Jump to content

Baofeng håndholdt VHF

jotto

Recommended Posts

8 reelle watt? Jeg har sett mye utstyr på eBay som skryter fælt, blant annet enkle antenner uten forsterker for både internett og TV som skryter på seg 30 - 40 dB forsterkning!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den kan nok brukes på de maritime VHF-frekvensene, men er ikke optimalisert og tilrettelagt for slik bruk. Moderne VHF'er har dessuten "nødknapp" som du i nøden trykker på slik at nærmeste kystradiostasjon får beskjed om hvem du er og hvor du er. Noe slikt har du ikke med et slikt generelt leketøy.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Låner tråden litt. Har nylig kjøpt en Standard Horizon Hx 871 ( nyeste). Driver med VHF kurs nå og er nybegynner. Tok en test idag da jeg kjørte båten fra Glomma og ut til Øyenkilen ( Onsøy). Ved Fr.Stad forsøkte jeg å nå Tjøme Radio på kanal 07. Fikk svar men det var dårlig signal. Inne i Øyenkilen forsøkte jeg på nytt. Da hørte jeg relativt godt hva Tjøme svarte, fikk til info at de hørte hva jeg sa men litt dårlig. Er det å forvente på en håndholdt? Det var dog litt lavt med strøm på batteri. Har dette noe å si? Hva med DSC knapp og nød? Vil den nå frem? Er det generelt god dekning rundt Hvaler-koster-Strømstad? Blei mye spm:)

Redigert av Dagsven (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...