skaufel Startet 2.Juni.2016 Del på Facebook Startet 2.Juni.2016 Heisann! Har vært båteier et par år nå, og kom over et problem under sjøsetting: Har en gammel Skibsplast Sport-master 15' (197x-modell). I det den var sjøsatt, så deg den lå noe lavere i vannet enn vanlig. Etter å ha undersøkt litt, finner jeg ut at det er en del vann mellom skrogene på båten (Som har kommet til etter at den har ligget på land i 2 måneders tid med hull i presenningen). Problemet er altså å få unna dette vannet unna. Antar det ca er 100 liter med vann der. Båten har ikke noe bunnplugg i det ytre skroget, men en plugg midt i båten på det indre. Den kan åpnes, og har ca. en diameter tilsvarende en 10-kr. Tror det enkleste er å lense herifra, men har problemer med å finne lensepumper med slange, slik at jeg kan få tredd den innunder hullet for å vå tak i vannet. Ser helst at det kan gjøres uten å måtte ta opp båten fra sjøen igjen. Tar gjerne imot tips på hvilken pumpe jeg kan kjøpe, eller evt. andre tips på hvordan jeg kan få ut dette vannet. På forhånd takk! -Skaufel Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 noe ala dette eller en membranpumpe , og sett en slange på sugeenden https://www.maritim.no/barbar-lensepumpe-whale-easy-bailer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sunnseeker Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Den delen er fylt med skum. Dette får du ikke tørt før du skjærer ut dørken og fjerner skummet. Sitér dette innlegget Link to post
skaufel Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Takk for tips, ivar! sunnseeker: det viktigste er ikke at det blir tørt med en eneste gang, men at jeg får tatt unna vannet slik at akterenden ikke ligger så dypt i sjøen. For nå ligger den slik at vannlinja er 3 cm høyreben enn bunnstoffet... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 .. men er det skum der som har trukket fullt av vann så er skummet veldig uvillig til å gi slipp på vannet igjen... om du gjør et søk her inne på fjerning av skum så finner du nok flere tråder om temaet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mons Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Hvis det ligger i skummet er det vanskelig å få ut. Pakket engang en tilsvarende båt inn i plast med litt varme og en avfukter. Det rant vann fra slangen på avfukteren i en måneds tid. Hvis det er fritt vann kan du bruke en vannstøvsuger og skjøte på en tynn slange i enden. Tror førstevalget mitt ville være å sette på en plugg utvendig helt nede bak på båten. Sjekk med påhengsen at det er plass eller om du må flytte den litt til siden. Du får enkle plugger med gjengeparti som festes på skroget med etpar skruer til dette formålet. Da kan den stå og renne tom så lenge og ofte du orker når båten er oppe. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.