Jump to content

Problemer med trykkstrømbryter på ferskvannsanlegg

Dieselman

Recommended Posts

Hei.

Jeg sliter med et problem.

Jeg har installert trykkvann ombord og har møtt et problem.

Jeg kjøpte vannpumpe og trykkbryter på biltema. Alt fugerer for så vidt greit, men problemet er at trykkbryteren krever rask åpning og lukking av vannkranen for å reagere. Hvis jeg åpner sakte kan det ta lang tid før den finner ut at trykket faller. Det samme skjer hvis jeg stenger sakte. Da bruker den lang tid på å stoppe. Jeg monterte i går en akkumulator tank av brusflaske typen. Denne fungerte fint, men da ble problemet med trykkbryteren verre. Den ville ikke stoppe pumpa.

Jeg åpnet dekselet på trykkbryteren og fant en justeringsskrue -/+ på toppen. Prøvde å skru og smurte også stempelet/membranen uten hell.

Har nå en mistanke om at vannpumpa ikke gir bra nok trykk til å raskt levere 1 bar på anlegget, noe som kan medføre lang stopptid. Har ikke testet dette.

Noen som har en ide? :cryin:

Jeg er sikker på at anlegget ikke har lekasjer.

Når du åpner fort uten akkumulator, får du sannsynligvis et undersving i trykket som utløser pumpestart. Tilsvarende vil rask lukking gi et trykkstøt som stanse pumpa. Når du har montert akkumulatoren vil den dempe trykksvingningene og trykkbryteren får mindre arbeidområde. Det ser ut som du har en trykkbryter med stor hysterese, dvs. stort trykkområde mellom start og stopp. Når trykkbryteren ikke vil stoppe pumpa med akkumulator montert, betyr det at den er stilt for høyt i forhold til maks pumpetrykk.

Jeg ville montert et manometer vedt trykkbryteren for å kunne sjekke trykkene når den starter og stopper pumpa, samt kontrollere hvor høyt trykk pumpa greier. Ellers er jeg enig med foergående inlegg i at du muligens har litt liten slangedimensjon eller lange strekk, men jeg tror ikke det er hovedproblemet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Vet ikke om den er for liten, men jeg ble overrasket da jeg så dimmensjonen på slangene som var lagt opp i min båt. Ja, faktisk så overrasket at jeg tok et mål bare for å stille nyskjerrigheten. Utvendige mål var da 20mm. Tipper innvendig mål må være på over 15mm.

Lagt til: Jeg ble også utrolig overrasket over vanntrykket. Prøvde å sprute vannrett med dusjen og strålene stod mange meter bortover. Skulle tro at vanntrykket med de dimmensjonene var mye lavere, men det er guffe i pumpen..

Jeg har vurdert å legge inn en bryter til vannpumpen. Erfarte at når tanken er tom så går vannpumpen hele tiden.

tj

Edited by tj (see edit history)

Jeg monterte i går en akkumulator tank av brusflaske typen. Denne fungerte fint, men da ble problemet med trykkbryteren verre. Den ville ikke stoppe pumpa.

Poenget med akkumulator er at pumpa skal gå i lengre intervaller.

Dersom trykkbryteren slo ut før du monterte akkumulatoren vil den også gjøre det etterpå, men først etter at pumpa har gått en stund.

Jeg har vurdert å legge inn en bryter til vannpumpen. Erfarte at når tanken er tom så går vannpumpen hele tiden.

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ogs lagt til en av/på bryter på hele anlegget. Dette for å slippe ukontrollerte starter av pumpen.

Poenget med akkumulator er at pumpa skal gå i lengre intervaller.

Dersom trykkbryteren slo ut før du monterte akkumulatoren vil den også gjøre det etterpå, men først etter at pumpa har gått en stund.

<{POST_SNAPBACK}>

Det virker som at pumpen stopper etter en lang stund, så den saken er nok sikkert som du sier.

Problemet nå er at den starter ikke selv om kranen står helt åpen.

Skal fylle tanken opp i morgen å prøve å justere igjen.

Problemet nå er at den starter ikke selv om kranen står helt åpen.

Da blir det motsatt problemstilling, du må vente til akkumulatoren har tømt seg så mye at trykket faller under lukke-trykket for bryteren.

Ut fra det du beskriver høres det ut som om Biltemas bryter har ekstra stor hysterese ("slark"), altså at forskjellen mellom åpne og lukke-trykk er stort.

Hvis vannpumpa ikke kan levere nok trykk, er det nok her problemet ditt ligger. Kombiner det med en trykkbryter med stor hysterese og feil innstilt åpne/lukke-trykk, veldig tynne slanger og kanskje lange slanger, så har du nok årsaken til problemet ditt.

Løsning:

Bytt til 12,5mm slanger.

Lever tilbake biltemadelene og kjøp deg en pumpe med innebygget trykkbryter.

Velg en pumpe som leverer mer vann enn du trenger.

Velg en pumpe som ikke slår seg av før trykket minst er 2,5 bar.

Lotus

Løsning:

Bytt til 12,5mm slanger.

Lever tilbake biltemadelene og kjøp deg en pumpe med innebygget trykkbryter.

Velg en pumpe som leverer mer vann enn du trenger. 

Velg en pumpe som ikke slår seg av før trykket minst er 2,5 bar.

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Tipper jeg ikke får levert tilbake noe til biltema. :headbang:

Løsningen blir nok

1. å sjekke trykket med et manometer.

2. muligens finne meg en mer passene slange

2. justere eller ev. bytte trykkbryteren til en mer kurrant type (noen som vet hvor disse sleges?

:flag:

• 7 years later...

Jeg har faktisk ca samme dimmensjon som avsluttet2 ! Så større dimensjon er og anbefalle,på det minste har jeg vel 16 mm.Men trenger ikke så grovt igrunn,fungerer fint ned til 12mm.Spørs jo litt på strekk og lign.

Men lykke til videre..