Jump to content

Justere girwire på DPG drev med båt på vannet?

KSE

Recommended Posts

Hei!

Så vidt jeg husker har DP-G / KAD-300 elektronisk giring. DVS at du har kun ledning fra kontollboksen til en aktuator i motorrommet, som trekker / skyver i en wire. Jeg mener det er ingen justering på selve drevet. All justering gjøres ved aktuatoren.

Eller er drevet ettermontert på annen motor?

/Chaos 

Høne, øl og hornmusikk!

du kan kalibrere kontrollspakene mot EDC'en. prosedyre står i manualen til motoren(e) 

det er riktig som du sier også mulig å justere enden på wiren på sjalteren på drevet. da må du skru av dekselet bak på drevet så kommer du til. 

det er mulig å gjøre det uten å løfte båten men du blir antakeligvis våt om du ikke har drevet plassert så langt bak at du kommer til det fra brygga/plattformen.

hva er problemet da? hvorfor må du justere?

Hm, kan ikke huske å ha sett prosedyre for det i manualen, men det må jeg sjekke ut!

Får den ikke ut av bakk. Var på test tur i går, etter vinteropplag med drevet av. Alt vel helt til jeg skulle legge til i hjemmehavn. = armer og bein...

Mangler nok litt nøyaktighet/ finjustering bak på drevet.Men håpte jeg kunne unngå slippen da. 

Redigert av KSE (see edit history)

Er en fordel at tenningen for maskinen står på når dette justeres. Ikke maskin i gang, men bare nøkkel vridd slik at instrumenter våkner og gir aktuator våkner og går til null posisjon.

Justering foregår direkte på koblingen for gear wire ute på drevet og kan gjøres på sjø. Vil dog anbefale å ta båten inn på grunn plass slik at du kan stå bak båten å jobbe med det.

Står beskrevet i manualen hvordan du skal sentrere "slakken" i gear wire mot gear sjalteren på drevet. Ganske enkel sak :)

Husker ikke helt, men kan man ikke justere vaieren der den er festet på aktuatoren?

Husker jeg hjalp et familiemedlem en gang hvor DPG drevet hans ikke gikk ordentlig i gir forover. For å forsikre oss om at vaieren ble dratt langt nok koblet vi fra og beveget vaier manuelt (det var slitt gripekon som var problemet der).

Som sagt så husker jeg ikke om festet på enden av vaieren var justerbart slik det var på drevsiden, men om det er det burde det holde å skru et par-tre runder i riktig retning.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Hvis ikke båten kommer ut av bakk, er kan dette ligge i selve aktuatoren, men dessverre kan dette også tyde på feil i EDC systemet. Når EDC på KAD300 feiler har det en tendens til å sende aktuatoren i endeposisjon... For meg høres IKKE dette ut som justering. Aktuator er også et smøringspunkt hvis jeg ikke husker feil.

Forslag til test. Skru av tenningen, sett spaker i nøytral posisjon, flytt aktuatoren til senterposisjon med hånda. (Det står også skrevet i manualen for nødprosedyre, sette i gir osv) Når du har satt aktuator i senterposisjon, så skur du på tenningen. Dersom den da spretter i bakk så har du et EDC problem.. eller kalibreringsproblem.

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Har nå sjekket veksel mekanisme ombord. Ser helt ok ut. Vandring på wire ved aktuator er lik (ca3,5cm) både frem og bak(k). Responderer altså likt ved bruk av spak. Ser videre at det er mulig å justere her, men ønsker å ha kontroll, og vil derfor åpne dekselet på drevet for å se om alt er ok her. Og at det kun er justeringskrua som må justeres noen tørn. Dermed må jeg i vannet....

Har nå sjekket veksel mekanisme ombord. Ser helt ok ut. Vandring på wire ved aktuator er lik (ca3,5cm) både frem og bak(k). Responderer altså likt ved bruk av spak. Ser videre at det er mulig å justere her, men ønsker å ha kontroll, og vil derfor åpne dekselet på drevet for å se om alt er ok her. Og at det kun er justeringskrua som må justeres noen tørn. Dermed må jeg i vannet....

Lykke til med badinga :diving:

Det er antageligvis bare litt feiljustert på wieren. Så badeturen bør ikke bli så veldig lang... :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...