Jump to content

Hva må byttes når motor er skjært/skåret ? Tohatsu 2,5hk 2-takt


Fusebox

Recommended Posts

For en tid tilbake så var jeg uheldig med bensinen som ble brukt på denne motoren, og den ble kjørt en god stund på ren bensin uten oljeblanding.

Det virker som om den går varm, og makter ikke noe mer enn omtrent halv fart. Ser ut som om kjølevann systemet er OK. Forøvrig starter og går den helt fint, på lavt til middels turtall.

 

Hva er det som må byttes i et slikt tilfelle ? Antar at delene ikke koster allverdens, og litt skruing har jeg ikke vondt av.

 

Motoren er utrolig grei å håndtere da den ikke veier stort, og er mer enn nok for vår 10 fot jolle om man ikke skal så veldig langt.

Nå er det vel bare 4-taktere tilgjengelig i samme størrelse og vekten blir dermed en del mer enn de ca. 12 kg. som denne veier.

 

Noen som har gjort denne jobben, eller kan si om det er verdt å prøve en reparasjon ?

 

 

Link to post

for å finne det ut bør nok motoren demonteres slik at du får sett stempel/sylindervegger.  Det som ofte skjer når en 2t mangler olje er at det blir metallkontakt mellom syl og stempel, og aluminium fra stempelet blir smurt utover sylinderveggene.    Så i beste fall kan jobben være gjort med nytt stempel + syrevask + honing av sylinder

 

du får sjekke youtube - kan fort finne endel nyttig info der om slikt 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takker for svar. Var vel omtrent det jeg tenkte, så  tipper jeg åpner den til høsten.

 

Fjordgrynt : Ja, formulering er veldig viktig :-) Men, akkurat i dette tilfellet var det faktisk "uheldig", kanskje også en liten dose ubetenksomhet :

Vi var sammen med en vennebåt på en liten tur, og poden derers fikk låne jolla vår med 2,5hk på. Han fartet rundt og hadde det kjempegøy. Når det så var på tide å fylle opp tanken på nytt med en hel liter bensin, så ville gjerne faren hans sørge for bensinen fra en reservekanne han hadde. Javel, sa jeg, og tenkte ikke noe mer over det. Problemet var at reserve kannen hans var for en 100 hk 4-takt utenbordsmotor, som selvsagt ikke har olje i bensinen.

Mener derfor fremdeles det var "uheldig", hehe :saint: Det ble en kostbar liter.

Link to post

Hm!

 

Sist jeg brukte motoren, i fjor, syntes jeg å huske at kjølingen (kontroll strålen) var i orden, som nevnt tidligere. Etter en liten prøvetur så viser det seg at det såvidt pipler vann ut av røret under motoren.

 

Så titter vi litt inni motoren for å se på impelleren.

 

Løsner to bolter, en over og en under (ikke den som holder anoden) så kommer undervannshuset av :

bilde

 

Her var det ingen impeller.. Det var da som...!!!

 

Vel... etter en titt på sprenskissen, som alltid er lurt (når man gir etter og MÅ se i manualen...) :

bilde

 

Der er den, ja (nr. 11).

 

Noen minutter senere, etter innmontering av undervannshuset (som var enklere enn forventet, med bare litt lett vrikking) og simpel demontering av to bolter (nr. 13 på skissen over, 2 stk.) + saksesplinten og av med propell :

bilde

 

Synes ikke så godt på bildet, men ett blad av impelleren var revet løs.

 

Monterer inn igjen, for å se om den kanskje pumper greit likevel :

 

bilde

 

Men, nei, det gikk dårlig! Forsøker ny impeller og håper det ordner seg, med kjølingen i alle fall.

 

Denne jobben er så lettvint og enkel at den kan gjøres mens du sitter på McDonalds og venter på mat, uten at andre gjester rekker å lure nevneverdig på hva du driver med...

Link to post

Så det ble en nyere Tohatsu ja... gode motorer det der. (same shit, new wrapping...)

Er det 4 eller 5Hk?

 

Hvis den er 4hk endrer du den lett til 5. Det du trenger er ei ny hoveddyse for 5Hk. Skru av forgasseren og bytt dyse. Når du har forgasseren ute kommer du til reedventilhuset. På baksiden vil du se at på 4Hk er den ene reedstoppen bøyet slik at bare en reedventil (av 2) åpner seg. Bare bøy reedstopperen slik at begge åpner like mye. Voila, du har øket prestanda med 25%...  :cool:

 

PS, kan en motor som er kjørt i stykker pga manglende smøring selger som "pent brukt"...  :wink:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Det nok en Tohatsu du har nå også, selv om det står Mercury på klistremerket..  :wink:

 

Har en identisk 5hk Mercury/Tohatsu stående i garasjen ungene har hatt på en Steady 230 på hytta. Det var i alt fire identiske båter blandt søskenbarna, to med trimmede 4Hk, og to med 5Hk. Etter hele dager på bånn gass var det ikke merbare forskjell på effekten på trimmede 4hk og standard 5hk. Og tro meg, det hadde ungene funnet ut ganske fort...  :cool:

Link to post

Det er en 5hk Mercury, ja :-) Visste ikke at det var samme opprinnelse som Tohatsu...

 

Vi hadde 1 slik fra før, og er veldig godt fornøyd med den, så da ble det like godt en til av samme slagen.

 

Tohatsu er vrak, og behandles deretter. Blir vel liggende en stund, for å se om jeg bytter impeller, eller lager en generator eller noe annet morsomt... Det starter og går jo... ;-) Ellers, førstemann med 500,- kan gjerne ta den med seg.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...