Guham Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Er ny her på forumet - så er ikke helt sikker på om jeg har lagt ut henvendelse på korrekt plass. Har en veldig strøken liten trebåt med påhengsmotor på. Sist gang den var på vannet for snart 2 år siden to den ikke inn vann etter å ikke ha vært i bruk siden 90 tallet. Tanken er å erstatte bunnstoff( oljemaling ) med Plastidip. Selve treverket i båten vil ikke suge opp like mye fuktighet som ellers - men har det noe betydning ? Det vil uansett puste på innsiden av skroget som er innsatt med Benar UVR olje. Takk for tips Quote Link to post
strawberry Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Umiddelbar reaksjon! LIGG UNNA! Tenker med gru på en ikkepustende maling fra 80-tallet, tror jeg! Skapte kjempetrøbbel for både malingfabrikk og huseiere! Ikke direkte samenliknbart, men dog! "innplasting" av trebåter i glassfiber har alltid vært begynnelsen til slutten! My Advise! Quote Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
boble65 Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Vil kanskje gro endel på plastidippen.. og lett og få skader i den. Kanskje enklest med bunnstoff? Quote Link to post
Guham Posted May 28, 2016 Author Share Posted May 28, 2016 Takker for svar. Ser at det det må noe fuktighet for at treverket skal sette seg. Slik sett så kan jeg fylle litt vann når båten står på hengeren slik at det "trutner" noe - ikke sikkert at det går 100 % igjennom til ytter skroget. Til info så er jeg innlands krabbe. Slik at skuta går i ferskvann, så det er lite med groing i Randsfjorden :-) Quote Link to post
Dinamo Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Enig i konklusjonen til strawberry Quote Link to post
Eureka Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Nei, du skal ikke fylle vann i båten mens den står på land. Skroget er ikke konstruert for å tåle vekten fra innsiden! Ikke finn på noe nytt, gjør som man alltid har gjort. Stell pent med båten din, og den vil gi deg mye glede tilbake. :) Quote Link to post
tb55 Posted May 29, 2016 Share Posted May 29, 2016 Men, du kan sef. trekke ut nygla og dusje med vannspreder o.l. slik at overskudd av vann renner ut..... Quote Link to post
Guham Posted May 29, 2016 Author Share Posted May 29, 2016 Takker for innspill. Når det gjelder å fylle vann i båten før den settes på vannet - så er det snakk om veldig liten vannmengde. Det tåler den fin fint :-) Ser ut som det blir bunnstoff fra Epifanes - da de har veldig gode produkter til trebåter Quote Link to post
StåleK Posted May 29, 2016 Share Posted May 29, 2016 (edited) Jeg forsto ikke helt hvorfor du ønsker å bruke plastidip under? Hvis du tenker på at det kan fjernes enkelt så stemmer det på en bil, men trolig ikke på undersiden av en trebåt med sugende treverk. I mine øyne hvis du skal ta vare på en velholdt trebåt så bruker man et kvalitetsprodukt som er tiltenkt bruksområdet. Så først nå at du skulle gå for Epifanes bunnstoff. Godt valg!. Edited May 29, 2016 by StåleK (see edit history) Quote Link to post
Guham Posted May 29, 2016 Author Share Posted May 29, 2016 Jeg vurderte Plasti Dip - Men ser at det kan gjøre mer skade enn nytte. Fant ikke Epifanes sitt bunnstoff men ser at Hempel sin standard passer. Så da blir det shopping på nett Quote Link to post
Hakkannen Posted May 29, 2016 Share Posted May 29, 2016 (edited) Når det gjelder å fylle vann i båten før den settes på vannet - så er det snakk om veldig liten vannmengde. Det tåler den fin fint :-)Et tips som fungerer fint er å legge noen filleryer/tepper over bunn på innsiden for så å fukte disse (med nyglå/bunnproppen åpen). Spyler du lett over filleryene holdes disse fuktige og båten trutner. Hvor mye vann båten tåler oppi når den står på land kommer an på konstruksjonen og tilstanden til båten (klinkerbygget eller kravell, eventuell råte og dårlige festemidler?). En solid bygget båt med friskt treverk og festemidlene inntakt tåler litt vann oppi mens den står på land. En svakere konstruksjon tåler svært lite og bør derfor slippe selv litt vann (hvor mye er nå egentlig "litt" vann? Ikke lett å si uten bilde, så rådet gis på generelt grunnlag ). Ideelt sett bør man heller ikke tråkke direkte på bordene mellom spantene så lenge båten står på land, tråkk på spantene fordeler trykket bedre. Dette gjelder spesielt klinkerbygde mindre båter som ofte er bygget lettere enn kravell. Press fra innsiden røyner på både festemidler og tre. Edited May 29, 2016 by Hakkannen (see edit history) Quote Link to post
Guham Posted May 29, 2016 Author Share Posted May 29, 2016 (edited) Takk for tilbakemeldinger og gode råd. Legger ut noen bilder av båten - Tipper den er fra 60-70 tallet. Har niks og nada papirer på den. Arvet etter min avdøde svigerfar som bygget på overbygg foran med vinduer. Gammel Evenrude som det lokale båtverkstedet på Gjøvik fikk liv i. Men den tok kvelde på første langtur :-( Edited May 29, 2016 by Guham (see edit history) Quote Link to post
Guham Posted May 29, 2016 Author Share Posted May 29, 2016 Ny Mercury 20 hk på plass. Quote Link to post
ivar Posted May 29, 2016 Share Posted May 29, 2016 Til info så er jeg innlands krabbe. Slik at skuta går i ferskvann, så det er lite med groing i Randsfjorden :-) da kan du kanskje klare deg uten bunnstoff? Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guham Posted May 29, 2016 Author Share Posted May 29, 2016 (edited) da kan du kanskje klare deg uten bunnstoff? Det var akkurat det. I fravær av bunnstoff første gang - så ble det oljemaling for husbruk. Men den flasset litt - da lå riktignok båten til kai fra Juni til August. Hempel bunnstoff er bestilt sammen med natemasse :-) Edited May 29, 2016 by Guham (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.