skipper67 Startet 28.Mai.2016 Del på Facebook Startet 28.Mai.2016 (redigert) I morgen - søndag - Vil jeg reise til Kroatia for å kjøpe meg min drøm seilbåt. Det er en tysk-produsert båt fra 1993. CE - merket ble innført i 1998, men de båter som var i bruk i EU-land før 1998, kan du faktisk importere til Norge. Du må bare komme opp med noen nødvendige dokumment som er nødvendig for å bevise båtens historie. Med de spørsmålene ringte jeg Sjøfartsdirektoratet......Jeg har besøkt de også...... Det viste seg at de som kontorllerar slik nødvendige dokumment og registrerer båter i Norge vet nesten ingenting fordi jeg har hørt mer "ikke vet jeg" eller "du må snakke med en annen" enn 100% svar. De gjerne vifter med papiret der du kan lese hvilke lover gjelder (jag er ikke en advokat) men ingen kan svare på vilka nødvendige dokumment vi må anskaffe for å registrere båten i Norge. Er det noen her som har importert båten fra Europa, og vet hva dokummentation er nødvendig ??? Jeg håper på mange svar Ha det fint P.K. Redigert 28.Mai.2016 av skipper67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Har ingen detaljkunnskap mht din situasjon men regelverket finner du her: https://www.sjofartsdir.no/PageFiles/6982/Informasjon%20om%20CE-merking,%2027.02.2015.2.utg.%20.pdf Det som kan være litt spesielt er vel at Kroatia kanskje ikke var medlem av EU før etter 2000? Båten er jo bygget i EU før regler om "CE" merking trådte i kraft. Prøv å søk på nettet etter noen profesjonelle som driver med CE merking av importbåter de vet nok hva som skal til selv om SD ikke har peil. Dette bår du i hvertfall sjekke ut nøye før du setter i gang prosessen ellers kan det gå lommeboken din ille. En del som importerte båter selv fra USA for 10-15 år siden endte med å tape helle båten pga bytåkratiet ifm CE prosessen. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
skipper67 Svart 28.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Frågan er ikke om reglerna........frågan er om hvilka dokumment ska jag visa i Norge vid båtregistreringen. Som Du kan se i teksten ovan, jeg har snakket på telefon og face to face med de men ..... det finns ingen vilja å hjelpe eller mega brist på kunskapen........no kompetens. Det er enkelt å svara på såna frågor vist man jobber med det ...t.ex. 1) "Du må ha dokumenten som beviser hvem var eier til båten under siste 10 år. 2) "var båten var registrert" 3) "avregistreringsbevis" ..... så man kan påvise at båten er avregistrert og kan därför registreres her på nytt. .............Såna svar trenger en som önsker å importere båten. Oavsätt når båten er byggd....og var den er byggd.....Du kan importera den fra en EU land om båten var i bruk i EU / EØS land under siste årene. Om t.ex. land "X" kommer med i EU idag så kan Du importere båter därifrån...om båtene va i bruk i dette landet. Du kan också importera båtar fra USA som er produserede i EU og er CE märkta. Allt detta er enklare än Du tror men..........VILKA DOKUMENT DE TRENGER FÖR Å REGISTRERE BÅTEN ER SPÖRSMÅL.... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 For vanlig tollklarering import kreves vel normalt faktura/regning inklusive frakt til Norge. Egen faktura for frakt kanskje. Ta en telefon til Tollen på Svinesund, de bør vite dette. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
skipper67 Svart 28.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 ............jeg fattar inte vad er det med dette landet..........tro meg....jag älskar Norge och er ... normänn...men....snälla Du....når jeg spör hur mye klockan er....så plocka ike fram en termometer og ikke snakka om hvilken temperetur er .... :-D Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Når den vel er i Norge i ditt eie kan det vel ikke være noe problem å få registrert den, Ring Tollvesenet (I Norge) på Svinesund. Om de ikke kan svare kan det hende de kan sende deg vidre til noen som kan. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Chris284 Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 (redigert) Det er tollvesenet du kontakter ikke Sjøfartsdirektoratet, når du importerer en båt til Norge. Du trenger et dokument med HIN (hull indentification number, som er båtens serie nr.), som viser når båten er produsert og i hvilket land, her er det Tyskland. Deretter en kvittering eller faktura som dokumentasjon for kjøpesummen samt frakt kostnader til Norge. Det er grunnlag for beregning av mva (moms). Du må fylle ut en tolldeklarasjon som du får hos tollvesenet, på det nærmeste tollstedet der du tar inn båten i Norge. Utfylling av deklarasjonen kan du få hjelp til hos tollen om du ikke klarer det selv. Deretter må du betale med kort eller kontant den mva summen som er beregnet Og du får kvittering for betalt mva. Da er hele prosessen med import ferdig. Det kan lønne seg å ha ordnet dette før du ankommer Norge, så det ikke er noen tvil om du blir stoppet av tollvesenet når du tar båten inn til Norge. Redigert 28.Mai.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Trophy Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Skal du registrere den i skipsregister nis-nor må du ta kontakt med de. Finner dem på siden til Sjøfartsdirektoratet Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Barbaria Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Sjøfartsdirektoratet kan minne om plan og bygningsetaten. Det er ikke enkelt for de å fortelle deg hva du trenger, men de kan enkelt fortelle deg hva du mangler. Men, som de sier i plan og bygningsetaten "hvis ikke du klarer det så kanskje du ikke vil det nok". Fra 2.48 min. i denne videoen vil gi deg noen tips om hvordan direktorotet fungerer: Prøv for all del ikke å bli sint, da øker behandlingstiden betraktelig. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
WGM Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Det enklaste hadde självklart varit och stanna i Kroatien og leva ut det goda liv där ! Här i Norje finns i alla fall bara idioter som inte fattar hva du mener og reglementer som inte passar dig - och här på Båtplassen i särskildhet. Innom EG kan du ju segla så mycke du bara orkar helt upp til Stömstad uten att bekymre deg om tullreglar och slikt schit. Trävlig resa ! Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Ok, MedelSvensson... så du har visst alt hele tiden uten å kunne hjelpe din landsmann....?..... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bitteliten Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 De rådet som har vært gitt tidligere er å ikke forsøke å importere båt som ikke er CE merket Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Bare å importere det. Loven om CE merking har ikke tilbakevirkende kraft. Mekler må sørge for nok dokumenter, slik at båten kan registreres i Norge. Dvs avmelding fra ett realregister f.eks. Skal du ha den inn i skipsregisteret er det litt værre, men ikke umulig. Selv endte jeg med å saksøke alle mulige rettighetshavere, og båten ble erklært min ved dom. Som privatperson vil jeg si det er lett å importere. Tollere, skipsregisteret og dommere hjelper deg vederlagsfritt, og du får svar raskt(tinglysning, moms, registreringsavgift o.lign må du betale, men det er uansett om du har fått hjelp eller ikke) Sitér dette innlegget Link to post
skipper67 Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Det er tollvesenet du kontakter ikke Sjøfartsdirektoratet, når du importerer en båt til Norge. Du trenger et dokument med HIN (hull indentification number, som er båtens serie nr.), som viser når båten er produsert og i hvilket land, her er det Tyskland. Deretter en kvittering eller faktura som dokumentasjon for kjøpesummen samt frakt kostnader til Norge. Det er grunnlag for beregning av mva (moms). Du må fylle ut en tolldeklarasjon som du får hos tollvesenet, på det nærmeste tollstedet der du tar inn båten i Norge. Utfylling av deklarasjonen kan du få hjelp til hos tollen om du ikke klarer det selv. Deretter må du betale med kort eller kontant den mva summen som er beregnet Og du får kvittering for betalt mva. Da er hele prosessen med import ferdig. Det kan lønne seg å ha ordnet dette før du ankommer Norge, så det ikke er noen tvil om du blir stoppet av tollvesenet når du tar båten inn til Norge. ........BÖström, det er ikke så.....Jeg ska seile båten til Norge. För å seile båten må jeg avregistrere den / skifte eier og registrere den i Norge. I detta fallat gäller ikke en små båtsregister eftersom båten ska seiles genom ett antal utlendska farvatten. För att genomföre dette må jeg registrere båten i sjöfartsdirektoratet så jeg kan brukke Norsk flagga ombord. En gång i tiden blev jeg stoppat utanför Frankrike av fransk kostguard. De ville ha registreringsbevis. Det hade jeg ikke eftersom i Sverige trenger man ikke registrere båter. I Norge ikke heller så länge DU seiler på svernska respektive Norska teritoriella vatten. JEG MÅ registrere båten på sjöfartsdirektoratet för å kunna påbörja seglatsen. Tollen er ikke problem.....detta vet jeg hur jeg ska fikse. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen din, skipper67. Har fått registrert båt selv i vinter i NIS NOR. Båten ligger på Sardinia og jeg ville ha den inn i NIS NOR. Fikk helt grei hjelp. Altså: 1) Er båten allerede registrert i et skipsregister, kan du søker overflytting til NIS NOR. 2) Dersom den ikke er det, ber du megler ordne dokumentasjon på båtens eierhistorie siste 10 år. Du trenger at en advokat i landet du kjøper båten, attesterer på at dokumentasjonen er riktig. Dette sender du så til NIS NOR med KR-0012 (https://portal.sjofartsdir.no/pdf/KR-0012%20Melding%20om%20registrering,%20%20ikke-pliktige%20NOR%20fart%C3%B8y%20NOB.pdf). 3) At der er strenge dokumentasjonskrav for å få båten inn i NIS NOR, henger sammen med at du får utsted et skjøte som juridisk trumfer annen dokumentasjon. Grunnlaget for registrering må derfor være uomtvistelig. Når båten ført er registrert i NIS NOR, går imidlertid senere omskjøtinger som en lek. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 (redigert) Vet ikke om denne kan ha nytte http://www.mandalinamarina.hr/en/marina/official-procedures/small-boats-and-yachts-operator-certificate/ Men mulig de kan gi deg råd alternativt om de kan utstede en transportmisens eller noe. Dette er jo en EU/EØS greie. Det ser ellers ut til at alle land du evt entrer på turen har forskjellige bestemmelser c Redigert 29.Mai.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
BØstrøm Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Joad. Fikk midlertidig MMSSI nummer og forsikring, men hadde en utfordring med fransk kystvakt. Kryssforhør i 2timer av 5 tjenestemenn. Det som reddet meg var at det ikke er registreringsplikt på båter under 15 meter i Norge. Ta med dokumentasjon i form av mailkorrenspondanse med forsikringsselskap, Telenor Radio, mekler, salgskontrakt osv, så går det nok bra. Sitér dette innlegget Link to post
Anita Malmedal Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Til skipper67 Det er flere alternativer for dokumentasjon for å registrere fartøy, varierende med fartøyets opprinnelse, historikk og eksisterende dokumentasjon. Skipsregisteret må derfor ha mer grunnlagsinformasjon om din konkrete sak for å gi deg en fullstendig og korrekt liste over dokumentasjonskrav, f.eks. hvor eller om båten er registrert eller ikke i et utenlandsk skipsregister. Dette ble du informert om ved ditt besøk på registeret forrige uke. Våre saksbehandlere håndterer daglig mange registreringssaker, alt fra store komplekse innflagginger til registrering av fritidsfartøy. Din påstand om at disse medarbeiderne er inkompetente får stå for din egen regning. Vi er alltid beredt til å hjelpe våre kunder, men for å gi så konkret og korrekt informasjon som mulig, trenger vi altså fakta. Dette er særlig viktig da en registrering i NOR faktisk også er et juridisk dokument som en ikke kan ta lett på. Ved ny henvendelse til oss i dag, har du pånytt fått opplistet generelle krav til dokumentasjon. Ta kontakt med oss igjen når du har innhentet tilstrekkelig informasjon i Kroatia, så hjelper vi deg videre i registreringsprosessen. MvhAnita Malmedal, avd.dir.Avd. skipsregistreneSjøfartsdirektoratet Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Må bare berømme Sjøfartsdirektoratet som kommer på banen her. Virkelig flott !! Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 (redigert) Har registrert noen fritidsbåter (import) etter hvert, og vil bare berømme Skipsregistrene for profesjonell og rask behandling. Redigert 30.Mai.2016 av havørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 for Anita og Sjøfartsdirektoratet. Opplevde selv særdeles rask og positiv behandling da jeg omregistrerte vår båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Takk avd. dir. Anita Malmedal for at du ryddet opp i dette. Det virket som om det var noe som skurret..... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
quantumduck Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 .JEG MÅ registrere båten på sjöfartsdirektoratet för å kunna påbörja seglatsen. Hvorfor seiler du ikke bare båten som den er? Før den blir registrert som norsk har vel ingen fransk kystvakt mulighet til å forskjellsbehandle den som norsk, i forhold til en svensk båt? Sjekk om du kan vente med å avregistrere den i Kroatia til du kommer hjem, så seiler du den hjem under kroatisk flagg. (Dog, er den ikke registrert noe sted og du ikke har noen relevante papirer på skuta kan du sikkert støte på problemer underveis ...) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Må vel gå an å ta den til Strømstad på EU skilter og ordne resten derfra? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
BØstrøm Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Når det gjelder registrering av båter, vil jeg tro NOR/NIS er i en særklasse i verden. Dette har de gjort før. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.