Jump to content

Volvo Penta 2030 - lekkasje?

sunnmøre

Recommended Posts

Hadde samme motor i forrige båt. Ser omtrent like "sliten" ut. Sort støv fra drivreima til dynamo.

Sorte slanger på toppen av vannpumpa går til varmvannsbereder eller defroster. Klare (grønne) slanger kommer fra impelleren nede til venstre, går så i en svanehals, antakelig med lufting utenfor bildet. og ender opp i varemveskleren. Lakken på motoren har en tendens ti lå begynne å koke når det søles saltvann på. Skjer når varmeveskleres rengjøres, hvis det ikke er lekkasje. Skjer det samme på min 3040 nogså.

Ut fra bildet ser motoren normal ut, men jeg ville nok ha vasket den grundig før jeg laget salgsannonsen. Men dette sier deg jo noe om selgeren. Kanskje ikke så nøye med vedlikehold på saker og ting?

Be om å få bilde fra alle sider på motoren. Også nedre deler. Eksosbendet har begrenset levetid.

Hei, vi hadde også denne i vår forrige båt. Den så mye bedre ut enn denne.

Denne motoren så klart ut som om det har vært mye fukt i mottrommet. Se på brakett for dynamo, sliten. Som forrrige medlem skriver, det ser ikke ut som eieren er nøye med vedlikehold, verken av motor elller sikert av båten som helhet. Men kan være ok også, men sjekk at olje er skiftet osv.

Ja, litt usikker på korleis eg skal gripe an dette. Har fått eit godt tilbud på denne båten, men sjølvsagt ligg den litt avsides til i forhold til Sunnmøre :smiley: I utgangspunket ser båten rimeleg grei ut, men liker ikkje utsjånaden på motoren. Selgaren beskriv motoren som lettstarta, utan oljelekkasje og oljeforbruk. Seier at det har kome litt kondens/ fukt frå ein luftslange (motorromsventilasjon/ antihevert går eg ut frå). TIlsvarande Volvomotorar av samme alder ser stort sett ikkje slik ut.

De fleste har vel også kuleventil eller krane som kan stenges på de to sorte slangene slik at motoren kan kjøres, selv om en lekkasje i vv. bereder eller defroster oppstår. Men mulig det må sirkulere hele tiden og ikke kan stenges på denne motoren ? Hvis det er mulig ville jeg satt inn en kuleventil på hver.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...