbar for mennesker. Er lyden plagsom for omgivelsene?

 

 

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en slik for noen år siden, merket ingen forskjell mht måker og måkedritt. Oppsummert så virker den ikke iht mine erfaringer.

Endte med at jeg kjøpte et slik nett som en spenner over frukt trærne og spente dette over båt og kalesje, dette likte de ikke.

Da nettet er i tynn nylon eller lignende er det lett og tar minimalt med plass når det pakkes bort.

Lett å klippe til også slik at det passer sånn noelunde.

 

Med ønsker om en måsefri sommer.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Hadde måkeskremmer med lyd før, funka i 2 år til den falt på sjøen under fart. ( glemte å ta den ned) synes å huske at den funka. Slange funka delvis.

Det som har funka best er at ingen gjør opp fisk og kaster slo i nærheten. Har ikke hatt måkeskit på båten på et par år nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med Drittlei eller Fugleskremmeren, men har meget god erfaring med å ha en lekeslange som bukter seg, festet med borrelås til bordet på fly bridge.

Nabobåter har vært helt nedgriset av fugleskit, men hos meg har det ikke vært noen tingt.

Link to post
Share on other sites

Dittlei/Fugleskremmeren virker absolutt ikke. De utgjør kun et enerverende element i båthavna, der disse står og hyler ved den minste bevegelse.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Du vil finne at våre venner måkene tilpasser seg det meste på kort tid og og kun mekanisk obstruksjon virker. Det være seg roterende eller fast som stag, want og fall på seilbåt.

 

Mine venner måkene var her først og har sin rett, men tidvis sloss jeg med dem. Ved seint utsett skyter jeg ei og legger Liket med utspredde vinger på plast på dertil egnet sted på båten.....Bankers i 3-4 månede. På sjøen i båthavna har jeg limt på billige "up-yours" pinner på fex radar, GPS-antenner mm, og jeg får være i fred....stort sett.

 

Hater måker,...? NEI! ÆFinnes det noe bedre enn måkeskrik til morgenkaffen....selvfolglig uten dritt på dekk

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg fikk trekk over flybridge, kunne jeg få både 10 og 20 ruker på et døgn. Var helt håpløst da måkene virket å ha fått seg ny favorittplass.

 

Lagde til 2 stk elastiske liner med løkker i endene som spennes opp mellom targabøylen og rekka forut på 10 sekunder samt satt en pigg på radaren.

Etter det, har jeg nesten som til gode å få måkedritt på båten.

 

Jeg har en teori om at det gjelder og ødelegge "innflygingen" til "landingsplassen" da måker som dyr generelt instinktivt er redde for å skade seg.

 

Linene er ikke veldig synlige på lang avstand, og jeg har flere ganger observert måker på "final approach" som skvetter så de nesten ramler ut av lufta når de ser linene på 5-10 meters avstand.

 

Om man ikke har targa, så kan man nok rigge opp linene mellom to brøytepinner som stikkes ned i feks flaggstangholderen akter og ned i ankerluka fremme f,eks.

 

Har tidligere prøvd det meste, men virker som måkene etterhvert venner seg til alt. Måkejageren dukker måkene hodet under hver gang armen passerer, ugla ble driti nedover ryggen og slangene tok de tak i og kastet overbord når de ble vant til dem...

Drittlei gjør stort sett alle andre i havna så drittlei (unntatt måkene) at de etterhvert blir forbudt.

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Som seilbåteier har jeg erfart at løsningen er å ligge ved siden av en større seilbåt. Måkene foretrekker båten med de mest luksuriøse sprederne  :yesnod: 

 

Fysisk obstruksjon som Sap viser til, eller at måkene har et bedre alternativ er nok det som virker i lengden. Måker er nokså smarte dyr...

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er mange som vil motsi oss SAP. Mekanisk blokkering av landingsstripa i en eller annen form er det eneste saliggjørende. Den roterende saken funker forøvrig greit om man får senka den så lavt at "dævelene" ikke får dukka under. Måkelik-metoden er i all sin brutalitet 100% effektiv , og jeg var overaska over at jeg ikke ble slakta på normal BP vis. Gutta er for opptatt i vest-trådene tipper jeg.

 

Uansett, jeg er stort sett venner med "gjengen". La dritten tørke og skrubb det av med kosten og litt vann. Med alt det rare vi må leve med her nede i Vestfoldskjærgården de neste to-tre månane er måkemøkka bare en bagatell og rutine. Å våkne opp under fjellet på Stauper uten en dæsj på dekk og litt måkeskrik er nedtur.

 

Ha en fortreffelig og minimalt "bedritent " sommer

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig glad for denne tråden. Måkeskit, blåskjellrester og anna rart de drar med seg opp er så problematisk at jeg vurderer å kutte ut kallesje og tre over plastpresenning ved lengre landligge. Det største problemet er jo når båten ligger slik til at fuglene oppfatter den som et skjær eller en odde. Slanger, ledda eller ikke, i gummi, naturtro i tre, fungerer bare kort tid, før fuglene har tatt tegninga. Det eneste jeg har fått til å fungere er å strekke ei tynn tørkesnor, med innknytte bæreposeoppriv med jevne mellomrom, fra flaggfestet helt akter, via masta og helt fram i baugen. Det er noe med innflygings- og flukt-mekanismene som blir hemma. Men så er det å binde dette opp, vikle det sammen, oppbevare det i vått høstvær og slikt. Nå har mine måker så innstendig lyst til å ha båten som måkeskjær, slik at de klarer etter ei stund å etablere seg på sidene, framme på frambakken og andre plasser. Bærnota med badeballene syns jeg så artig ut. Det skal jeg prøve. Likeledes elastiske liner, mulig det ikke trengs bæreposer? Jeg håper alle som har gode ideer legger det ut. Lokale tilhøve spiller helt sikkert inn, slik at om det ikke fungerer ett sted kan det jo forsøkes andre plasser!

Link to post
Share on other sites

"....".............Lokale tilhøve spiller helt sikkert inn, slik at om det ikke fungerer ett sted kan det jo forsøkes andre plasser!

Tviler srerkt på den teorien. Måker er måker overalt mener jeg etter å farta kysten opp og ned i en mansalder. Blokker for dem eller lev med dem. Tough shit.

 

Alle forrandringer virker på kort sikt, men over tid blir slanger til leiketøy, ugla til kamerat, ultralyden til disco osv. Men for all del, finner du kuren blir du millionær. Jeg har patent å skyte ei, så kom opp med noe annet.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

 Jeg har patent å skyte ei, så kom opp med noe annet.

 

Lykke til

Med mindre gjeldende måke har påført deg betydelig økonomisk skade, kan du ikke, særlig ikke i hekketida, felle den. Du kan sjølsagt gjøre det, og finne på en eller annen grunn, men som et generelt råd til almuen om å skyte en til skrekk og advarsel, trur jeg ikke passer på et åpent offentlig nettsted. For å si det forsiktig. Måker er ikke en art, og her omkring har de måkene som hekker lagt beslag på holmer lenger unna. "Mine" har mange plasser å gjøre av seg. Min plass er forholdsvis langt unna både hekkeområde, oppvekstområde og det foregår lite kystfiske her. Slik sett skal det la seg gjøre å få dem vekk. Kråker er verre, men ikke på båt, og det er heller ikke tema her, sjøl om jeg har funnet en metode - som jeg ikke kan nevne her - bare så det er sagt.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange tilbakemeldinger.

 

Slår fra meg Fugleskremmeren. 

Tror ikke jeg vil skyte måker heller. Har en tendens til å bli politiaksjoner når noen viser seg utendørs med noe som kan ligne et våpen  :smiley:

Måkejageren er et alternativ. Problemet er å montert den på en grei måte. Tenker i så fall å bruke en liten sandsekk som "fundament".

 

Som et første, og billig, forsøk, så satte jeg opp to kosteskaft, strakk et tau i mellom og hengte på noen CD-plater. Så får vi se hvordan det går.

Kan eventuelt bygge videre på dette for å få til flere hindere.

Utfordringen er å finne løsninger som ikke blir til hinder for å bruke båten. Det må ikke bli for plundrete å sette opp og ta ned igjen.

 

bilde

 

 

Var utpå en liten tur i går kveld. Ble nærmest invadert av måker. Satte seg flere på fordekket.

Satte seg også en på kalesjen like over førerplassen. Jeg dyttet på kalesjen like under føttene på den. Løftet på fuglen, men den flyttet seg ikke.

Måtte stikke hode ut før den tok til vingene igjen  :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Og hva er bare Lurium 2000?

 

Fysisk avsperring fungerer mot at måker slår seg ned og/eller etablerer reder,  men dette kan fort bli en upraktisk løsning (rigging/nedrigging). 

 

Hva med denne?

https://bird-x.com/bird-products/electronic/sonic/broadband-pro/

 

Det finnes også (minst) en norsk leverandør,  men fungerer det? Noen med erfaringer?

Det er tilsynelatende intet å tjene på å kjøpe ultralyd-varianten: "Amerikanske forskere har fundet ud af, at ultralyd, altså højfrekvent lyd, ikke virker på fugle," siger Christian Kierulf Aas, som også er rådgiver for Avinor og Forsvaret, når det gælder problemer med fugle (fra https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvordan-skraemmer-man-fugle-vaek ). 

 

Hva med drager på stang eller døde måker (falsk utgave)? Virker det? 

https://skadedyrbutikken.no/maker-maser/fugler?gclid=EAIaIQobChMIsauA1YXD4wIVSaWaCh2Y-QcaEAAYASAAEgIJr_D_BwE

 

...eller er det bare fjas? Disse dragene har jeg selv sett måker sitte og kose seg rett under, så jeg har ikke helt troa på skremmevirkningen. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Det beste jeg har kommet til nå er en bærepose med et hull i et hjørne som lufta slipper ut gjennom.  Bind en hyssing i håndtakene og fest den et stykke over hytte/kalesjetaket. Men du kan ikke hindre måkene i å fly over båten.?

Har også tenkt på en såkalt topphatt (Biltema) i lett duk å legge over kalesjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...