Jump to content

billig lensevakt


hschrde

Recommended Posts

Jeg har hatt planer om å få en alarmsentral som varsler blant annet ved vannintrengning og slikt. Det har imidlertid ikke blitt tid og råd til å ordne dette.

 

Alternativet koster ca. 200,- pluss en gammel mobil. Mobilen med et kontantkort til en hundrelapp er koplet til batteriet i båten via en liten transformator fra biltema til en flottørbryter som er vendt opp ned. Alternativt en vanlig vippebryter. Kretsen er sluttet så lenge det er tørt i kjølen, og i et bilbatteri har strøm nok for nesten et år til mobilen. Kommer det vann inn, brytes kretsen, mobilen mister strømmen og slås av.

 

Nå ringer jeg en gang om dagen og sjekker at båten er lens. Det koster ingenting siden båten svarer, og gjør den det ikke så må jeg ut og sjekke.

 

Dette  er jo ikke det samme som å bli oppringt, men det kostet meg altså under to hundrelapper, og har gitt meg en helt annen ro i forhold til det der med alltid å skulle sjekke eller tenke på båten!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tenkte på en slik løsning. Problemet er at nummeret står ikke i det uendelige på telefonen min. Dessuten så kan det jo hende at dekningen er dårlig akkurat når den skal ringe ut.... En ide hvis man har løsningen som er skissert på den svenske siden, er jo selvsagt å forsyne denne telefonen men en flottør i tillegg! Da er det vel 97% sannsynlig at man blir ring opp - og så kan man sjekke med jevne mellomrom slik som jeg gjør i tillegg.

 

Forøvrig så er det beste med min løsning egentlig at alt må fungere for at telefonen skal svare, det vil si at hvis selve systemet svikter, så må man sjekke!

 

Ellers takk for tipset!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...