KSE Posted May 26, 2016 Share Posted May 26, 2016 Noen som vet om det lar seg gjøre å juster girwire på Volvo DPG drev, mens på ligger på sjøen? Quote Link to post
Captain Chaos Posted May 26, 2016 Share Posted May 26, 2016 Hei! Så vidt jeg husker har DP-G / KAD-300 elektronisk giring. DVS at du har kun ledning fra kontollboksen til en aktuator i motorrommet, som trekker / skyver i en wire. Jeg mener det er ingen justering på selve drevet. All justering gjøres ved aktuatoren. Eller er drevet ettermontert på annen motor? /Chaos Quote Høne, øl og hornmusikk! Link to post
KSE Posted May 26, 2016 Author Share Posted May 26, 2016 (edited) OK, ja det er elektronisk i kombo med KAD300. Hvis det er mulig å justere her, slipper jeg kjøre båten på slipp. Men det er justering på selve wiren ute ved drevet også. På samme måte som på alle eldre Volvo drev enn DPG (280, 290 etc.). Edited May 26, 2016 by KSE (see edit history) Quote Link to post
Navic II Posted May 26, 2016 Share Posted May 26, 2016 du kan kalibrere kontrollspakene mot EDC'en. prosedyre står i manualen til motoren(e) det er riktig som du sier også mulig å justere enden på wiren på sjalteren på drevet. da må du skru av dekselet bak på drevet så kommer du til. det er mulig å gjøre det uten å løfte båten men du blir antakeligvis våt om du ikke har drevet plassert så langt bak at du kommer til det fra brygga/plattformen. hva er problemet da? hvorfor må du justere? Quote Link to post
KSE Posted May 26, 2016 Author Share Posted May 26, 2016 (edited) Hm, kan ikke huske å ha sett prosedyre for det i manualen, men det må jeg sjekke ut! Får den ikke ut av bakk. Var på test tur i går, etter vinteropplag med drevet av. Alt vel helt til jeg skulle legge til i hjemmehavn. = armer og bein... Mangler nok litt nøyaktighet/ finjustering bak på drevet.Men håpte jeg kunne unngå slippen da. Edited May 26, 2016 by KSE (see edit history) Quote Link to post
Hydrox Posted May 26, 2016 Share Posted May 26, 2016 Er en fordel at tenningen for maskinen står på når dette justeres. Ikke maskin i gang, men bare nøkkel vridd slik at instrumenter våkner og gir aktuator våkner og går til null posisjon. Justering foregår direkte på koblingen for gear wire ute på drevet og kan gjøres på sjø. Vil dog anbefale å ta båten inn på grunn plass slik at du kan stå bak båten å jobbe med det. Står beskrevet i manualen hvordan du skal sentrere "slakken" i gear wire mot gear sjalteren på drevet. Ganske enkel sak :) Quote Link to post
KSE Posted May 26, 2016 Author Share Posted May 26, 2016 (edited) Det du beskriver her Hydrox er justering på drevet. Jeg hadde håpet at det var mulig å justere noe på innsiden i motorrommet, som er antydet lenger opp i tråden her. Det er kart at med en gardintrapp, kunne jeg sikkert justert ute, ved å stå vannet bak drevet. Men det er 12 grader i vannet..... Edited May 26, 2016 by KSE (see edit history) Quote Link to post
sap_2000 Posted May 26, 2016 Share Posted May 26, 2016 (edited) Husker ikke helt, men kan man ikke justere vaieren der den er festet på aktuatoren? Husker jeg hjalp et familiemedlem en gang hvor DPG drevet hans ikke gikk ordentlig i gir forover. For å forsikre oss om at vaieren ble dratt langt nok koblet vi fra og beveget vaier manuelt (det var slitt gripekon som var problemet der). Som sagt så husker jeg ikke om festet på enden av vaieren var justerbart slik det var på drevsiden, men om det er det burde det holde å skru et par-tre runder i riktig retning. Edited May 26, 2016 by sap_2000 (see edit history) Quote Mvh. SAP Link to post
KSE Posted May 26, 2016 Author Share Posted May 26, 2016 Jepp, håper det. Skal sjekke i båten i kveld. Kommer uansett ikke på slipp før om noen dager. Quote Link to post
Captain Chaos Posted May 26, 2016 Share Posted May 26, 2016 (edited) Hvis ikke båten kommer ut av bakk, er kan dette ligge i selve aktuatoren, men dessverre kan dette også tyde på feil i EDC systemet. Når EDC på KAD300 feiler har det en tendens til å sende aktuatoren i endeposisjon... For meg høres IKKE dette ut som justering. Aktuator er også et smøringspunkt hvis jeg ikke husker feil. Forslag til test. Skru av tenningen, sett spaker i nøytral posisjon, flytt aktuatoren til senterposisjon med hånda. (Det står også skrevet i manualen for nødprosedyre, sette i gir osv) Når du har satt aktuator i senterposisjon, så skur du på tenningen. Dersom den da spretter i bakk så har du et EDC problem.. eller kalibreringsproblem. Edited May 26, 2016 by Captain Chaos (see edit history) Quote Høne, øl og hornmusikk! Link to post
KSE Posted May 26, 2016 Author Share Posted May 26, 2016 Har nå sjekket veksel mekanisme ombord. Ser helt ok ut. Vandring på wire ved aktuator er lik (ca3,5cm) både frem og bak(k). Responderer altså likt ved bruk av spak. Ser videre at det er mulig å justere her, men ønsker å ha kontroll, og vil derfor åpne dekselet på drevet for å se om alt er ok her. Og at det kun er justeringskrua som må justeres noen tørn. Dermed må jeg i vannet.... Quote Link to post
Jørn Kynningsrud Posted May 27, 2016 Share Posted May 27, 2016 Har nå sjekket veksel mekanisme ombord. Ser helt ok ut. Vandring på wire ved aktuator er lik (ca3,5cm) både frem og bak(k). Responderer altså likt ved bruk av spak. Ser videre at det er mulig å justere her, men ønsker å ha kontroll, og vil derfor åpne dekselet på drevet for å se om alt er ok her. Og at det kun er justeringskrua som må justeres noen tørn. Dermed må jeg i vannet.... Lykke til med badinga Det er antageligvis bare litt feiljustert på wieren. Så badeturen bør ikke bli så veldig lang... Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.