Torsen67 Startet 1.Juni.2016 Del på Facebook Startet 1.Juni.2016 Den er nyinnkjøpt og har en kontakt med 3 ledninger, en rød og en sort + en hvit. Når jeg kjører strøm inn på den røde og sorte så skjer det ingenting. Hva den hvite skal brukes til vet jeg ikke. Noen råd? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Har du mer info om enheten, type og merke, bruksanvisning, spesifikasjon , , , ? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
CapD Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Kan det være sort -, hvit + (trekk) og rød + (hold)? Woodward har det på noen solenoider. Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
Torsen67 Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Island girl: kan du forklare nærmere? Er helt dust på dette. Men nå sier selger at den hvite ledningen skal kobles på + på startmotoren. Hvorfor det? Skal så minus på batteriet og pluss via en stoppknapp? Ser ikke helt hva dette har med startmotor å gjøre... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Det har nok ikke noe med startmotor å gjøre, men det er en plass å hente batteri + ifra Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
nomen Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Det har nok ikke noe med startmotor å gjøre, men det er en plass å hente batteri + ifra Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
CapD Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Den jeg tenkte på skal ha + på hvit for å trekke og deretter + på rød for å holde den trekt. Ser ikke helt hvorfor din skal ha konstant spenning på sort og hvit for så å få + på rød ved stopp, men det kan jo være en type jeg ikke har vært borti. Har du "navn og nummer" på den, som Lars H etterlyste lenger oppe? Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
Torsen67 Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Det er den samme somm denne. Ikke mye info men: http://www.oempartsmart.com/search-by-products/engine-stop-solenoid/diesel-shut-down-solenoid-sa-3742-12-3932017.html Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Kan være den er tiltenkt storbil. Mener der er krav på storbil at de skal kunne stoppes med utvendig hovedbryter i tilfelle ulykker. Da mister den hvite ledningen spenning og stopper motoren. Så for at den skal fungere må det være spenning på den hvite også. Men det er bare et råtips dette så slett ikke sikker. Det er vel bare å prøve med den hvite på pluss også, og se hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Hei ! Ta en titt på denne linken, den viser prinsippet. https://www.google.no/search?q=fuel+shutoff+valve+a+control+circuit+low&biw=1600&bih=750&tbm=isch&imgil=yA_-3dlInhFwiM%253A%253BsdjWpTUg7ou91M%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.troublecodes.net%25252Fpcodes%25252Fp0006%25252F&source=iu&pf=m&fir=yA_-3dlInhFwiM%253A%252CsdjWpTUg7ou91M%252C_&usg=__v78aMDnQpoMtrzl2HgMY74MZ2Io%3D&ved=0ahUKEwiV7tuG3YnNAhXMESwKHQ8zDe8QyjcIKA&ei=-FlQV5WSGsyjsAGP5rT4Dg#imgrc=yA_-3dlInhFwiM%3A Sitér dette innlegget Link to post
CapD Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Hei ! Ta en titt på denne linken, den viser prinsippet. https://www.google.no/search?q=fuel+shutoff+valve+a+control+circuit+low&biw=1600&bih=750&tbm=isch&imgil=yA_-3dlInhFwiM%3A%3BsdjWpTUg7ou91M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.troublecodes.net%252Fpcodes%252Fp0006%252F&source=iu&pf=m&fir=yA_-3dlInhFwiM%3A%2CsdjWpTUg7ou91M%2C_&usg=__v78aMDnQpoMtrzl2HgMY74MZ2Io%3D&ved=0ahUKEwiV7tuG3YnNAhXMESwKHQ8zDe8QyjcIKA&ei=-FlQV5WSGsyjsAGP5rT4Dg#imgrc=yA_-3dlInhFwiM%3A Denne virker slik som jeg mente, men på denne måten er solenoiden avhengig av spenning for at motoren skal gå, og motoren vil stoppe i det solenoiden mister spenning (ledningsbrudd, røket sikring osv). Det vanlige i båt er vel at motoren går så lenge stoppsolenoiden er spenningsløs, og stopper når solenoiden får spenning. Hvis den gamle solenoiden (antar at det her er snakk om å skifte ut en solenoid) stoppet motoren når den ble trekt/fikk spenning, ville jeg funnet ut hvilke ledninger det skal settes spenning på for å trekke solenoiden (sort/hvit siden det ikke skjer noe med sort/rød?) og isolert den tredje. Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
hegra Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Dere har nok rett ja. Men det er vel bare å koble den røde og hvite sammen til + på en bryter, og den sorte til minus. Da trekker den vel når bryter betjenes. Og releet på tegning trengs heller ikke da. Den hvite er for å trekke mens starteren går i opplegget på tegning, men det betyr ikke noe nå når det brukes motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 (redigert) ok, da skjønner jeg hva du vil. Prøv å koble sammen rød og hvit og sett + på rød/hvit og 0 volt på sort. Trekker ikke magneten da så ville jeg ha ohmet mellom rød og sort og mellom hvit og sort. Det bør kanskje være en relativ lav ohm ( 12 til 50 ) mellom rød og sort og kanskje 100 mellom hvit og sort. Men kjenner ikke disse så dette blir bare gjettning. Funker det så bruk en trykk knapp til å aktivere med når du vil stoppe motoren. Var litt treg her ja ! Redigert 2.Juni.2016 av Adriana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 (redigert) http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=68655365 Denne virker med trykk knapp. Trenger bare 12 volt, så trekker den. Redigert 2.Juni.2016 av Inter 9000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Dinamo Svart 3.Juni.2016 Del på Facebook Svart 3.Juni.2016 (redigert) Dere har nok rett ja. Men det er vel bare å koble den røde og hvite sammen til + på en bryter, og den sorte til minus. Da trekker den vel når bryter betjenes. Og releet på tegning trengs heller ikke da. Den hvite er for å trekke mens starteren går i opplegget på tegning, men det betyr ikke noe nå når det brukes motsatt. Tja - dette bør virka greit, det. So lenge det virker. For det å setja + varig til begge spolane slik, vil gjera at magneten blir uforskammet varm etter ei tid, den kan nok kanskje ogso bli so varm at den brenn opp. Å kobla trekkeledningen til rele som slår inn når starteren går, ser for meg ut som ei god løysing. Redigert 3.Juni.2016 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.Juni.2016 Del på Facebook Svart 3.Juni.2016 Dinamo : For det å setja + varig til begge spolane slik, vil gjera at magneten blir uforskammet varm etter ei tid, den kan nok kanskje ogso bli so varm at den brenn opp. Å kobla trekkeledningen til rele som slår inn når starteren går, ser for meg ut som ei god løysing. Mulig jeg misforstår, men her skal det jo ikke stå lenge på. Det blir jo bare de sekundene det tar å stoppe motoren med en fjærbelastet stoppknapp, resten av tiden er den strømløs enten motor går eller er stoppet, og den kan vel ikke bli varm av det. Dessuten ville jo ikke solenoiden reagere når trådstarter koblet bare den røde til + og sort til minus, så det ser derfor ut til at både den røde og hvite må til + før den reagerer. Så jeg tipper den trekker om både rød og hvit kobles til samme punkt på en stoppknapp og den sorte til minus. Releet som er tegnet inn i tillegg mener jeg er der fordi det blir veldig lav spenning når starter brukes. Når solenoiden nå brukes motsatt er det ingen problem med lav spenning. Men, ja, jeg har rele på min egen stoppsolenoid selv om den også bare har strøm på i det øyeblikk motoren stanses. Man slipper jo å tenke på tykke ledninger helt frem til førerplass da, skjønt jeg tror ikke solenoiden trekker all verden med strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 3.Juni.2016 Del på Facebook Svart 3.Juni.2016 Legger inn en tegning sim viser kobling av solenoid på startmotor. Det er omtrent som mange har vert inne på. Håper det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.Juni.2016 Del på Facebook Svart 3.Juni.2016 Mulig jeg misforstår, men her skal det jo ikke stå lenge på. Det blir jo bare de sekundene det tar å stoppe motoren med en fjærbelastet stoppknapp, resten av tiden er den strømløs enten motor går eller er stoppet, og den kan vel ikke bli varm av det. Dessuten ville jo ikke solenoiden reagere når trådstarter koblet bare den røde til + og sort til minus, så det ser derfor ut til at både den røde og hvite må til + før den reagerer. Så jeg tipper den trekker om både rød og hvit kobles til samme punkt på en stoppknapp og den sorte til minus. Releet som er tegnet inn i tillegg mener jeg er der fordi det blir veldig lav spenning når starter brukes. Når solenoiden nå brukes motsatt er det ingen problem med lav spenning. Men, ja, jeg har rele på min egen stoppsolenoid selv om den også bare har strøm på i det øyeblikk motoren stanses. Man slipper jo å tenke på tykke ledninger helt frem til førerplass da, skjønt jeg tror ikke solenoiden trekker all verden med strøm. Ok, då har eg misforstått, trudde magneten skulle holdast so lenge motoren går. Med denne avklaringen so slutter eg meg til din måte å gjera det på. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.Juni.2016 Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 (redigert) Dinamo : Ok, då har eg misforstått, trudde magneten skulle holdast so lenge motoren går. Ja, det er vel slik den er tiltenkt å fungere, men å gjøre dette om, slik som foreslått ovenfor burde ikke være noe problem. Så spørs det bare om Torsen har forstått hva som er ment, for jeg ser jo at jeg ikke alltid er så god til å forklare, ja, til tider kan virke litt gretten også om ikke akkurat i denne tråden. Det er i hvert fall ikke meningen. Så jeg får ta litt selvkritikk om noen misforstår. Redigert 4.Juni.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Hei og takk for forslag. Skal prøve ut det dere sier så fort jeg kommer meg ned i båten igjen;-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Til info; pluss skal stå permanent på sort ledning og minus skal stå på hvit ledning med bryter. Rød ledning skal stå på pluss hvis den skal holdes inne over tid. Altså, jeg trenger kun å bruke sort (pluss) og hvit (minus) ledning med bryter for å aktivere denne. Men den er uansett ikke seg selv, for jeg må skyve staget inn en cm eller to for at den skal bli aktivert. Har i tillegg prøvd med nyoppladet batteri for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Nei. Prøv direkte på batteriet med den sorte på minus, og både den røde og hvite på pluss. Da tenker jeg du ikke trenger hjelpe til med fingeren. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2016 (redigert) Det gikk dessverre ikke. Men kom med hjelp av fingeren. Er litt usikker på om batteriet er på topp. Skal lade det opp. Men den burde vel virket uansett. Den skal jo kunne stoppe motoren selv på en feks gammel og sliten bil. Redigert 11.Juni.2016 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.