Jump to content

Male plastbåt. Hvilken maling?

Anwo91

Recommended Posts

Hei. Jeg skal male båten min utvendig, men er ikke helt sikker på hva jeg skal bruke.

Kjøpte et par bokser biltema 2k lakk i fjor, og har brukt det innvendig. Grei denne, tenkte jeg, men biltema har sluttet å selge denne i hvit.

Jeg prøvde alkydmaling i helga, men har hørt denne blir matt etter en stund, og blir dessuten ikke hard nok til å egne seg utvendig.

Vurderer å prøve emaljelakken til biltema.

Håper dere har noen erfaringer å dele :)

Redigert av Anwo91 (see edit history)

Ettersom du brukte biltema 2k innvendig i fjor og det gikk greit, har du sikker glassfiberbåt? I så fall kan du vaske/avfette skroget, matte ned Gelcoaten med sandpapir (ca 120-250 kornig avhengig av hvilken lakk du velger), rengjøre / avfette med aceton igjen, og male med en tilsvarende 2k-polyuretanmaling som Biltema sin. Google "topcoat / topgloss" eller sjekk Watski / Maritim.no sine hjemmesider. Jotun sluttet å lage topcoat nylig, så du får deres Polysiloxanmaling (2-K topgloss) billig rundt omkring på nett. De har en del utvalg av denne til halv pris her:

http://www.lovelyhome.se/outlet/bat/topgloss-brush-roller. Har ikke handlet der selv, men de har flere farger (inkl. en hvit du kanskje kan bruke) til "biltemapris".

Malte en with dromedille med Biltema Alkydmaling for noen år siden, og den virker den også. Mattere og mindre slitesterk enn PU, men billig og lett å påføre. Har lest om flere som bruker Bengalakk / emaljelakk og er fornøyd. Jeg tror mye av resultatet ligger i grunnarbeidet (hvor godt rengjort, slipt og avfettet skroget er). Hvis du maler i en helt annen farge enn Gelcoaten er i utgangspunktet, blir riper i lakken veldig synlige.

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...