Jump to content

Import av fritidsbåt - CE-merking

BirgerGT

Recommended Posts

Hei

Vurderer import av en større fritidsbåt. Båten er bygget i 1980 i østen, har levd et relativt omflakkende liv, og er nå registrert som fritidsfartøy i Storbritannia.

Jeg er klar over unntaksregelen om båter registrert i EØS før 16.06.1998 som gjør en fritatt fra kravet om CE-merking. Men jeg blir litt forvirret når jeg leser reglene på Sjøfartsdirektoratets sider hvor det heter "...tas i bruk for første gang...". 

Er det sånn at så lenge båten er registrert, og brukes, i et annet EØS-land kan man også importere den hit? Uavhengig av når den ble registrert i det andre EØS-landet? Eller kan man risikere å måtte CE-sertifisere en båt som altså er godkjent i et annet EØS-land bare fordi den nå skal taes inn til Norge?

Håper noen regelkyndige kan oppklare dette

:-) Birger

• 2 uker senere...

Det er ganske komplekse regler rundrt dette. Min erfaring er at tollvesenet er hjelpsomme med regeltolkning. Har du prøvd å skrive, ringe eller besøke de?

Ta rede på så mye du kan om båten og legg det frem for de. Skulle det være noe jeg vil mene er viktig så er det åpenhet og få ting gjort rett...

Det kan være at den traff et unntak dengang den ble registrert i Storbritannia..og at den dermed allerede er "innafor" og at du bare må betale avgiftene så er det i boks..

Jeg ville altså tatt kontakt direkte med tollvesenet.

-N-

Jeg ville sett det sånn:

Jeg vil at båten jeg bruker tid og penger på skal være lovlig på alle vis. Toll- og skattemyndigheter er til for oss og den kontakten jeg har hatt med de i andre sammenhenger har vært positiv. Legg frem saken med full åpenhet og tenk at de hjelper det beste de kan. Dokumenter prosessen.

Jeg ville ikke tatt inn en båt hvor jeg ikke var sikker på at alt var i orden mhp godkjenning, avgifter osv.

-N-

Vil gjerne komme med en liten presisering, så får vi håper du ikke blir mer forvirret BIrgerGT:-)

Er båten beviselig satt på vannet i EU/EØS før datoen i 1998 er den fritatt for CE registrering.

Dersom den er satt på vannet etter denne datoen er det den som først tar den i bruk i EU/EØS som er ansvarlig for korrekt CE godkjenning. Men, det vil være du som må bevise dette her i landet, og det vil være du  som får kravet av en eventuell kjøper av deg dersom det senere viser at dette ikke var riktig. Husk at det er ikke nok det sitter et CE merke i båten eller at det er dokumentasjon, dette må være utstedt av en godkjent institusjon (på dette området har det vært mye triksing og miksing!)

Mine erfaringer er at det kan være vanskelig å få gode svar på dette, jeg har vært i kontakt (med tildels endel diskusjoner ) med både representanter for tollvesenet og til og med Sjøfartsdirektoratet (som er øverste organ  på dette emnet) angående CE merking. 

Lykke til BirgerGT

Department fritt etter Odd Børretzen ( Båtfantazt)

"Det kongelige norske (båt)justisdepartemang er som en far. Det vil si, ikke som en far: som en bror. En bror for oss alle, som går to klasser over og har hår på armene og nedover og skal kjøre Suzuki syvhundreogfemti kubikk neste år og har jobb pluss ver'sted; råsterk"

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...