Tor-Håkon Startet 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2016 Hei. Jeg kjøpte meg en Fletcher gts19 i fjor med mercruiser 3.0l MCM motor. Har kjøpt inn impeller, bensin- og oljefilter. Hvordan olje burde jeg bruke, og er det noe mer jeg burde gå over før den sjøsettes? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 MerCruiser anbefaler sin egen Quicksilver 25W-40 Marineolje, men gamle GM motorer går helt fint på nærmest en hvilken som helst olje, for eksempel 10W-40 eller lignende. MerCruiser skriver forøvrig IMPORTANT: The use of non-detergent oils, multi-viscosity oils (other than Quicksilver 25W-40 or a good quality 20W-40 or 20W-50), synthetic oils, low quality oils or oils that contain solid additives are specifically not recommended. Her sier de altså at man ikke bør bruke oljer som 10W-40 på din motor, men i stedet oljer som SAE30W, altså single-grade oljer, slik at dersom single-grade er å få tak i, bør man kanskje gå for det i stedet, man har tross alt lite behov for multi-grade olje på en båt som kun brukes om sommeren. Før båten sjøsettes bør du sjekke; Nivået på kjølevæske Nivået på servoolje Nivået på drevolje, og at det ikke er vann i oljen Sjekke at det ikke er groe eller andre hindringer i vanninntak Nivået på trimmen til drevet, og at det ikke er vann i oljen Anodene Alle reimer på motoren, sjekk for slitasje og merker Smøre propellakselen, slik at propellen er lett å få av igjen Rengjøre flammedemperen MerCruiser har forøvrig en hel smørbrødliste med ting som skal sjekkes, alt er nok ikke like viktig Sitér dette innlegget Link to post
Tor-Håkon Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Da må vel denne duge? https://www.marineshop.no/Opplagsutstyr/Vedlikehold-av-motor/Olje---Smøremidler/Motorolje-4-takt/BEL-RAY-Marine-Mineral-Olje-4T-4l-25W-40-127937-p0000307422 Noen som veit hvor mange liter olje det går på disse motora? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Den duger sikkert. Det skal vel gå på 3.8 liter, inkludert filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.