Jump to content

På jakt etter PC-Planner og kortleser for Simrad minnekort


Plassen

Recommended Posts

Er det noen som har minnekort-leser for minnekort formatert til Simrad kartplotter med C-map, som ble solgt sammen med PC-programmet PC-Planner fra Jeppesen for å lage ruter på PC og overføre til plotteren? Jeg har en Simrad CX44 kartplotter fra ca. 2006, men PC-Planner og kortleser er ikke å få tak i lenger. Er det noen som har noe brukt å selge meg? Kan betale nypris om det fungerer!

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 3 år senere...

Hei, fant denne tråden og satser på at noen her kan svare på følgende. 

Jeg har kjøpt PC-planner men får ikke denne til å fungere på laptop med Windows 10.

Programmet og drivere synes å installere, uten feilmeldinger, men når jeg plugger enheten finner ikke operativsystemet enheten.

 

Antar jeg må installere på en PC med Windows 7 eller XP.

 

Noen erfaringer / tips ?

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, Skibevik said:

Hei, fant denne tråden og satser på at noen her kan svare på følgende. 

Jeg har kjøpt PC-planner men får ikke denne til å fungere på laptop med Windows 10.

Programmet og drivere synes å installere, uten feilmeldinger, men når jeg plugger enheten finner ikke operativsystemet enheten.

 

Antar jeg må installere på en PC med Windows 7 eller XP.

 

Noen erfaringer / tips ?

 

Jeg har ikke erfaring med PC Planner spesifikt, men før du begynner å installere nye operativsystemer kan du prøve å kjøre PC Planner i kompabititetsmodus. Finn selve programfilen på harddisken din, høyereklikk og velg egenskaper, og deretter skillearket som heter "Kompabilitet" eller noe sånt. Der kan du velge kompabilitetsmodus for alle Windows-versjoner fra Windows XP og opp. Det er en liten mulighet for at det vil hjelpe, men ellers så kan det tenkes at du rett og slett må reinstallere en eldre versjon av Windows.

 

Grunnen er at en eller annen gang i løpet av Windows 8/8.1 sin levetid endret Microsoft på driverhåndteringen for USB-dingser. Endel utstyr sluttet rett og slett å fungere etter denne omleggingen, og det kan tenkes at leseren din ikke er støttet etter denne omleggingen.

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev On 30.8.2020 at 16.03:

ellers så kan det tenkes at du rett og slett må reinstallere en eldre versjon av Windows.

 

Et annet alternativ er å installere VirtualBox(VB) fra Oracle. Her kan man kjøre "alle" slags maskiner og OS (Forutsatt at man har programvaren og en eventuell lisens).

 

OS kjøres i et vindu eller som fullscreen og fungerer HELT utmerket. Jeg kjører VirtualBox på en Mac med MacOS, på denne kjører jeg en eldreversjon av XP i VB for å kunne laste over data fra en dykkercomputer med IRDA. Det er mange år siden IRDA ikke var støttet lengre, men via VirtualBox så får jeg dette til å fungere som en drøm. 

 

https://www.virtualbox.org

Link to post
Share on other sites

PC-Planner fungerer meget bra til ruteplanlegging, selv i dag, etter min mening.

Liten terskel å komme over, men ved å følge den innebygde brukermanualen er man raskt igang.

 

PC-Planner genererer to typer filer for routes, XML og CSV. XML kan brukes direkte i min CX44.

Forøvrig trenger jeg GPX format til min plotter nr 2, som er NSS7.

 

Jeg har forsøkt å konvertere til GPX men ikke lyktes med å finne et program/web tjeneste som er fornøyd med innholdet av de genererte filene.

Antar filene må editeres i en tekst editor eller lignende..

 

Kanskje noen der ute har forslag til en løsning som er kjapp å benytte?

Legger ved to ekempelfiler her og krysser fingrene :-)

Skagerak [22 wpts] export.RT.zip

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo en knall løsning med kombinasjonen openCPN og laptop/GPS.

 

Jeg har imidlertid  et navigasjonsopplegg (autopilot/plotter mv) hvor jeg kjører samme ruter på begge plottere.

For dette opplegget ønsker jeg en Master for ruteplanlegging slik at jeg kan overføre ruter til begge plottere, foreløpig er PC-Planner aktuell da OpenCPN, Navionics Boating og annet ikke gir meg denne muligheten for mitt opplegg.

 

For generell sjekk av omgivelser/kart synes jeg kombinasjonen PAD/Navionics Boating er særdeles effektivt og enkelt å bruke.

Redigert av Skibevik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Dersom du har kortleseren kan man :

 

1. kontakte C-Map support og spørre om å få siste versjon av PC-planner SW og USB drivere, slik jeg gjorde nå i august 2020.

Du mottar da siste versjon som er kompatibel med Windows 10.

 

2. Installerer så PC-Planner og USB drivere, restart PC, koble til kortleser og start PC-Planner SW.

Du får da opp det unike nummeret på kortleser og blir bedt om å taste inn registreringskoden.

 

3. Send det unike nummeret på kortleser til C-Map support og be om å få registreringskoden.

 

4. Når du har mottatt registreringskoden starter du PC-planner på nytt og taster inn koden.

 

Da har du SW til å lese av minnekortet til eldre Simrad plottere, eksempelvis CX44. Du kan nå flytte ruter/waypoints/tracks til/fra plotter samt lagre setup.

 

Minnebrikke (C-Card) kan kjøpes på waveinn.

https://www.waveinn.com/nautisk-fiske/humminbird-c-map-user-c-card-for-pc-planner/1260967/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=1431739&country=no&gclid=EAIaIQobChMI0Zbvx7j96wIVDNOyCh3qwwj1EAYYASABEgJgRPD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

4MB brikken fungerer for Simrad cx44/PC-Planner.

 

PC-Planner opererer med egen filtype (.XML).

Programmet GPS Utility konverterer til/fra GPX/PC-Planner XML.

I GPS Utility programmet må man passe på å sette datasett til Low før konvertering fra GPX til PC Planner XML.

(PC planner opererer med 5 decimaler etter grader , noe som gir en nøyaktighet på ca 1,8 meter, noe som er godt nok til mitt formål, mens GPX formatet gjerne opererer med 6 decimaler).

 

For å lage rutene kan man benytte sitt favorittprogram, som OpenCPN eller lignende.

Jeg benytter nettbrett og Navionics Boating, her får man også  autorouting funksjon, for deretter å overføre direkte til Simrad NSS7 (GPX format)  og via GPS Utility/PC-Planner til Simrad CX44 (XML format). Jeg får da eksakt samme ruter på begge plottere, noe var viktig for meg siden begge plotter er koblet til autopilot/navigasjon. 

 

Gjennom vinteren ser jeg frem til å planlegge diverse turer og overføre disse til våren.

 

Dette kan synes komplisert men det er det ikke, når man først har satt det opp går det raskt å gjøre overføringer.

 

Det som tok tid var å finne det ut 😉

 

Redigert av Skibevik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...