Viljesterk Startet 29.Mai.2016 Del på Facebook Startet 29.Mai.2016 Hei... Hvor mye krefter blir fenderne utsatt for egentlig... i lengderetning? Ser det er flere typer liner - de minste på biltema (6mm) tåler 150 kg.. blir det så mye vekt på en småbåts-fender? Jeg har en liten miks av 6 og 8mm nå, men foretrekker 8mm eller større pga. de er lettere å håndtere. Hva da med festene til fenderene... Hvor mye krefter må man beregne for her? Holder det med et par m4 med skiver og låsemutter på innsiden av skroget? Man lærer jo mye av å gjøre ting selv, og fornuften min sier at ting er fine greier - men her kan lærdom bli dyrt om jeg driter på draget tenker jeg. Jeg vet havet er fint når det er stille, men også at kreftene er enorme når de vil vise seg. Har stor respekt for dette, og tror ikke jeg vet svaret før jeg virkelig vet det. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Vekten på fartøyet avgjør det... En skjærgårds jeep har ikke rare presset, mens en doning på 10 tonn, kan presse bra på, og dermed strekke i de nevnte fender fester.. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Var slik jeg hadde forstått det ja. Min båt veier 500kg+ så da blir det å bruke den lina jeg liker best da. Hva med de runde fenderne? Presset der er kanskje mye større enn presset på avlange? Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Hakkannen Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 (redigert) Runde fendre er fint hvis du skal ligge inntil en bergvegg eller en kai uten utstikkende elementer (f.eks. som er kledd med bord ned til vannet). Bruker du kulefendre inntil brygger med kant (slik som mange flytebrygger er konstruert har de ei kraftig "fenderlist" som stikker litt ut fra selve flytebrygga) kan kulene presses under kanten slik at det vil virke større krefter på fenderlina og festet enn med en pølsefender som bare sklir opp og ned inntil kanten. Gode og solide fester er greit da underdimmensjonerte kan rykkes ut og lage stygge hull i gelcoat og laminat. I tillegg ligger båten uten beskyttelse hvis fenderen stikker av. Jeg liker også langt bedre tykkere fenderliner, selv bruker jeg 10mm som jeg synes er langt enklere å håndtere enn tynnere (trenger forsåvidt også kraftige liner da båten er på over 10 tonn ). Redigert 29.Mai.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Ligger man inntil en båt på ti tonn så kan vel denne trekke godt i både fendre, fenderliner og fester? Båtene beveger seg ikke alltid parallelt vil jeg tro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Viljesterk Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 To sider av saken jeg ikke hadde tenkt på. Er absolutt verdt å ta med seg når jeg skal utpå nå. Jeg la ut bilde i oppussingstråden min, men her er det igjen: Her har jeg satt en løst på fra biltema (http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Beslag/Fenderbeslag-2000017724/) i kanten over lista, og tenkte å enten sette noe rustfritt flatstål eller store skiver bak. Nå er det ingen originale fenderfester på denne så jeg vet ikke hvor godt de egentlig er festet fra innsiden. Bruker jeg 6mm fenderline kan jo ikke trykket bli noe spesielt mer enn de 150kg lina tåler, men går jeg oppover så risikerer jeg klatt. 8-10mm er vel 3-500kg - men det skal vel også båten tåle fint der hvor jeg har satt festene? Siden jeg ikke fant noen annen tråd her om dette så kan man vel regne med at så lenge man bruker fornuften så går det fint.. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.