Jump to content

Eksos error : Fischer Panda generator

bergetun

Recommended Posts

Noen har peiling på hva typiske årsaker til at "Eksos" lampen lyser opp på en Ficher Panda generator? 

Generatoren starter men stopper etter en liten stund.  

Det kommer litt vann ut eksosen (det er ikke vannutskiler), men synes det er lite vann som kommer ut. 

Det er ikke min båt det er snakk om, så jeg vet ikke hvor mye vann som er vanlig at skal komme ut.  

Edited by bergetun (see edit history)

Byttet impeller, sjekket vanninntaket, fylt vann i filterbeholder, men den suger IKKE vann.

Tett varmeveksler kanskje? 

Tviler på at varmeveklser er så tett. Sjekk vannslanger at det ikke er knekk på de, sjekk at kraner står i riktig posisjon og at de fungerer som de skal.

Selv når vi fylte sjøvannfilter-beholderen med vann så klarte ikke generatoren å tømme den. Vi klarte å blåse ut/inn sjøvannintaket, så det ikke tett.  

Sjøvannet skal gå ut med eksosen. så det er vel ingen andre kraner ? 

Skift simmering på pumpeaksel. Tipper pumpen suger falsk luft som følge av utett akseltetning.

Hadde samme synptomer på mitt Onan agregat. Fjær i simmering tæret vekk og simmering skadet. Etter skifte med rustfri fjær så sugde pumpa slik den skulle!

Lykke til !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Samme her, ødelagt simmering. Så det da jeg byttet impeller, dro bare luft. Byttet hele pumpen siden lagret også var kaputt. Mase 5.0 med feilkode på eksos.

Spyttet litt vann ut eksosen ved oppstart men ga seg, og så stoppet den.