BirgerGT Posted May 29, 2016 Share Posted May 29, 2016 Hei Vurderer import av en større fritidsbåt. Båten er bygget i 1980 i østen, har levd et relativt omflakkende liv, og er nå registrert som fritidsfartøy i Storbritannia. Jeg er klar over unntaksregelen om båter registrert i EØS før 16.06.1998 som gjør en fritatt fra kravet om CE-merking. Men jeg blir litt forvirret når jeg leser reglene på Sjøfartsdirektoratets sider hvor det heter "...tas i bruk for første gang...". Er det sånn at så lenge båten er registrert, og brukes, i et annet EØS-land kan man også importere den hit? Uavhengig av når den ble registrert i det andre EØS-landet? Eller kan man risikere å måtte CE-sertifisere en båt som altså er godkjent i et annet EØS-land bare fordi den nå skal taes inn til Norge?Håper noen regelkyndige kan oppklare dette :-) Birger Quote Link to post
BirgerGT Posted June 13, 2016 Author Share Posted June 13, 2016 Det jeg egentlig spør om er vel om en båt som er registrert i Spania eller Storbritannia uten videre kan godkjennes i NOR? Quote Link to post
Solvind Posted June 14, 2016 Share Posted June 14, 2016 Det er ganske komplekse regler rundrt dette. Min erfaring er at tollvesenet er hjelpsomme med regeltolkning. Har du prøvd å skrive, ringe eller besøke de? Ta rede på så mye du kan om båten og legg det frem for de. Skulle det være noe jeg vil mene er viktig så er det åpenhet og få ting gjort rett... Det kan være at den traff et unntak dengang den ble registrert i Storbritannia..og at den dermed allerede er "innafor" og at du bare må betale avgiftene så er det i boks.. Jeg ville altså tatt kontakt direkte med tollvesenet. -N- Quote Link to post
Skipper Worse Posted June 14, 2016 Share Posted June 14, 2016 Båt som importeres fra EU-land trenger ikke CE-merking. Merkingen skal forefinnes ved første gangs ibruktakning i EU/EØS, slik a det er "første importland" det angår. Så her skal det være plankekjøring. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
BirgerGT Posted June 14, 2016 Author Share Posted June 14, 2016 Det høres betryggende ut :-) Quote Link to post
Solvind Posted June 15, 2016 Share Posted June 15, 2016 Jeg ville sett det sånn: Jeg vil at båten jeg bruker tid og penger på skal være lovlig på alle vis. Toll- og skattemyndigheter er til for oss og den kontakten jeg har hatt med de i andre sammenhenger har vært positiv. Legg frem saken med full åpenhet og tenk at de hjelper det beste de kan. Dokumenter prosessen. Jeg ville ikke tatt inn en båt hvor jeg ikke var sikker på at alt var i orden mhp godkjenning, avgifter osv. -N- Quote Link to post
BirgerGT Posted June 22, 2016 Author Share Posted June 22, 2016 Det jobbes med saken Vil ha alt i orden ja. Quote Link to post
Ulven71 Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Vil gjerne komme med en liten presisering, så får vi håper du ikke blir mer forvirret BIrgerGT:-) Er båten beviselig satt på vannet i EU/EØS før datoen i 1998 er den fritatt for CE registrering. Dersom den er satt på vannet etter denne datoen er det den som først tar den i bruk i EU/EØS som er ansvarlig for korrekt CE godkjenning. Men, det vil være du som må bevise dette her i landet, og det vil være du som får kravet av en eventuell kjøper av deg dersom det senere viser at dette ikke var riktig. Husk at det er ikke nok det sitter et CE merke i båten eller at det er dokumentasjon, dette må være utstedt av en godkjent institusjon (på dette området har det vært mye triksing og miksing!) Mine erfaringer er at det kan være vanskelig å få gode svar på dette, jeg har vært i kontakt (med tildels endel diskusjoner ) med både representanter for tollvesenet og til og med Sjøfartsdirektoratet (som er øverste organ på dette emnet) angående CE merking. Lykke til BirgerGT Quote Link to post
BirgerGT Posted June 23, 2016 Author Share Posted June 23, 2016 Takk Ulven71 :-) Har en dialog med Skipsregistrene nå. Så får vi se om de godtar den dokumentasjonen som kan fremskaffes. Ser ut som vi skal klare å komme i mål :-) Quote Link to post
Poseidon Posted June 24, 2016 Share Posted June 24, 2016 ..... Så her skal det være plankekjøring. Har du noen gang opplevd at Sjøfartsdirektoratet har drevet med plankekjøring? (Både i direkte og overført betydning av ordet.) :giggle: Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Skipper Worse Posted June 24, 2016 Share Posted June 24, 2016 Sjøfartsdirektoratet kan vel ikke engang kjøre en *******. Ulven71, det er tilstrekkelig at båten innføres fra EU -- da skal det ikke kreves noe som helst -- fordi CE-samsva er et anliggende for første land båten ble tatt i bruk i. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bay_liner Posted June 25, 2016 Share Posted June 25, 2016 Department fritt etter Odd Børretzen ( Båtfantazt) "Det kongelige norske (båt)justisdepartemang er som en far. Det vil si, ikke som en far: som en bror. En bror for oss alle, som går to klasser over og har hår på armene og nedover og skal kjøre Suzuki syvhundreogfemti kubikk neste år og har jobb pluss ver'sted; råsterk" Quote Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
tb55 Posted June 25, 2016 Share Posted June 25, 2016 Og hva nu, når England forlater den europeiske union. Da blir det leik, hvis du kommer med båt fra UK. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.