Biam1 Startet 1.Juni.2016 Del på Facebook Startet 1.Juni.2016 Skrevet om før, men var gamle tråder, så prøver ? Har en ilas captain vinsj 500w. Gikk stort sett fint i fjord, men føtste turen i år ble det skikkelig problem med å få inn anker. Tauet spinner: slurer i kabular.. Fikk det nesten ikke inn i dag.,må hjelpe med håndmakt. Har en liten mistanke om at fjærfinger/leppe som presser tau ned ikke er stram nok, så prøvde å trykke litt mot den med stor skrutrekker, men får liksom ikke bøyd eller strammet den riktig.. Tips til konkret hvordan man får den i spenn mot tauet???? Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Kanskje tauet er strukket og slitt ? Da får det mindre diameter - og DA slurer det ! Sitér dette innlegget Link to post
fokus Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Ta kabelaret fra hverandre slik at tauet frigjøres og klem leppen lenger ned. Pass på så du ikke mister deler i sjøen. Har gjort det noen ganger siden 1995 Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Har akkurat samme vinsj og problem som deg, for å stramme leppa enklest må du demontere kabularet, det er enkelt bare husk rekkefølgen når det skal sammen igjen. Greit også å ha på litt fett på delene, men ikke for mye. Jeg tok også med blytauet hjem, vil snu det. Siste halvdel er jo som nytt.. Problemet er bare å spleise løkke på fletta tau, ser ut som jeg må kjøpe noen flettenåler til det. Ligger et par snutter på youtube av vinsjene våre (sluring, demontering) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Taremakken Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Søk på youtube, Vinsj Feilsøk: Sluring Tau (ilas marine) Der får du forklaring og demostrasjon om hva du kan gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Takker, får forsøke å bøye litt først på fjær/klemme Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Samme problem på min. Leppa er for løs. Kjørte inn tauet mens jeg tok et skrujern og presset på leppa. Da gikk det knirkefritt. Min nødløsning ifjor var å presse på en gummiringer mot leppa som gjør at den klemmer hardere. Neste år får jeg demontere Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Interessant, du foret ut lippa med gummiring for å få mer press! Detaljer! ? Kanskje det kan være hurtig fisken :) hva slags gummi ring ? Sitér dette innlegget Link to post
birkulf Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Hadde akkurat det samme problemet med min Ilas. Prøvde å stramme finger, det har hjulpet på en vinsj jeg hadde tidligere, men hjalp ikke på den jeg har nå. Prøvde også å snu tauet, men sluret like mye. Til slutt demonterte jeg kabelaret og rengjorde flatene inni skikkelig. Flatene var grønne av irr og virket temmelig glatte. Vasket og pusset forsiktig med sandpapir til flatene ble blanke/bronsefarget igjen - har ikke sluret en millimeter etterpå! Tror det er viktig å ikke skrape/ripe opp flatene da det vil slite tauet for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Interessant, du foret ut lippa med gummiring for å få mer press! Detaljer! ? Kanskje det kan være hurtig fisken :) hva slags gummi ring ? Skulle stå hurtig fiksen ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Jeg har rengjort og hvesset tennene i kabularet med Dremel med diamantslipestift. Kabularet blir slitt etter noen år og da nytter det ikke lenger å stramme fjæren. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 (redigert) Takk for alle gode tips! Tok mot til meg og gikk ned på brygga og skrudde i kveld. Var umulig å bøye fjærfinger Noe som helst med tauet under. Demonterte kabular og etter først et mislykket forsøk hvor jeg bøyde for lite hjalp det ikke noe som helst. Demonterte igjen og fikk laget en litt kraftigere bøy. Det gjorde susen :) nå ser det ut til å fungere fint igjen. Redigert 2.Juni.2016 av Wester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.