TerjeØ Startet 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2016 Hei igjen. Var ute med båten en liten tur igår. Jeg har hydraulisk styring, men jeg syns denne reagerer for dårlig. Vist jeg svinger sakte på rattet skjer det ingenting. Man må liksom være litt brå, da kjenner du i rattet at det tar også, men det skal vel ikke være sånn? Syns det er No skikkelig dritt når jeg skal legge til på litt vanskelige steder. Kan det være lite olje? Åssen sjekker jeg det? Har nylig kjøpt båten, så kanskje greit å bytte olja også? Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Ja, dårlig olje/luft/vann i system eller sviktene retningsventil i styrepumpen. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Eureka Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Ta noen bilder av utstyret og legg ut, så skal vi peke :) På rattet er den en lufteskrue/ påfylling. Skru opp og fyll på rolig. Topp opp mens du gjør fult rartutslag fra side til side. Da får du ut lufta. Bak i motorrommet finner du en tank med olje, hvordan er nivået der? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Takker for svar Skal titte på det neste gang jeg er i båten å gar tid til å skru litt. Tar bilder og legger ut her vist jeg står fast (noe jeg sikkert kommer til å gjøre) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 (redigert) Klart, du kan jo ha en lekkasje som gjør at det er mere som må gjøres, men etterfylling og lufting er ihvertfall første steg. Har det blitt slik gradvis eller plutselig ? Ref en annen tråd du har, så er det jo tydeligvis trøbbel med flere ting. Hva slags båt/ motor / drev har du? Redigert 31.Mai.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Stemmer ? Har flere små problemer, men disse skal jeg nok få løst. Båten er en marex 27 suncruiser 84mod Motor er en mercruiser 94mod Drev er mercruiser bravo 2 Tar småtterier nå mens den ligger på land så får jeg fikse annet når jeg har den på land igjen. Er nok flere ting som er feil enn bare trådene mine her ?. Men føler jeg starter litt vel mange nå, så skal ta å se på det jeg har funnet å se om jeg får løst de på egenhånd. Klarer jeg ikke så får jeg prøve her med noen bilder så det blir litt enklere å hjelpe en skikkelig amatør med båt hahaha ?? Men jeg har stor interesse for båt og vedlikehold,så håper jeg får satt meg inn i masse denne og neste sesong så det blir litt enklere etterhvert. Har spurt om noen trenger hjelp til større reparasjoner/ service så jeg kan lære av dette, men jeg blir vel mer i veien en hjelp ? Hadde vært fint vist noen i Fredrikstad området trengte litt løfte hjelp eller lignende så jeg får lært meg litt. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Intern lekkasje i pumpe/sylinder kan føles som det du beskriver. Sjekk det ved å dreie rattet til "stopp", gi det litt mer trykk. Nå skal du ha markant motstand, men ett ørlite videre sig er normalt for flere pumpetyper jeg har vært borti. Selv nye. Sammenlign resultatet du får med nabobåter om du er usikker på hva som er normalt akseptabelt sig. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Hmm ok. Vet att jeg får mer motstand når jeg har dreiet denne helt over, men det er ikke no problem å snurrer rette i det uendelige. Takk for tipset. ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Om du har mange problemer som du ønsker hjelp til å løse, kan jeg anbefale at du lager en felles tråd med tittel feks: "fix og reparasjoner av Marex 27 " Så kjører du på med bilder av det du lurer på, beskriver problemer etc, så skal du få god hjelp. Da forsvinner ikke trådene i mengden like lett og du vil over tid få mere hjelp. Samtidig som du garantert ikke er alene om samme feil og oppgaver. På den måten inspirerer og hjelper du andre også. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Ikke helt enig i det Eureka. Jeg synes det er bedre med korte dedikerte tråder for hvert tema. Da treffer du de som har noe å komme med på akkurat dette. Hvis ikke forutsetter det at folk har tid til å lese lange tråder med temaer som kanskje ikke interesserer. Hvor ligger båten din Terje? Jeg har en spesiell påfyllingslange til akkurat dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eureka Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Jo, sant nok. Jeg tenkte nok mere på at dersom båten er mere som et prosjekt og TS har et relativt omfattende potensial for læring... Men å ta bilder, og legge ut, det står jeg inne for :) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Ser den, prøvde meg sånn halveis på en samle tråd. Men må jo angripe 1 prosjekt omgangen. Men litt ivrig etter svar før jeg egentlig har sett på problemene først ? Men når sesongen blir ferdig skal jeg angripe de fleste problemer å få løst disse til neste sesong, da kan jeg starte en samletråd slik at jeg kan få hjelp til dette med bilder. Nesten så jeg gleder meg til dette? Men styring og lekkasjer etc vil jeg få ordna med fort, styring som går halveis i vind på vanskelig brygge blir skikkelig vanskelig. Skjedde meg igår faktisk at dette ødela for meg, kom pent inn mot en enkel brygge som jeg skulle legge meg longside, så setter jeg i revers for å senke fart og få dratt Hekken inn til brygga... Enklere sagt en gjort når proppelen dra Hekken ut med feil sving!! Hahaha. Glad det ikke var mange som sto å så på da, da hadde jeg blitt TVen på brygga. Hvor jeg har båten, båten ligger ved gressvik marina. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Sånn da skal jeg se hva jeg kan få gjort her. Skal jeg fylle opp helt her? Her skal jeg vel også fylle til streken? Dette er olje jeg har kjøpt, det må vel være riktig Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Bildet i midten er girolje, der må du ikke fylle hydraulikkolje. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Haha jeg fant det ut. Har en kanne med quicksilver gear lube, Får fylle det til streken der da. Men er det bare å fylle hydraulikk olje i rattet? Eller er det noe mer jeg kan gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Sånn fylt på med gear lube der. Så fant jeg beholder til hydraulikk olje Her var pinnen helt tørr!Fylle opp med olje her også. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Beholderen på rattet ditt er reservoiret til styrepumpa. Skal være full....men ikke smekk full. Jeg ser at andre refererer til enda en tank for olje til styringa ii motorrommet, men tviler på du har det. Hva slags pumpefabrikat har du? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Fylte på der jeg viste til på bilde. Gjorde dette da det sto i håndboka jeg fikk med båten. Ser ut som dette fikset problemet ? Nå svinger den iallefall slik jeg ønsker igjen. Trenger bare en test på sjøen for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Du har sikkert litt luft i systemet også. Da skrur du av korken på rattet igjen, og gjør fult rattutslag fra side til side noen ganger. Hold en klut under rattstammen, for det kan poppe opp litt olje.., Står sikkert en prosedyre for det i boka di. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Takk. Men dette har jeg faktisk gjort, men det gjorde jeg for å sjekke om det skjedde noe med oljen mens jeg vred ratte. Hmm så værre enn dette er det altså ikke å lufte systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Du får ikke lufta systemet ved å dreie rattet litt fram og tilbake. Om du ikke har prosedyrer beskrevet i manualen din, finner du gode enkle fremgangsmåter på nett hos Sleipner, Tenfjord/RR og flere andre produsenter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.