Jump to content

Her ser du litt av poenget med kystradioen, sertifikat og lisens..

GeirV

Recommended Posts

Moderne VHF med "distress" knapp vurderer jeg som viktigste sikkerhetsutstyret jeg har ombord, og at fruen blir minnet om bruken om uhell skulle oppstå. Har også lagt meg til for vane og kalle opp Rogaland Radio nesten hver gang jeg forlater havn, slik får jeg testet at utstyret faktisk virker og ikke minst senke min egen terskel for å bruke utstyret.

Og selvfølgelig har jeg sertifikat og betaler jeg lisens.

Å teste VHF'n ved hver avgang, var vel litt overdrevet? Men for all del, det skader jo ikke. Jeg tester mot kystradioen pluss mot egen SWR-boks i starten av hver sesong og så ser jeg ved bruk at alt funker utover sesongen. Og fra jeg monterte VHF'n i 1988 (Sailor RT2048) har den aldri feilet. Jo forresten, jeg måtte bytte antenne en gang for vel 10 år siden da kontakten var irret.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det finnes ingen unnskyldninger i verden som er gode nok for å ikke ha VHF ombord - uansett størrelse på fartøy og seilingsområde, spør du meg. Men barn (og voksne) under oppsikt skal få slippe. :saint:

Har ikke tall på hvor mange som bruker mobiltelefonen i nødsituasjoner. Jeg forstår dem godt - å snakke i VHF'en krever tilvenning. Men folkene på Kystradioen er hyggelige, og biter ikke. Prøv å kall dem opp på din lokale arbeidskanal neste gang du går ut, så får du testet radioen i samme slengen. :thumbsup:

Jo det er nok litt overdrevet å teste hver gang jeg forlater havna, men ble faktisk oppfordret av Rogaland Radio til det. Foranledningen til det var at Raymarine Vhf jeg har kun sendte ut men ikke mottok samtaler og det gikk faktisk ganske lang tid før jeg ble oppmerksom på problemet. Det var selve apparatet som feilet i mitt tillfelle.

VHF = facebook real time. Synes VHF er et fenomenalt medium. Min 1992 Motorola scanner alle kanaler kontinuerlig om jeg velger det alternativet og den subber da inn "alt" som foregår innen rekkevidde.

Sikkerhetsaspektet forøvrig er jo utrolig bra.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...