Jump to content

Er båtfolk på BP i ferd med å bli noen paranoide bøller?

Free Lillehammer

Recommended Posts

Registrerer i flere andre tråder på Båtplassen (både eldre og en helt ny) at det postes svært aggressive  poster fra fra diverse personer som fremstår ekstremt forulempede blant annet fordi det går en debatt i samfunnet om påbud om flyteplagg er klokt eller ikke.

Myndighetene fremstilles som overgripere mot båtfolkets frie liv og NSSR fremstilles som en samfunnsfiende utelukkende motivert av å hamstre rikdom på båtfolkets bekostning.

Har man motforestillinger mot disse fremstillingene, må man på Båtplassen påregne nokså harde personangrep.

Hva i huleste går det av folk?

Enig i at mye av kritikken mot RS er usaklig. F.eks at det er feil at de er politiske og at Rikke Lind er kjøpt og betalt av AP osv...

En interesseorg som RS ønsker ikke vestpåbud fordi de skal selge flere vester. De ønsker det fordi de vil bruke alle muligheter til å gjøre sjøen tryggere. At jeg personlig mener det siste forslaget er dust, vil jeg ikke tillegge RS noen andre agendaer enn at de jobber for tryggere båtliv. Selv om jeg er uenig i virkemidlene deres.

KK

Forslår at du leser dette innlegget i debatten: https://baatplassen.no/i/topic/126732-rs-ber-regjeringen-innføre-vestpåbud-for-alle-fritidsbåter/?p=1827042

Et og annet utbrudd vil det alltid komme når ting skal diskuteres skriftlig, men at det er noen generell stygg tone over det som postes på BP er jeg ikke enig med deg i.

Når det kommer til sak ser jeg at vi ikke deler samme oppfatning, men vit at jeg av og til sitter med pølsevesten også inne i styrhuset så det går ikke på fornuften, men på "tvangen".

Slik sett er vi både like og forskjellige....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Synes jeg er en unødvendig debatt å starte. Faktisk er det også helt motsatt, hvis du ikke er medlem av RS blir du slaktet for det også. Ting slår begge veier innpå her.

Dog kan nok noen vise litt mer folkeskikk og høflighet i sine argumenter, der skal jeg være enig med deg. Men dette har blitt debatert så mange ganger uten at ting endrer seg, så er nok en av minusene med å være her. Mange pluss veier dog opp for de minusene som er her, mener nå jeg.

Til syvende og sist, vi velger selv hva vi vil la oss irritere over, og hva vi vil overse.

P.S. RS har vel seg selv å takke for at de "hamstrer rikdom på båtfolkets bekostning" ? Sjelden har jeg sett noen organisasjon så ivrig etter jakt på donasjoner av forskjellig art og så kreative i sine utspill. Tror de er unike i norsk setting i så måte

Skjønner jeg deg rett mener du at sjikkaneringen går bare en vei?.

Nei, det mener jeg ikke. Jeg viste til eksempler. 

Det er legitimt å eksempelvis velge å ikke være medlem av RS. Det kan være mange grunner til at man velger å ikke være med.

Videre er det selvfølgelig lov til å ha sterke meninger og i forum på nett er tonen normalt mer muntlig enn i skriftlige fremstillinger på papir. Helt i orden alt sammen.

Poenget mitt er at engasjementet må gå på SAK og ikke på PERSON. Videre er myndighetenes ansvar å forsøke å balansere ulike samfunnsinteresser. De er ikke ondsinnede overgripere. Når det gjelder RS, har de faglig begrunnet sine syn. Da får man i tilfelle være faglig uenig og ikke fare med tøysete beskyldninger om at RS implisitt er noen sleipe jævler som bare forsøker å mele egen kake ved å bygge formue på båtfolkets bekostning. 

velkommen til båtplassen :giggle:

Men tør jeg spørre om det egentlig ikke er du som har problemer med at andre mener noe annet enn deg selv.

i dette innlegget forsøker du å legge lokk på diskusjonen og styre utfallet, det er vel ikke din oppgave ?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sitat:

Har dere gått fullstendig fra vettet her inne nå? Det får være grenser for historieløshet og perspektivløshet.

Redningstjenesten vi har i regi NSSR er relativt unik i verdenssammenheng. I noen land er redningstjenesten frivillig drevet og i noen land er den drevet av myndighetene. Dekningen er i alle tilfeller stort sett dårligere enn det vi har i Norge. Dekningen NSSR har langs norskekysten i dag har aldri vært bedre. Det koster.

Nå for folk roe seg ned, drikke opp og gå og legge seg. Deler av tråden over er fullstendig lavmål.

Veldig enig med Free Lillehammer i at sitat: "engasjementet må gå på SAK og ikke på PERSON" men synes ikke at den ene siden er noe verre enn den andre.

Dette er tema som engasjerer sterkt og det er vel bare naturlig at det fører til hete debatter her, hvor vi er mer enn normalt opptatt av båt (for å si det mildt :smiley: ).

Jeg er mot et totalt vestpåbud. Det er godt mulig jeg tar feil, men jeg ønsker å argumentere for mitt syn, i alle fall så lenge man (i teorien i alle fall) kan påvirke.

Redigert av Arne O. (see edit history)

Støtter at en bør diskutere sak og ikke drive direkte angrep på personer.

Min gamle far sa at om en skal snakke om folk så må det tåle at de det gjelder hører på.

Forsatt gjeldene folkeskikk selv etter at internett og diverse forum o.l er oppstått.

En tidligere kolega så også følgende, tror EDB en er kommet for å bli.

Ha en flott sommer alle BP medlemmer.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Veldig bra, Free Lillehammer!

Jeg begynte å tro på at luften etterhvert skulle gå ut av debattentene i de andre trådene, men så kom du med denne tråden, og da kan det holdes liv i debatten en stund til.

Det dumme er at det er kanskje du som skal få høre det nå.

Men nå er det vindstille, sol fra skyfri himmelen, 20 grader i skyggen og fruen vil på tur på fredag, og da må jeg ned i båten og fikse noen småting.

Ha en fin dag alle sammen, og husk å hilse til de du treffer på sjøen.......spesielt de med og uten vest!

Svart (redigert)

velkommen til båtplassen :giggle:

Men tør jeg spørre om det egentlig ikke er du som har problemer med at andre mener noe annet enn deg selv.

i dette innlegget forsøker du å legge lokk på diskusjonen og styre utfallet, det er vel ikke din oppgave ?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sitat:

Har dere gått fullstendig fra vettet her inne nå? Det får være grenser for historieløshet og perspektivløshet.

Redningstjenesten vi har i regi NSSR er relativt unik i verdenssammenheng. I noen land er redningstjenesten frivillig drevet og i noen land er den drevet av myndighetene. Dekningen er i alle tilfeller stort sett dårligere enn det vi har i Norge. Dekningen NSSR har langs norskekysten i dag har aldri vært bedre. Det koster.

Nå for folk roe seg ned, drikke opp og gå og legge seg. Deler av tråden over er fullstendig lavmål.

Det synes jeg er en stekt urimelig påstand. Jeg har ikke gjort meg opp noen bastant mening om totalt vestpåbud er fornuftig eller ikke og ser at det finnes gode argumenter både for og mot.

Jeg forsøker ikke "å legge lokk på" noen debatter overhodet. Det jeg etterlyser er ikke et mindre engasjement eller at man skal avstå fra å være for eller mot. Det jeg går i rette med er

a) angrep på person isteden for å holde seg til sak

b) at båtfolket ikke står under angrep fra overgripende onde myndigheter eller sleipe organisasjoner som har ranet til seg et redningsmonopol motivert av å mele sin egen formue på bekostning av båtfolket. Det er innsiktsløst og historieløst. Myndighetenes forsøk på å balansere ulike samfunnsinteresser er legitimt og jeg ville definitivt ikke hatt en situasjon uten NSSR sin fantastiske kapasitet og dekning langs vår lange kyst.

Redigert av Free Lillehammer (see edit history)

Angrep på person er jo baatplassens varemerke, det burde du ha lært etter 4 år her :giggle:

Du må være klar over at Redningsselskapet er en kommersiell organisasjon, å si at de ikke vil mele sin egen kake eller forsøke å tjene mest mulig penger på virksomheten sin blir helt feil. All salg av utstyr, det være seg vester eller annet båtutstyr samt ønske om donasjoner (noe som en del opplever som tigging) er tydlige tegn på en kommersiell organisasjon.
Nå har jeg ikke sagt at dette er feil, RS må dekke sine utgifter samt sørge for nok penger i kassen til videre drift. Det er likevel viktig å være klar over at RS drives på en helt annen måte enn for 30 år siden. Nå har vi med en profesjonell bedrift å gjøre som skal ha kontroll på sine utlegg og inntekter.

Når det gjelder dette med vestpåbud så synes jeg det er sterkt beklagelig at en kommersiell organisasjon blander seg inn i politiske avgjørelser og kommer med anbefalinger i den ene eller andre retning, politikeren burde holde seg for gode til å la seg påvirke av slikt.
Ingen er uenige i at det er fornuftig å bruke redningsvest men påbudet er truffet på feil grunnlag.
Når det i tillegg fremstilles i RS magasinet at båtfolket helt og holdent støtter opp om påbudet blir det å legge ord i munnen på folk.

Nå har jeg holdt meg unna debatten om vestpåbud, da jeg finner den svært lite konstruktiv, men å starte en egen tråd hvor man spør om medlemmene på forumet er i ferd med å bli "noen paranoide bøller", kun fordi enkelte av Båtplassens medlemmer er innbitte motstandere av både vestpåbud og Redningsselskapet, fremstår som en smule ironisk, og man bør kanskje feie for egen dør først, og ta inn over seg at andre mennesker har andre meninger enn en selv, selv om noen nok gikk litt vel langt i å uttrykke disse meningene i den andre tråden.

Det jeg går i rette med er

a) angrep på person isteden for å holde seg til sak

b) at båtfolket ikke står under angrep fra overgripende onde myndigheter eller sleipe organisasjoner som har ranet til seg et redningsmonopol motivert av å mele sin egen formue på bekostning av båtfolket. Det er innsiktsløst og historieløst. Myndighetenes forsøk på å balansere ulike samfunnsinteresser er legitimt og jeg ville definitivt ikke hatt en situasjon uten NSSR sin fantastiske kapasitet og dekning langs vår lange kyst.

a) Dersom det er snakk om Rikke Lind, eller forsåvidt andre ledere/politikere, er disse å anse som offentlige personer, og jeg ser ingen problemer med å kritisere deres lederskap, jeg anser det faktisk som en rett i et åpent demokrati.

b) Man er ikke paranoid dersom de virkelig er ute etter å ta deg.

De fleste båtfolk setter nok stor pris på arbeidet de frivillige i RS gjør, og at man kan få hjelp dersom uhellet er ute.

Men, det betyr jo ikke at man automatisk må være enig med RS i alle saker, eller at man behøver å synes at ledelsen gjør en utmerket jobb, det betyr egentlig ikke en gang at man trenger å være medlem av RS.

Personlig er jeg ikke medlem av RS av prinsipielle årsaker, og lever godt med det, men dersom uhellet skulle være ute, setter jeg fremdeles pris på å bli reddet, selv om jeg må betale noe ekstra,

Når man så først snakker om historie, så minnes jeg en hel del saker om underslag, sparkingen av Kristensen Solås grunnet grove personvernsbrudd, samt en hel del andre saker som gjør at ledelsen i RS ikke har noen som helst fortrolighet hos meg. Jeg er forøvrig ikke noen stor fan av Rikke Lind heller.

Jeg vil gå så langt som å påstå at ledelsen i RS er totalt inkompetente, og ser ikke noe problem ved å sette søkelyset på dette, uten at det tar noe vekk i fra det fantastiske arbeidet de frivillige gjør.

Jeg vil også påstå at Redningsselskapet har en klar tendens til å hevde at de representerer hele "båtfolket", og at alle deres medlemmer unisont støtter ledelsens beslutninger.

RS fremstår i stor grad for meg som en kommersiell aktør, med toppledere som tar ut topplønn, som forsøker å drive lobbyvirksomhet kun for å utvide sin egen virksomhet, ikke for medlemmenes beste.

Jeg personlig ville gladelig betalt medlemsavgift til RS, noe jeg forsåvidt også ufrivillig gjør ettersom 90% av finansieringen av RS kommer fra Staten, men jeg tenker altså på et "medlemskap" her, dersom RS fremsto for meg som den organisasjonen det burde vært, en uavhengig ideell organisasjon.

Dessverre anser jeg ledelsen, både denne og forrige, som totalt inkompetente, samt at Redningsselskapet i stadig større grad fremstår som både en kommersiell og politisk aktør, hvor ledelsen lar sine egne interesser og politikk påvirke selskapets drift, og dette er jeg ikke interessert i å støtte økonomisk, selv om jeg gjerne ville støttet skøytene og de som bruker av sin egen tid på å bemanne disse.

Jeg respekterer dog at andre er uenig, og mener at Redningsselskapet er fantastisk (og jeg tenker da igjen på selve organisasjonen, arbeidet som gjøres ute på sjøen er nok de fleste enig i er "fantastisk").

Redigert av adeneo (see edit history)

Men det er jo skikkelig fint at vi har fått en ny tråd med debatt om debatten. Kanskje noen kan starte en tråd om at vi ikke ønsker en tråd med debatt om debatten, sånn vi kan diskutere noen fanatiske tullinger som ikke forstår at debatt på debatt om debatten ikke fører til noe annet enn personangrep. For de fanatiske debattantene ønsker jo egentlig ikke debatt om dem og deres fortreffelighet, og det synes jeg vi bør debattere litt inngående.  

Hva handler denne tråden egentlig om?

Men det er jo skikkelig fint at vi har fått en ny tråd med debatt om debatten. Kanskje noen kan starte en tråd om at vi ikke ønsker en tråd med debatt om debatten, sånn vi kan diskutere noen fanatiske tullinger som ikke forstår at debatt på debatt om debatten ikke fører til noe annet enn personangrep. For de fanatiske debattantene ønsker jo egentlig ikke debatt om dem og deres fortreffelighet, og det synes jeg vi bør debattere litt inngående.  

Hva handler denne tråden egentlig om?

Debattanter!?! :confused:

RS fremstår i stor grad for meg som en kommersiell aktør, med toppledere som tar ut topplønn, som forsøker å drive lobbyvirksomhet kun for å utvide sin egen virksomhet, ikke for medlemmenes beste.

Dessverre anser jeg ledelsen, både denne og forrige, som totalt inkompetente, samt at Redningsselskapet i stadig større grad fremstår som både en kommersiell og politisk aktør, hvor ledelsen lar sine egne interesser og politikk påvirke selskapets drift, og dette er jeg ikke interessert i å støtte økonomisk, selv om jeg gjerne ville støttet skøytene og de som bruker av sin egen tid på å bemanne disse.

Først vil jeg si jeg finner det spesielt at trådstarter starter en tråd om dårlig debattmiljø og omtrent samtidig kommer med ett sterkt partsinnlegg for RS. Vi får ikke disutert personangrep eller hvordan vi skal oppføre oss i ett forum når agendaen er å kritisere de som kritiserer RS. Min holdning er at ytterpunktene i debatten på begge sider bør moderere seg (jeg har slettet flere innlegg en jeg har postet om saken, nettopp pga at de ikke var moderate nok).

Når det gjelder RS er jeg veldig enig med adeneo, veldig bra beskrevet.

Hva om alle tok en kikk ut av vinduet for å se om solen har kommet frem (igjen)? Det eneste som har kommet ut av alle disse trådene det snakkes om er at frontene hardner til og alle blir enda mer (om mulig) overbevist om at de besitter fasitsvaret.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hva om alle tok en kikk ut av vinduet for å se om solen har kommet frem (igjen)? Det eneste som har kommet ut av alle disse trådene det snakkes om er at frontene hardner til og alle blir enda mer (om mulig) overbevist om at de besitter fasitsvaret.

Har gjort det. Er nå i båten og meldingene er gode. Båtbrukerne her i vsfoldskjærgården gir en stor "F" i BP og deres mange teorier. Halvparten jeg har treffi i dag har brutt ett x antall lover og regler i løpet av dagen uten å være til sjenanse for noen? Vi skjerper oss mot helga for å ikke provosere gjestene nordfra, men vi gleder oss til å slippe fri tra teoretikern igjen i aug-sept. Ha en god sommer...Kragerø???

Jeg kjøpte flytevest til katten men den vil ikke bruke den. What to do?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har man motforestillinger mot disse fremstillingene, må man på Båtplassen påregne nokså harde personangrep.

Hva i huleste går det av folk?

Først: Det du beskriver, gjelder ikke bare på Baatplassen.

Jeg synes jeg ser en mer polarisert debatt og generelt mer uro og utrygghet hos folk flest. Dette kan gi seg forskjellige utslag. Noen føler at de ikke finner ordene og/eller ikke blir forstått. Da reagerer noen med å smøre mer på, for om mulig å "komme gjennom" i det man oppfatter som et tett hode på mottagersiden. Ute i den store verden tyr man lett til vold, sammenlignet med Norge (og spesielt Baatplassen, der man begrenser seg til verbale utfall). Vi har jo sett bilder av parlamentarikere i andre land som sloss i "Stortingssalen" når de ikke blir enige.....  Slik er det ikke i Norge, heldigvis.

I Norge er det vel slik at vi har ytriingsfrihet som en del av våre medfødte gener, nærmest.

Men det trengs bare en generasjon før alt dette kan ha blitt forandret.

Jeg ønsker derfor å påpeke - uten bruk av store, ubehagelige ord håper jeg - følgende, som ikke er rettet spesielt mot trådstarter eller noen enkelt privatperson:

GENERELT

Det er ytringsfriheten som er beskyttet av norsk lov.

Man har ingen lovmessig beskyttelse mot å lese, høre eller oppleve andres meninger som støtende (annet enn i veldig spesielle tilfeller).

At noen opplever "personangrep" er en del av det å ha personlige holdninger, og oppleve at andre ikke har samme syn.

Det er lettest å være en del av majoriteten, og støtte seg til et flertall. For de som ikke er det, og opplever at de tanker og meninger som de har ikke verdsettes eller repekteres, slik at deres syn ikke får komme fram, medfører situasjonen lett at argumentasjonen blir forsterket. Litt som når Ap taper et valg, og tror de at de ikke har vært "tydelige nok" med sitt budskap.

Det er sjelden noen føler seg personlig angrepet av at andre sier "Jeg er helt enig med deg!" - Ikke sant?

OMDISKUSJONSFORMATET RUNDT RS SPESIELT

Angrepene på RS er etter min mening forståelige. Så jeg er medlem på tross av den ledelsen de har, ikke på grunn av den...

Det er mange som reagerer på overformynderiet vi ser derfra for tiden. Det må være en balanse mellom frihetsfølelsen alle søker på vannet, personlig vurderingav risiko/egen sikkerhet, og hvor mye man skal utsettes for å oppdras, belæres og betvinges andres risikogrenser.  Samtidig er det svært umusikalsk/selvmotsigende av RS ledelsen å innta politisk "korrekte" samfunns-overordnede holdninger, når man i utgangspunktet oppfordrer hver enkelt båtbruker til å vise ansvar og tenke sikkerhet.

Folk er forskjellgie, og det er et gode. Ensretting av folks valgfrihet, i form av lovpåbud/forbud,  bør derfor mottas med streng skepsis. Alternativet er å føle seg trygg midt i saueflokken, selvsagt. Men selv regner jeg i hvertfall ikke det som noe attraktiv organisering av sitt eget liv. -For hva? en illusjon om trygghet?

ENDA MER GENERELT...

Grunnen til at slike diskusjoner også foregår i hele samfunnet, ikke bare Baatplassen - og dette ser ut til å bli stadig mer tilspisset, ja i hele verden - det tror jeg er summmen av at folk flest forsøker, kanskje etter fattig evne og mulighet,  å røve tilbake kontrollen over sine egne liv.  Fler og fler føler at den grunnleggende personlilge friheten blir fratatt dem.

Hva folk nederst på verdistigen (uansett måleenhet) sier, er ekstremt viktig. I et demokrati er det kilden til forandring og forbedriinger i vårt samfunn. Hvis de mektige i samfunnet mister repekten for de på vei opp stigen nedenfor dem selv, har vi mistet selve grunnolaget for vårt demokrati.

OM YTRINGSFRIHET OG SLIK DEN STYRES HER PÅ BAATPLASSEN

Hensikten med ytringsfriheten var vel opprinnelig å utveksle synspunkt, diskutere og finne frem til en logisk konklusjon som flest mulig kan gå inn for. Hensikten med å diskutere har aldri vært å rakke ned på de som er uenige. Men det synes meg at i dagens samfunnsklima føler svært mange at det er viktig å "vinne" en diskusjon. Og klarer man ikke det, er neste skritt ett av to: Demonisering av menignsmotstanderen, elelr forsøk på å bringe dem til taushet gjennom latterliggjøring eller ren sletting av utfordrende formuleringer, slik som vi ser det unødvendige "redaktøransvar" utøves her på Baatplassen.

HUSK: Hvis du vil nekte andre retten til å si hva de vil, skal du selv også miste den.

Jeg synes det er altfor mange som "løper til mora si" (her: "moderator") og klager over andres ordvalg: "Så sa han atte det og det, også kalte han meg .... jeg ble så lei meg...."

Ovenstående er skrevet med litt hastverk, og jeg ber leseren være snill mot meg i sin tolkning av det jeg skriver. Men jeg tar ansvaret for egne ordvalg, hvis du som leser dette, tar ansvaret for hva mine ord får deg til å tenke. Det er slik jeg mener det skal være når man utveksler tnaker og meninger. Hvis vi skulle slutte med det, bare fordi det nesten alltid er noen som synes det de leser skaper litt ubehag, da må vi slutte å snakke sammen. Vi kan i hvertfall ikek forvente at folk skal være ærlige!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...