Ronny_Spa Posted May 26, 2016 Share Posted May 26, 2016 Forrige helg oppsto et hull med diameter på ca. 3-10 mm (konisk) i en av kjølekanalene i motorblokka. Det ser egentlig ikke ut som et typisk tærehull på grunn av den omvendte koniske formen på hullet, men jeg sliter med å finne en annen forklaring. Har tidligere observert en del innvendig tæring i området rundt termostaten nær toppen av blokka, men det burde likevel ikke være mulig å tære hull på ei blokk som er under 10 år? Har konsekvent vippet motoren opp når båten har vært fortøyd samt jevnlig skiftet anoder og målt forbindelsen, men likevel skjer dette? Knappe 2 - 300 timers driftstid i saltvann. Flere nåværende eller tidligere Mercuryeiere som har hatt samme problem? Noen som vil gjette på årsaken? Ser uansett ut til at det blir ny påhenger. Vegrer meg litt for Mercury, men er det grunnløst? Det er jo fine og kraftfulle motorer for øvrig. Se vedlagte bilder: Quote Link to post
Teerex Posted May 26, 2016 Share Posted May 26, 2016 Det har vært noen tæringsproblemer på disse motorene, særlig i mellomplata og eksosutgang. De fleste motorer har også interne anoder i kjølesystemet som må sjekkes/byttes etter x antall år. Husker ikke i farten om denne motoren har det. På noen motorer er de enkle å skifte mens på andre sitter de skjult bak et deksel over kjølekanalene. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ronny_Spa Posted May 27, 2016 Author Share Posted May 27, 2016 Har ikke funnet noe i instruksjonsboka om interne anoder, så jeg antar at denne modellen ikke har flere enn de eksterne. Hørte fra båtforhandleren min at det var en del problemer på modellene fra 01-02, men at han ikke kjente til at det hadde vært noe utstrakt problem i nyere tid. Quote Link to post
index Posted May 27, 2016 Share Posted May 27, 2016 Du har vel ikke tenkt å bytte motor bare på grunn av dette lille hullet? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ronny_Spa Posted May 27, 2016 Author Share Posted May 27, 2016 Glemte å nevne det, men det var kommet noe vann i olja halvannen times drift etter siste oljeskift. Ikke utenkelig at det har kommet inn via peilepinnen, men jeg har mistanke om at det er mer alvorlig enn som så. Se bilde av tæring i termostathuset. Vet ikke hvordan det bør se ut, men ut fra min vurdering ser det ut til at groptæring kan være utstrakt flere steder. Bruker båten i all slags vær og er avhengig av en pålitelig motor da jeg ofte er alene på fjorden. Litt mer futt spesielt med mye last hadde jo heller ikke skadet. Quote Link to post
engestol Posted May 27, 2016 Share Posted May 27, 2016 Er det ikke en anode imellom plugg nr 1 og 2 og en anode mellom plugg 3 og 4 på disse? Quote Link to post
Ronny_Spa Posted May 27, 2016 Author Share Posted May 27, 2016 Hmm, får dobbeltsjekke. Quote Link to post
Ronny_Spa Posted May 30, 2016 Author Share Posted May 30, 2016 Har saumfart blokka og ikke funnet en eneste anode. Quote Link to post
Teerex Posted May 30, 2016 Share Posted May 30, 2016 Mulig anoden ligger under toppdekselet eller under et kjølekanaldeksel, slik at den ikke er tilgjengelig ved ordinær service. De to internanodene på Honda BF90D ligger f.eks. under et kjølekanaldeksel. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ronny_Spa Posted June 1, 2016 Author Share Posted June 1, 2016 Har bestilt ny (og større motor), så det blir full demontering i vinter. Kunne kanskje spart pengene, men har lenge hatt lyst å kunne gå i plan med mer enn 2-3 personer og oppakning. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.