skhauge Startet 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2016 (redigert) Hei. Har ein 230V vinsj tilgjengelig som eg får kjøpt til ok pris. Den treng noko puss, men eg lurer på om nokon her klarar å rekne ut ca trekkraft på denne. Motoren har 1450 o/min. Utveksling har eg funne ved å snurre motor og telle antall omdreining på motor/trommel. Når motor har gått 100 ganger har trommel rotert 1 gang. Trommel er 120mm. Legge ved bilde av motor. https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16819/fullsizerender.jpg Redigert 31.Mai.2016 av skhauge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 (redigert) Siden ingen andre har svart så prøver jeg meg. NB! Forbehold om feil! En metode for å finne ca tall kan være å sammenligne med andre vinsjer (motorstørrelse, m/min, løftekraft), evt regne lett om på sammenlignbare vinsjer. OK, here we go.. Det lette først: 1450 o/min inn på 100:1 gear gir 14,5 o/min på trommel. Diameter 120 mm gir en omkrets på pi x D =ca 377 mm 377 mm x 14,5 o/min gir en hastighet på ca 5467 mm/min, altså ca 5,47 m pr min (wire hastighet på første lag). For senere bruk må vi ha m/s, så delt på 60 blir dette 0,09166 m/s Effekten ut fra motor er ca 3000W x effektfaktor på 0,8 = 2400 W. Tap i gear er ukjent, men la oss si en effektfaktor på 0,85 på dette. Det gir en effekt ut på trommelen på ca 2000 W. Så har du en formel som heter P=F * v, der P er effekt (W), F er kraft (N) og v er periferihastighet (m/s). Vi er ute etter kraften, så vi snur formelen til F= P/v = 2000 / 0,09166 = 21820 N. 21820 N / 9,81= 2200 kg (Dette vil da være absolutt max før sikringer ryker eller motoren kneler) Ser at de fleste vinsjer er oppgitt til lavere spec ifht kraft/hastighet/effekt. Feks typisk "båtvinsj": 500W / 10 m/min / 100 kg. Dette vil gi ca 2,5 W pr kg v/ 5m/min. Hvis vi tilpasser disse tallene mot din vinsj blir det ca 1200 kg for denne. Dette er nok nærmere sannheten i faktisk løftekraft med 100% intermitens faktor. SÅ! Min gjetting er at denne tåler ca 1200-1400 kg belastning med normal bruk, uten hverken å gå varm eller sprenge sikringer. Husk at ved rullende last blir det mye lettere, altså tåler den kanskje båter med vekt på 4-5 tonn (og mer) hvis de skal dras på vogn eller lignende. Husk også at på første lag med wire vil kraften være størst og hastigheten minst. Så går kraften ned og hastigheten opp etter hvert som trommelen fylles med wire. Godt mulig jeg har bommet på noe, er en stund siden jeg satt på skolebenken. Mener noen at jeg er på bærtur så håper jeg de sier fra Edit: Ser ikke omdreininger oppgitt til 1450 på merkeskilt. Er det 1405? eller er det tallet noe annet? Redigert 1.Juni.2016 av Sjøfare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 1.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Takk for svar! Mulig det er 1405 rpm som står ja. Om eg kobler denne på 3 fas kontakt er vel ikkje sikring et problem med tanke på overlast? Har 3-fas 16amp i naust. Har og 3-fas 32amp kontakt der. Hadde håpet den kunne trekke meir. For å dra opp 10 tonn skal eg matematisk trenge 2800kg trekkraft. Beregnet tidligere. Legger eg wire via kasteblokk så nærmer eg meg. For båt og vogn eg har i dag er vekt ca 4800kg. Og da trenger eg ca 1350kg ( reknet i haue) trekkraft. Får vinsj for 1000kr. Den er gammel men funker. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 (redigert) Det lette først: 1450 o/min inn på 100:1 gear gir 14,5 o/min på trommel. Diameter 120 mm gir en omkrets på pi x D =ca 377 mm Og so er det her eg ikkje er heilt enig. Diameteren blir 120 mm pluss diameteren av vaier som blir dradd inn på trommelen, fordi kreftenes senter er i senter av vaieren. Dette vil dog ikkje gi store utslag, men ikkje prøv deg, med denne motoren, med mindre sikringer enn 20 A (230 volt) Magne Edit: 32 A kontakt og ein riktig motorvernbryter syns eg ser OK ut. Redigert 1.Juni.2016 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Hei Hvilken type gir er det på vinsjen og hvor mange trinn har det? Planet, Snekke eller vanlig tannjulsgir. Hva er diameteren på vieren du skal bruke? Har du disse opplysningene kan jeg legge inn vinsjen din i mitt vinsj beregningsprogram i morgen og gi deg ganske nøyaktig hvor mye den kan trekke. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Hvis du vil beregne litt selv i mellomtiden, kan du bruke beregningen i linken jeg legger ved. http://simplemotor.com/calculations/ Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 (redigert) Hei Grovt regnet vil vinsjen kunne trekke i undrkant av 3t med en hastighet på 6 m/min på første vaier lag om den har en vanlig girkasse og du bruker 12mm vaier. Er det et selvsperrende snekkegir vil den trekke ca 2t. Men du må være oppmerksom på at den neppe er i stand til å starte med denne lasten. Skal du ha fult moment ved start må du montere en god frekvensomformer. Om du har tre lag med Vaier blir det da slik. First layer 3,0 t/ 6 m/min. Half length 2,5 t/ 7 m/min. Top layer 2,2 t/ 8 m/min. Redigert 2.Juni.2016 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Eg kan få tatt bilder av vinsjen og lastet opp. Den ser ikkje fin ut, men den virker. Og ser solid ut. Det er et gir som er i vinkel på trommel. Det er muligens det som kommer under snekke gir. Tipper der er en "skrue" som går mot et tannhjul som er direkte koblet mot trommel. Det er i tillegg en manuell brems, den forstod eg ikkje hensikten med, men det er ikkje der for morroskyld. Eg har et alternativ til. Eg har stående en Munck kran (travers) med trekkraft 8 tonn. Da er det oppsett med dobbel kasteblokk (4 wire). Denne trekker 8kw men det har eg og strøm nok til. Om eg bruker enkel kasteblokk skal denne trekke 4 tonn, men hastigheten har eg ikkje peiling på. Denne kranen er bra stand på. Kun 300 driftstimer og wire som er på er kun 1mnd gammel. Denne har og 2 motorer slik at eg har en sakte fart på egen motor. Meiner det var 1,5kw motor, da går det sakte. Så eg vurderer og å legge endel timer i denne og få den til å fungere. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Her er bilder av vinsj. Er gammel men sandblåse og male er kurrant å få til. Er og mulig å sette på større motor. Type gir kommmer vel fram av bilder. Ideelt skulle utveksling vært slik eg kunne kjørt med enkel vire. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Her er bilder av vinsj. Er gammel men sandblåse og male er kurrant å få til. Er og mulig å sette på større motor. Type gir kommmer vel fram av bilder. Ideelt skulle utveksling vært slik eg kunne kjørt med enkel vire. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Ja er nokk et snekkegir på den. Men den klarer nokk et par tonn. Tror nå ikke det mekaniske for øvrig på vinsjen er dimensjonert for noe mer heller. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Ja, dette ser ut som eit snekkegir. Og hvis skruen i snekka er enkeltgjenga, so er den det som heiter sjølvlåsande, den kan ikkje ovreføra kreftene som drar i vaieren på trommelen, til å dra motoren rundt. Dette er ein svært effektiv brems. Hvis skruen derimot er dobbeltgjenga, er saken ein annen. Du nemner noko om å setja på ein større motor, det ville ikkje eg ha gjort, uten å vita alt om styrkeberegningen i snekka. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.