Jump to content

Ny støpt glassfiber båt hvilken lakk og hvordan gjøres det

Trønderbygger

Recommended Posts

Som emne sier ! Så er jeg helt grønn på dette med lakk etter støping av glassfiber hører mye om topcoat/gelcoat som finish

Har hørt topcoat er det man legger på til

Slutt?

Men må jeg ha noe gruning på den rene glassfibereren eller kan jeg kjøre på med topcoat/gelcoat rett på fibern ?

Hører noen prater om et plastpest midel dere har i ?

Som sagt er helt grønn og forstår meg ikke helt på prossesen fra ferdig støpt skrog til lakkerin med top/gel ? ?

bilde

du som bygde båt ved å lage en "plugg" i skum og så støpe utenpå?    

Normalt sett så blir båter støpt i hunnform , da legges gelcat i først - deretter lamineres det med polyester/glassfiber.   Så kan man male innerskroget med topcoat til slutt. 

gelcoat er slik av beskaffenhet at den ikke herder skikkelig (blir klebrig/geleaktig, derav navnet) dersom den har tilgang til luft.   Så tilsetter man litt voks i gelcoaten så blir det til topcoat , som er luftherdende.   Så det enkleste for deg blir nok å kjøre på med flere lag topcoat...?    Ikke noe grunning , bare vask med aceton , og puss vekk løse fibre

antipest:   det er en primer som legges (utenpå gel/topcoat) under vannlinja for å hindre vanninntrenging i gelcoatlag og laminat.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...