Jump to content

Lufting av bensinfilter etter filterbytte - utenbords

John_Kr

Recommended Posts

Hei

Byttet bensinfilter/ vannutskiller (filter patron) her om dagen, da ble slange og filter tømt for bensin, prøvde å pumpe med belgpumpa, men det var nyttesløst. Mener det er bare å starte opp motoren så vil bensinpumpa i motoren suge til seg bensinen og lufte seg selv.

På mine tidligere båter så har jeg kunnet benytte belgpumpa til å delvis lufte slangesystemen, men det får jeg ikke gjort på denne båten. Hva mener dere og hva skal jeg gjøre ...

Da jeg hentet båten for 2 år siden så hadde forhandler startet motoren med en ekstra bensintank som de koblet inn på slangen med da falltrykk, båten var helt tom. Ved sjøsetting så kjørte vi innom en bensinstasjon og fylte før vi sjøsatte, kunne heller ikke her huske at det var noe problemer med luft i systemet.

Er det bare å starte opp?

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Ja, du vil nok kunne starte opp. Motorpumpem klarer bra å hente opp bensin, men sikkert at det funker er jeg ikke. Du skader ingenting.

Men om det ikke funker kan du ta av slangen ved belgpumpen, sette i en trakt i slangen og fylle bensin feil vei gjennom bensintilførselen til tanken. Deretter sette på belgpumpen og få bensin til motoren med belgpumpen.

Tok ikke sjansen å starte opp, tok ut filtret og fyldte det med bensin og monterte det på nytt. Prøvde belgpumpa etterpå, den virket som den skulle med en gang. Da mener jeg at dette er metoden før du starter opp. Greier ikke motoren å suge opp bensin fra tanken gjennom et tomt stort filter så har du et problem...

Da er jeg klar til å starte opp før sjøsetting.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Ah, hadde du tørr belgpumpe? Da må du enten holde den vertikalt slik at kula i bunnen tetter (det holer i noen tilfeller), eller brette slangen hardt for å suge opp bensin. Dvs presse belgen sammen. Brette slangen slik at den er tett (på oppstrømssiden), og slippe belgen for å suge opp bensin. Deretter brette på nedsiden av belgen og presse sammen belgen, slippe på nedstrøms, brette på oppstrømssiden, slippe og slik holder du på og slik går no fort dagan...

Men det tar tid. Du slapp nok raskere unna med å skru av og fylle på!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...