Gew77 Startet 31.Mai.2016 Del på Facebook Startet 31.Mai.2016 Hei, Jeg har gjort en oppgradering på båten i vinter, deriblant har jeg laget nytt instrument panel, men beholdt de gamle instrumentene inntil videre. Når jeg koblet sammen ledningene, oppdaget jeg i helgen at jeg hadde krysskoblet olje og vanntemp. Dvs ledning fra giver for vanntemp på olje temp instrument og motsatt. Når jeg kjørte så jeg at vanntemp (på feil instrument holdt seg greit på akseptable temperaturer, mens oljetemp fort gikk ganske høyt, samtidig som instrument nålen oppfører seg veldig urolig - dvs hoppper frem og tilbake 10 grader +-. Når jeg så koblet til bake slik at riktig giver er koblet til riktig instrument, ser jeg at samme instrument, - altså vanntemp måler oppfører seg på samme måte. Plutselig viser vanntemp opp mot 90 grader på tomgang og over 100 med litt pådrag, og den hopper fremdeles opp og ned. Motor virker ikke så varm at den skulle være på kokepunktet og litt mer, det går fint å legge hånden på varmeveksler og holde den der en stund - og det kom ikke noe vann sprutende da jeg åpnet påfyllingslokket til varmeveksler. Dette er jo en BMW 180 (D6363 TA), så jeg er veldig på vakt når det gjelder kjøling. Varmeveskler og oljekjølere har vært i syrebad og fv krets er kjørt med systemrens før sesongen, så jeg har litt vondt for å tro at dette er varmgang.. Konklusjonen min er da at det må være instrumentet som "kødder" siden det oppfører seg likt med både giver til oljetemp og vanntemp.. Hva tror folket? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
hegra Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Har skrevet det mange ganger før, men kan jo nevne det igjen Finn en lang ledning og koble den til batteri minuspol eller et sted du er bombesikker på har kontakt med batteri minus. Så strekker du den opp til instrumentbord og kobler den til der hvor instrumentet er koblet til minus. På den måten får du testet om det er for dårlig jording av instrument(ene). Oppfører det seg normalt nå, så får du nøste opp i originalledningen for å finne brudd. Typisk tegn på dårlig jording kan være at måleren stiger ytterlige om du slår på instrumentbelysning da lyset ofte har samme minusledning, men ikke alltid da. Andre sjekkpunkt er tilkoblingen til giver og multikontakt om du har det. Berører giverledningen gods vil også tempmåler stige. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 1.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Og du hadde rett Hegra:) Når jeg koblet jordingen til ny jordskinne som jeg har lagt opp i vinter, sank temperaturen med 10 grader på måler. Da ligger jeg jevnt på 70 grader på tomgang. Takk for tipset:) Tror jeg skal koble de andre instrumentene også på "ny" minus da.. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
hegra Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Flott det ordnet seg. Ville nok sjekket litt rundt den originale minusledningen som tydeligvis ikke er helt bra. Det kan jo hende at det er andre ting som har samme minuskontakt og som dermed fusker. Har du koblingsskjema til motoren bør du kunne finne ut av det. Ikke sikkert det er noe annet enn instrumentene heller som tilkoblet akkurat den ledningen. Lykke til videre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.