Tempest Svart 27.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2017 https://baatplassen.no/i/topic/132276-sj%C3%B8en-for-alle-2017-bp-vimpler-hos-b%C3%A5tens-verden/page-2? Innlegg 27 Ahh - takker. Eg øyna eit ørlite håp om at dei såg samfunnsnytten i at fritidsbåtflåten opererte med oppdaterte kart. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Roger jo Svart 27.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2017 Les alt Ikke til navigering. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tempest Svart 27.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2017 Les alt Ikke til navigering. Ja, eg såg det. Som eg skreiv, "eg øyna eit lite håp". Det viste seg å ikkje være reelt. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
doff Svart 28.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2017 (redigert) Hei tempest, du sender mil til : kundesenter@kartverket.no og sier at du ønsker en avtale om bruk av S57 data i et år. Det er gratis. Det eneste vi må gjøre er å rapportere en gang pr. mnd. hva vi bruker dataene til. Redigert 28.Mars.2017 av doff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
doff Svart 28.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2017 Hei Tempest, Jo da det er til navigering. Det er akkurat samme datagrunnlag som benyttes. Husk Statens Kartverk er en statlig organisasjon, så de ønsker ikke at skip skal benytte dette kartet og henviser til SOLAS, og IMO som er myndigheter som godkjenner produkter for bruk over de syv verdens hav. Last ned kartet og studer. Det i forhold til din kartplotter i et område du er kjent, så skal du se. hvis du skal over Atlanteren er situasjonen kanskje litt annerledes, men kystnært her er det like godt som alt annet. De fleste lager kart på grunnlag av kartet til kartverket. Sitér dette innlegget Link to post
phjens Svart 28.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2017 Jeg lastet ned kartene her http://data.kartverket.no/download/content/geodataprodukter?korttype=3631&aktualitet=All&datastruktur=All&dataskema=All La dem inn på OpenCPN,men kan ikke se at det er noen forskjell fra Cm93 kartene jeg hadde fra før.Er det noe som må abboneres på for at dem skal virke? Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 28.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2017 Hei, Fint at kartverket kanskje på sikt vil ut med noe, men foreløpig er jeg på jakt etter noe som er tilgjengelig og som oppdateres. Jeg er villig til å betale noen kroner for å ha gode oppdaterte kart i plotteren, og helst sammen med OpenCPN. Jeg har hatt tilgang på oppdaterte kart tidligere (cm93 med dongle), men den må inn til oppdatering hvert år, og det er pes. Jeg kunne tenke meg å få det ned via internett når det kommer oppdateringer rett til plotter maskinen i båten. Så dermed noen som har konkret erfaring med og lenke til vektorkart som kan kjøpes til en fornuftig pris og som kommer med oppdateringer? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2017 (redigert) Jeg lastet ned kartene her http://data.kartverket.no/download/content/geodataprodukter?korttype=3631&aktualitet=All&datastruktur=All&dataskema=All La dem inn på OpenCPN,men kan ikke se at det er noen forskjell fra Cm93 kartene jeg hadde fra før.Er det noe som må abboneres på for at dem skal virke? Da ville jeg flytta/angitt ny mappe for kartene og bedt cpn om å lese kartdataene på nytt. Du ser nok bare cm93 kartene. Redigert 28.Mars.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 28.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2017 https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:charts:chart_formats Det ser ikke ut som om kartene man kan laste ned fra kartverket kan brukes. Dybdedata, UTM33, SHAPE format Dybdedata, UTM33, SOSI format Kanskje dybdekurver som er i S57-format kan brukes, det står i alle fall på siden over at opencpn støtter det. Jeg kommer til å prøve i morgen. Sjø dybdekurver, UTM33, 1000m grid, S57 Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 15.April.2017 Link til dette innlegget Svart 15.April.2017 Fikk du dette til å fungere ? Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 16.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 16 hours ago, TerjeFjern said: Fikk du dette til å fungere ? Hei, Om du tenker på Open CPN og kjøpte kart fra Chartworld så er svaret ja. Jeg så på dette for et par dager siden, og har det nå oppe og kjører på båt PC'n. Totalkostnaden ble ca. 170 Euro. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Da har jeg vært ute og kjørt første turen med de nye Chartworld kartene, og det ser ut som jeg har stor misvisning i på posisjon mens kurs ser sånn noenlunde riktig ut...Noen som har vært borti lignende? Opencpn + Chartworld kart på PC..... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Ingen som har opplevd missvisning i OpenCPN med Chartworld kart? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Ingen som har opplevd missvisning i OpenCPN med Chartworld kart? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Beklager dobbeltposten... Veldig rart dette. Har kjørt i dag og - riktig kurs, men posisjon er way of så lenge båten beveger seg... når vi ligger stille så stabiliserer deg seg noe - var derfor jeg trodde det var i orden....Lurer på hva dette er for noe - I tillegg ser jeg tomme felter i kartet mens jeg kjører, og når man da passerer et kartområde og inn i et annet aner man ikke hvor man er. Foreløpig fungerer dette skikkelig dårlig.... /B Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.