Jump to content

OpenCPN - hvor og hvordan kjøpe kart og oppdateringer

Baard

Recommended Posts

Hei Tempest,

Jo da det er til navigering.

Det er akkurat samme datagrunnlag som benyttes. Husk Statens Kartverk er en statlig organisasjon, så de ønsker ikke at skip skal benytte dette kartet og henviser til SOLAS, og IMO som er myndigheter som godkjenner produkter for bruk over de syv verdens hav.

Last ned kartet og studer. Det i forhold til din kartplotter i et område du er kjent, så skal du se.

hvis du skal over Atlanteren er situasjonen kanskje litt annerledes, men kystnært her er det like godt som alt annet.

De fleste lager kart på grunnlag av kartet til kartverket.

Hei,

Fint at kartverket kanskje på sikt vil ut med noe, men foreløpig er jeg på jakt etter noe som er tilgjengelig og som oppdateres. Jeg er villig til å betale noen kroner for å ha gode oppdaterte kart i plotteren, og helst sammen med OpenCPN. Jeg har hatt tilgang på oppdaterte kart tidligere (cm93 med dongle), men den må inn til oppdatering hvert år, og det er pes. Jeg kunne tenke meg å få det ned via internett når det kommer oppdateringer rett til plotter maskinen i båten.

Så dermed noen som har konkret erfaring med og lenke til vektorkart som kan kjøpes til en fornuftig pris og som kommer med oppdateringer?

/Baard

Guest Avmønstret#

Jeg lastet ned kartene her  http://data.kartverket.no/download/content/geodataprodukter?korttype=3631&aktualitet=All&datastruktur=All&dataskema=All

La dem inn på OpenCPN,men kan ikke se at det er noen forskjell fra Cm93 kartene jeg hadde fra før.Er det noe som må abboneres på for at dem skal virke?

Da ville jeg flytta/angitt ny mappe for kartene og bedt cpn om å lese kartdataene på nytt. Du ser nok bare cm93 kartene. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:charts:chart_formats

Det ser ikke ut som om kartene man kan laste ned fra kartverket kan brukes.

Dybdedata, UTM33, SHAPE format

Dybdedata, UTM33, SOSI format

Kanskje dybdekurver som er i S57-format kan brukes, det står i alle fall på siden over at opencpn støtter det. Jeg kommer til å prøve i morgen.

Sjø dybdekurver, UTM33, 1000m grid, S57

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Beklager dobbeltposten...

Veldig rart dette. Har kjørt i dag og - riktig kurs, men posisjon er way of så lenge båten beveger seg... når vi ligger stille så stabiliserer deg seg noe - var derfor jeg trodde det var i orden....Lurer på hva dette er for noe - I tillegg ser jeg tomme felter i kartet mens jeg kjører, og når man da passerer et kartområde og inn i et annet  aner man ikke hvor man er.

Foreløpig fungerer dette skikkelig dårlig....

/B 

/Baard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...