Jump to content

Hva er galt med ekkoloddet mitt? (Koden med innvendig svi ger)

Eddiken

Recommended Posts

Ekkoloddet fungerer fint på grunt vann, men så snart jeg setter båten i gir blir bunnen mer og mer borte. Og når det er rundt 30 m dypt, så viser det ikke bunnen i det hele tatt hvis jeg går. Det fungerer hvis jeg legger meg i still, men så blir det borte igjen når jeg setter båten i gir å begynner å røre på meg. Svongeren er helt ny og er montert i en plastkopp nedi benken.

Er vel neppe koppen som er problemet men plasseringen. Du kan jo ta svingeren i en påse med vann og forsøke flere steder i båten for å finne den beste plasseringen. Men like bra som gjennomgående montering blir det aldri. Får det første vil skroget dempe signalet og for det andre vil en svinger montert under båten stikke litt ned slik at det meste av luftbobler passerer på siden av den og ikke under den.

Vet ikke hvilken type svinger du har. men de som egner seg best ril gjennomgående montering på slike små lodd er gjerne av messing med en utvendig del utformet som en båt. Da er det bare å borre et hull i båten og lage seg til en trekloss mellom skroget og svingeren slik at den peker rett med. Bår hull i klossen smør på siksflex og skru fast. Airmar har et rikholdig utvalg av bra svingere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...