Jump to content

Plastidip som alternativ til bunnstoff på trebåt

Guham

Recommended Posts

Er ny her på forumet - så er ikke helt sikker på om jeg har lagt ut henvendelse på korrekt plass.

Har en veldig strøken liten trebåt med påhengsmotor på. Sist gang den var på vannet for snart 2 år siden to den ikke inn vann etter å ikke ha vært i bruk siden 90 tallet. 

Tanken er å erstatte bunnstoff( oljemaling ) med Plastidip.

Selve treverket i båten vil ikke suge opp like mye fuktighet som ellers - men har det noe betydning ? Det vil uansett puste på innsiden av skroget som er innsatt med Benar UVR olje.

Takk for tips

Umiddelbar reaksjon! LIGG UNNA! Tenker med gru på en ikkepustende maling fra 80-tallet, tror jeg! Skapte kjempetrøbbel for både malingfabrikk og huseiere!

Ikke direkte samenliknbart, men dog! 

"innplasting" av trebåter i glassfiber har alltid vært begynnelsen til slutten!

My Advise!

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Takker for svar. 

Ser at det det må noe fuktighet for at treverket skal sette seg. Slik sett så kan jeg fylle litt vann når båten står på hengeren slik at det "trutner" noe - ikke sikkert at det går 100 % igjennom til ytter skroget.

Til info så er jeg innlands krabbe. Slik at skuta går i ferskvann, så det er lite med groing i Randsfjorden :-)

Jeg forsto ikke helt hvorfor du ønsker å bruke plastidip under? Hvis du tenker på at det kan fjernes enkelt så stemmer det på en bil, men trolig ikke på undersiden av en trebåt med sugende treverk. I mine øyne hvis du skal ta vare på en velholdt trebåt så bruker man et kvalitetsprodukt som er tiltenkt bruksområdet. Så først nå at du skulle gå for Epifanes bunnstoff. Godt valg!.

Redigert av StåleK (see edit history)

Når det gjelder å fylle vann i båten før den settes på vannet - så er det snakk om veldig liten vannmengde. Det tåler den fin fint :-)

Et tips som fungerer fint er å legge noen filleryer/tepper over bunn på innsiden for så å fukte disse (med nyglå/bunnproppen åpen). Spyler du lett over filleryene holdes disse fuktige og båten trutner. Hvor mye vann båten tåler oppi når den står på land kommer an på konstruksjonen og tilstanden til båten (klinkerbygget eller kravell, eventuell råte og dårlige festemidler?). En solid bygget båt med friskt treverk og festemidlene inntakt tåler litt vann oppi mens den står på land. En svakere konstruksjon tåler svært lite og bør derfor slippe selv litt vann (hvor mye er nå egentlig "litt" vann? Ikke lett å si uten bilde, så rådet gis på generelt grunnlag :wink: ).

Ideelt sett bør man heller ikke tråkke direkte på bordene mellom spantene så lenge båten står på land, tråkk på spantene fordeler trykket bedre. Dette gjelder spesielt klinkerbygde mindre båter som ofte er bygget lettere enn kravell. Press fra innsiden røyner på både festemidler og tre.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Takk for tilbakemeldinger og gode råd. 

Legger ut noen bilder av båten - Tipper den er fra 60-70 tallet. Har niks og nada papirer på den. Arvet etter min avdøde svigerfar som bygget på overbygg foran med vinduer.

Gammel Evenrude som det lokale båtverkstedet på Gjøvik fikk liv i. Men den tok kvelde på første langtur :-(  

bilde

Redigert av Guham (see edit history)

Til info så er jeg innlands krabbe. Slik at skuta går i ferskvann, så det er lite med groing i Randsfjorden :-)

da kan du kanskje klare deg uten bunnstoff? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...