Eddiken Startet 25.Mai.2016 Del på Facebook Startet 25.Mai.2016 Ekkoloddet fungerer fint på grunt vann, men så snart jeg setter båten i gir blir bunnen mer og mer borte. Og når det er rundt 30 m dypt, så viser det ikke bunnen i det hele tatt hvis jeg går. Det fungerer hvis jeg legger meg i still, men så blir det borte igjen når jeg setter båten i gir å begynner å røre på meg. Svongeren er helt ny og er montert i en plastkopp nedi benken. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.Mai.2016 Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 (redigert) Har det vært svinger på akkurat samme plass tidligere eller er det noe du har montert nylig? Virket loddet tilfredsstillende tidligere? Hvilket lodd har du? Redigert 25.Mai.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Mai.2016 Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Som oftest når slikt skjer skyldes det at det kommer luft under svingeren/skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Det er et koden cvs 118. Det har vært en svinger der tidligere, men har aldri brukt den. Kjøpte båten ifjor og har ordnet med ny svinger til loddet nå. Har heller aldri brukt loddet før. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Mai.2016 Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Det skal nå være et bra lodd. Men innvendig montasje av svinger har aldri vært noen optimal løsning. Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 25.Mai.2016 Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Innvendig svinger kan virke helt utmerket hvis det er riktig gjordt.Er det noe mer enn svingeren i den plastkoppen,olje for eksempel? Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Har frostvæske og vann i koppen. Men skulle kanskje fått tak i en ny, hvor får man tak i det? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Mai.2016 Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Er vel neppe koppen som er problemet men plasseringen. Du kan jo ta svingeren i en påse med vann og forsøke flere steder i båten for å finne den beste plasseringen. Men like bra som gjennomgående montering blir det aldri. Får det første vil skroget dempe signalet og for det andre vil en svinger montert under båten stikke litt ned slik at det meste av luftbobler passerer på siden av den og ikke under den. Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Kan jeg ordne slik at den står under båten da? At jeg liksom lager en ekkoloddbunn?funker det med slik type svinger? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Mai.2016 Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Vet ikke hvilken type svinger du har. men de som egner seg best ril gjennomgående montering på slike små lodd er gjerne av messing med en utvendig del utformet som en båt. Da er det bare å borre et hull i båten og lage seg til en trekloss mellom skroget og svingeren slik at den peker rett med. Bår hull i klossen smør på siksflex og skru fast. Airmar har et rikholdig utvalg av bra svingere. Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Ok, ja var sånn jeg tenkte det. Den svingeren som sto i båten når jeg kjøpte den, var av bronse, og var "trekantig' den funket også bare når det var grunt vann.. Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Den jeg har nå er en rund plastsvinger fra furuno Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 25.Mai.2016 Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Kan svingeren stå nært propellen, kanskje? Det skal være god avstand Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Den står framme under benken. Det er en hansvik 19 Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Mai.2016 Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Vel fremme under benken på en Hansvik 19 er det vel ikke mye vann når du kjører så ikke så rart den ikke virker. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Som andre sier har du høyst sannsynlig plassert giveren din et sted hvor signalet dens må gjennom luft, og det går ikke. Følg tipset med plastpose med vann i, og prøv deg frem til du finner en bedre plassering. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.