Jump to content

Motor: Mercury 60hk 2007, hull i kjølekanal. Vanlig problem?


Ronny_Spa

Recommended Posts

Forrige helg oppsto et hull med diameter på ca. 3-10 mm (konisk) i en av kjølekanalene i motorblokka. Det ser egentlig ikke ut som et typisk tærehull på grunn av den omvendte koniske formen på hullet, men jeg sliter med å finne en annen forklaring. Har tidligere observert en del innvendig tæring i området rundt termostaten nær toppen av blokka, men det burde likevel ikke være mulig å tære hull på ei blokk som er under 10 år?

 

Har konsekvent vippet motoren opp når båten har vært fortøyd samt jevnlig skiftet anoder og målt forbindelsen, men likevel skjer dette? Knappe 2 - 300 timers driftstid i saltvann.

 

Flere nåværende eller tidligere Mercuryeiere som har hatt samme problem? Noen som vil gjette på årsaken?

 

Ser uansett ut til at det blir ny påhenger. Vegrer meg litt for Mercury, men er det grunnløst? Det er jo fine og kraftfulle motorer for øvrig. 

 

Se vedlagte bilder:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Link to post

Det har vært noen tæringsproblemer på disse motorene, særlig i mellomplata og eksosutgang.

De fleste motorer har også interne anoder i kjølesystemet som må sjekkes/byttes etter x antall år.

Husker ikke i farten om denne motoren har det.

På noen motorer er de enkle å skifte mens på andre sitter de skjult bak et deksel over kjølekanalene.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har ikke funnet noe i instruksjonsboka om interne anoder, så jeg antar at denne modellen ikke har flere enn de eksterne.

 

Hørte fra båtforhandleren min at det var en del problemer på modellene fra 01-02, men at han ikke kjente til at det hadde vært noe utstrakt problem i nyere tid.

Link to post

Glemte å nevne det, men det var kommet noe vann i olja halvannen times drift etter siste oljeskift. Ikke utenkelig at det har kommet inn via peilepinnen, men jeg har mistanke om at det er mer alvorlig enn som så. Se bilde av tæring i termostathuset. Vet ikke hvordan det bør se ut, men ut fra min vurdering ser det ut til at groptæring kan være utstrakt flere steder.

 

Bruker båten i all slags vær og er avhengig av en pålitelig motor da jeg ofte er alene på fjorden. Litt mer futt spesielt med mye last hadde jo heller ikke skadet.  :wink:

 

bilde

Link to post

Mulig anoden ligger under toppdekselet eller under et kjølekanaldeksel, slik at den ikke er tilgjengelig ved ordinær service.

 

De to internanodene på Honda BF90D ligger f.eks. under et kjølekanaldeksel.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...