Jump to content

100 hk motor i en Sjømann 22 fot snekke?


Martin Blomberg

Recommended Posts

Fordi over et visst punkt er det ikke hensiktsmessig å tilføre mer kraft til et deplasementsskrog.

 

Båten når sin "skrogfart" og vil kreve uforholdsmessig mye kraft for å oppnå høyere hastighet.

 

Vis ham denne lenken for eksempel

 

Edit: Om wikin blir litt for teoretisk kan jeg forsøke å oppsummere det med noe sånt som at: båter som ikke er laget for å plane oppå vannet må brøyte seg vei gjennom det. Når båten går gjennom vannet lager den bølger som vi for enkelhets skyld kan kalle baugbølgen og hekkbølgen. Når båten begynner å nærme seg sin teoretiske maksfart vil den etterhvert måtte gå i en kontinuerlig "oppoverbakke" dannet av baug og hekkbølgen i samspill med hverandre. Kraften det tar for å tvinge båten opp denne veggen av vann den dytter foran seg blir bare større og større med hastighet, men behovet for mer kraft blir ikke møtt med en tilsvarende økt fart. Dette betyr at en motor som kan oppnå skrogfart + "litt til" er den motorstørrelsen som er vettugt å bruke. Større motor gir større drivstoffregning og ikke stort annet...

 

Edit2: For å komme baatplassbrigaden i forkjøpet: Det finnes mellomløsninger der man med flaps og ulike skrogformer kan oppnå høyere hastighet med større motor til tross for at det ikke er en "fullplanende" båt. Nå er ikke jeg kjent med sjømann 22 utover det jeg kan se av bilder, men jeg tror ikke det er snakk om en halvplaner i dette tilfellet, så da står jeg ved det jeg har skrevet :smiley:

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjømann kom jo gjerne med rundt 20 ponnier under dørken, pluss minus 5 utslitte gamle gamper på beite.

 

Det blir liksom litt som å sette på en 1000hk utenbords på en Nordkapp daycruiser som vanligvis har 250hk.

Det går sikkert litt fortere, men ikke veldig. Det er gøy de første to-tre gangene, men det er upraktisk i lengden, bruker mye drivstoff, tar opp mye plass, for å ikke snakke om at det ikke passer i den båten i det hele tatt.

 

Skal båten brukes til noe annet enn å imponere ett par kompiser med at den gamle Sjømannen nesten går i plan, så bør det en betydelig mindre motor inn.

Link to post
Share on other sites

Forandres sjøegenskapene (styring og kontroll) til snekka ved en så kraftig motor?
(jeg tror ikke han er ute etter høyere hastighet, det er mest at han har en fungerende gratis motor, Marnan som står i Sjømannen er kaputt).

Link to post
Share on other sites

Nei, om man tar utgangspunkt i at baten ikke blir for tung (har båten ballast som kan omdisponeres?) og at motoren bare brukes for å drive skroget opptil skrogfart vil man nok kunne slippe unna med det.

 

Men vet ikke hvor billig det vil bli på sikt når motoren soter ned på tomgang og drikker diesel....

Link to post
Share on other sites

han kan jo sette i den større motoren og lage begrensning på pådraget så han ikke henter ut maks turtall og effekt.  Men dreiemomentet vil uansett bli større en fra en liten yanmar. 

 

og ikke alle motorer er like glade i å putre på for lav belastning , er det feks turbo så vil den kunne sote ned ved for mye "lunkekjøring" 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Den orginale propellen vil kavitere som h.....e om man gir full gass. Aksel kan muligens være underdimensjonert og vris, men det vet jeg ikke nok om til å være så inmari bastant på. Hvis motoren kan matche marnaens orginale turtall på akselen, for eksempel 900 rpm, vil ikke propellen bry seg med hva som snurrer den rundt.

 

Om kameraten din vil "utnytte" alle 100 hestene må han ha ny propell.

 

Edit: Satte "utnytte" i hermetegn for 20 av hestene vil bli brukt på fremdrift og de resterende 80 vil bli omdannet til bølger og litt større båt for aksjonærene til den lokale diesel-dealeren.

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjølingen av Marnan (15 hk) skjer med hjelp av kjølesløyfe utenpå skroget.

Hvordan skal da en 100 hk diesel kjøles, rekker nåværende kjølesløyfe dimensionert for en 15 hk bensinmotor?

 

 

Tja, sløyfa kan fjærne en viss mengde varme og så lenge motoren ikke produserer mer enn det sløyfa kan fjærne så går det. Men spørs jo om du kan ha mye mer enn tomgang før det går galt. Tørreksos på en 100hk diesel kan jo bli spennende det og for så vidt.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...