BirgerGT Startet 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2016 Hei Vurderer import av en større fritidsbåt. Båten er bygget i 1980 i østen, har levd et relativt omflakkende liv, og er nå registrert som fritidsfartøy i Storbritannia. Jeg er klar over unntaksregelen om båter registrert i EØS før 16.06.1998 som gjør en fritatt fra kravet om CE-merking. Men jeg blir litt forvirret når jeg leser reglene på Sjøfartsdirektoratets sider hvor det heter "...tas i bruk for første gang...". Er det sånn at så lenge båten er registrert, og brukes, i et annet EØS-land kan man også importere den hit? Uavhengig av når den ble registrert i det andre EØS-landet? Eller kan man risikere å måtte CE-sertifisere en båt som altså er godkjent i et annet EØS-land bare fordi den nå skal taes inn til Norge?Håper noen regelkyndige kan oppklare dette :-) Birger Sitér dette innlegget Link to post
BirgerGT Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Det jeg egentlig spør om er vel om en båt som er registrert i Spania eller Storbritannia uten videre kan godkjennes i NOR? Sitér dette innlegget Link to post
Solvind Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Det er ganske komplekse regler rundrt dette. Min erfaring er at tollvesenet er hjelpsomme med regeltolkning. Har du prøvd å skrive, ringe eller besøke de? Ta rede på så mye du kan om båten og legg det frem for de. Skulle det være noe jeg vil mene er viktig så er det åpenhet og få ting gjort rett... Det kan være at den traff et unntak dengang den ble registrert i Storbritannia..og at den dermed allerede er "innafor" og at du bare må betale avgiftene så er det i boks.. Jeg ville altså tatt kontakt direkte med tollvesenet. -N- Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Båt som importeres fra EU-land trenger ikke CE-merking. Merkingen skal forefinnes ved første gangs ibruktakning i EU/EØS, slik a det er "første importland" det angår. Så her skal det være plankekjøring. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
BirgerGT Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Det høres betryggende ut :-) Sitér dette innlegget Link to post
Solvind Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Jeg ville sett det sånn: Jeg vil at båten jeg bruker tid og penger på skal være lovlig på alle vis. Toll- og skattemyndigheter er til for oss og den kontakten jeg har hatt med de i andre sammenhenger har vært positiv. Legg frem saken med full åpenhet og tenk at de hjelper det beste de kan. Dokumenter prosessen. Jeg ville ikke tatt inn en båt hvor jeg ikke var sikker på at alt var i orden mhp godkjenning, avgifter osv. -N- Sitér dette innlegget Link to post
BirgerGT Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Det jobbes med saken Vil ha alt i orden ja. Sitér dette innlegget Link to post
Ulven71 Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Vil gjerne komme med en liten presisering, så får vi håper du ikke blir mer forvirret BIrgerGT:-) Er båten beviselig satt på vannet i EU/EØS før datoen i 1998 er den fritatt for CE registrering. Dersom den er satt på vannet etter denne datoen er det den som først tar den i bruk i EU/EØS som er ansvarlig for korrekt CE godkjenning. Men, det vil være du som må bevise dette her i landet, og det vil være du som får kravet av en eventuell kjøper av deg dersom det senere viser at dette ikke var riktig. Husk at det er ikke nok det sitter et CE merke i båten eller at det er dokumentasjon, dette må være utstedt av en godkjent institusjon (på dette området har det vært mye triksing og miksing!) Mine erfaringer er at det kan være vanskelig å få gode svar på dette, jeg har vært i kontakt (med tildels endel diskusjoner ) med både representanter for tollvesenet og til og med Sjøfartsdirektoratet (som er øverste organ på dette emnet) angående CE merking. Lykke til BirgerGT Sitér dette innlegget Link to post
BirgerGT Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Takk Ulven71 :-) Har en dialog med Skipsregistrene nå. Så får vi se om de godtar den dokumentasjonen som kan fremskaffes. Ser ut som vi skal klare å komme i mål :-) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 ..... Så her skal det være plankekjøring. Har du noen gang opplevd at Sjøfartsdirektoratet har drevet med plankekjøring? (Både i direkte og overført betydning av ordet.) :giggle: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Skipper Worse Svart 24.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 Sjøfartsdirektoratet kan vel ikke engang kjøre en *******. Ulven71, det er tilstrekkelig at båten innføres fra EU -- da skal det ikke kreves noe som helst -- fordi CE-samsva er et anliggende for første land båten ble tatt i bruk i. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bay_liner Svart 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Department fritt etter Odd Børretzen ( Båtfantazt) "Det kongelige norske (båt)justisdepartemang er som en far. Det vil si, ikke som en far: som en bror. En bror for oss alle, som går to klasser over og har hår på armene og nedover og skal kjøre Suzuki syvhundreogfemti kubikk neste år og har jobb pluss ver'sted; råsterk" Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
tb55 Svart 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Og hva nu, når England forlater den europeiske union. Da blir det leik, hvis du kommer med båt fra UK. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.