toro Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 hei! jeg har kjøpt meg en seilbåt med en Volvo 2010 med ferskvannskjøling. Når jeg kjører på høyt turtall så lekker det på baksida av der impelleren sitter (sjøvannspumpa). Det ser ikke ut som det kommer fra slanger eller pakningen ved impelleren, men på ifra et åpenrom på baksiden inn i mot motoren.(ikke så bevandret i begrepene) Er det noen som vet noe mer om hva jeg skal gjøre? toro Quote Link to post
Sebaldus Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 Hadde akkurat samme problemet på min 2020 bortsett fra at det der dryppet hele tiden fra pumpa. Dette er en typisk ting som skjer etter en stund med disse pumpene og skyldes trolig at simmerringene må byttes. Er du heldig går det raskt og greit å ta ut pumpen. I mitt tilfelle var det en svær sjau siden geniene hos Volvo hadde skrudd boltene (som var gjenget inn i pumpen) i fra baksiden. Altså måtte du skrues ut fra akterkant av motoren med en lang forlenger og 3 fleksible ledd. Tok ca 30 min pr bolt. Men trolig er det ikke sånn på din motor og da er pumpa ute på et øyeblikk. Så må du ha et sett med tetteringer som ikke koster all verden og bytte disse. I mitt tilfelle tok jeg med hele pumpen til verksted og fikk den overhalt med servicesett, ny impeller og ny aksling. Quote Link to post
Recommended Posts