Færderfyr Startet 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2016 Hei Jeg skal installere AIS-mottaker i klutbåten min. Men jeg lurer på om det er FORNUFTIG å ha en egen GPS antenne til den, feks montert på pushpit, istedetfor å bruke en utgang på en Glomex-splitter jeg allerede har ombod? Har denne i dag: http://www.seatronic.no/ais-c-15/glomex-ais-vhf-radio-p-36 Jeg bruker den til VHF og til radioen (foreløpig bare analog radio). Blir det "for mye" å ha AIS mottakeren til den også? Hva sier dere? - Øyvind Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Den splitteren er for VHF og AIS (begge bruker samme frekvensområde). Den er ikke for GPS. Når det gjelder VHF og AIS antenne, så har jeg egen antenne for VHF og egen antenne for AIS-transponderen. AIS'n har egen GPS-antenne som hos meg også gir GPS-signal til plotteren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Færderfyr Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Takk for svar. Ok, Det var feil å skrive "GPS" antenne til AIS. Men jeg forstår at du har en antenne til hver - altså en til VHF og en til AIS. Jeg bare lurer på om man "taper" noe ved å bruke den samme antenna + splitter? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Man får et lite tap, ja - men jeg anser dette som akseptabelt for min egen del. Dette understøttes også i ISAF sine regler for kappseilas offshore. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Det blir nok en liten smule tap. Det gjør omtrent ingenting for din AIS-mottaker, men selv litt tap for VHF'n var det jeg ville unngå hos meg. Og jeg hadde plass til to beskjedne stålpisker på rundt meteren. En slik ekstra VHF-antenne koster ikke mer enn en splitter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
*Mathilde* Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Jeg ønsker å montere egen antenne til AIS-sender/ mottaker. Vil avstand til VHF-antennen ha noen betydning for effekten eller andre forhold? Sitér dette innlegget Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Jeg har ikke noe problem med at det er 1m mellom antennene og AIS-antennen står en halvmeter lavere enn VHF-antennen. AIS sender med så lav effekt at den ikke påvirker VHF-mottak, men jeg regner med at AIS-mottak nok blokkeres når du snakker i VHF'n med 25W. Men det kan jeg fint leve med. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Hei, Demping er nå en ting, men slik jeg ser det er VHF'en så viktig at her vil jeg ikke inn med splitter, mellom antenne og radio. Enhver kobling, utstyr som er koblet til splitteren eller selve splitteren kan feile slik at det går ut over kvalitetene på VHF kommunikasjonen. VHF antennen hår høy priritet når det gjelder fysisk plassering hos meg, med tanke på lengst mulig rekkevidde. I AIDS sammenheng er det jo de nærmeste båtene som er av interresse og derfor er antenneplasseringen nedprioritert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.