Jump to content

Princess P40 trekker eksos etter seg ved lav hastighet


///CHARLIE

Recommended Posts

Vi har et problem med at eksos bygger seg opp og blir værende rett bak båten og ikke vil forsvinne når vi kjører i kosefart 8-10 knop. Når dette skjer så skitnes båten (og ikke minst rib'en bakpå) ut med et tynt seigt lag med salt/eksos som er vanskelig å få vasket bort. Virker som båten lager et dragsug og trekker til seg eksosen i denne farten?

 

Dette skjer ikke ved rolig gange under 5-6 knop. Ei heller skjer dette på marsjfart. Er dette et kjent "problem"? Andre som har det samme?? Hva kan gjøres (utenom å endre hastighet da)??

 

Legger ved et bilde jeg tok i helga;

 

img_2470.jpg

 

b89c4711-b1e3-4407-804c-73cb716c3bf6.png

 

Medlem av

Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet

Link to post

Kosefart... Så det er det man kaller det når cabincruisere går i denne særegne mellomfarten mellom plan og deplasementshastighet.

 

Har alltid erfart at denne modusen genererer følelser blant folk på fjorden, men kos er ikke en av dem. Nuvel

 

Har du prøvd å se om det gjør noen forskjell å gå med kalesjen på? Om dette løser problemet kan det hende overbygget danner et sug som trekker til seg eksosen fra hekken.

Link to post

 

 

Kosefart... Så det er det man kaller det når cabincruisere går i denne særegne mellomfarten mellom plan og deplasementshastighet

 

Denne "kosefarten" var ute på åpent hav da :lol: . I denne farten rusler vi jevnt og trutt fremover uten for mye støy fra motorer.

 

 

 

 

Har du prøvd å se om det gjør noen forskjell å gå med kalesjen på? Om dette løser problemet kan det hende overbygget danner et sug som trekker til seg eksosen fra hekken

 

Dette var med kalesjen på og alle vinduene igjen. Trekker litt eksos inn under overbygget gjennom en liten glipe mellom kalesje og dør ut til badeplattform. Kanskje det hadde hjulpet å kjøre med sidene opprullet for å få litt vind inn og bakover??

Redigert av ///CHARLIE (see edit history)

b89c4711-b1e3-4407-804c-73cb716c3bf6.png

 

Medlem av

Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet

Link to post

Det kan være du kjører på MGO i stedet for anleggs-diesel. Den soter mye mer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hva slags maskiner har du, hva klarer båten av turtall på full gass WOT?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Marin GassOlje = Høyere innhold av svovel = sot.

 

Svar gjerne på hvilken type 63 og turtall på full gass(wot) også, har en misstanke om at REM har noen teorier "på lur". Han er ikke så "dum" når det kommer til motorer  :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Lå fortøyd i en KNBF Bøye sist helg hadde 2 Hendelser som hvar lite trivelig. Hendelsene bestod begge gangene av Princess som passerte i såkalt kosefart med dertil følgende stor hekksjø. Svært utrivelig følelse og se disse store bølgene komme veltende når en ikke har mulighet til og foreta seg noenting annet enn og ta i mot. Så til spørsmålet med dette med eksos. Det er velkjent problem på alle båter som er tverre bak att eksos blir hengende igjen i hekken i stort sett alle fartsområder ikke bare det att eksosen henger i gjen utendørs men den blir også sugd inn i cabin. Selv har jeg løst dette problemet med og montere eksostøvel.

Link to post

Oppserverer at du har mye eksos ut bak. er dette bilde tatt under normal temperatur i vannet eller er dette mest damp. Ser også ut som du har mer en kosefart som de fleste refererer til :wink: som kaskazi sier så er økonomifarten på disse båtene mellom 7 og 9 kn. min 45P trives best i denne hastigheten. Antar at din eksos går rett ut på skrå bakover, hva med å teste uten jolla i krybba bakpå, mulig det er denne er med på og skape vakuumet bak der.   :smiley:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Jeg har 2 x Volvo Penta TAMD63P 370HK. Maks turtall mener jeg at ligger rundt 2600 omdreininger

Hvis jeg forstår deg rett går du med motorer som kun klarer 2600RPM? 63P skal vel klare 2800RPM ferielastet. Er dette riktig går du med alvorlig overlastede motorer. Bytt propellere og du blir kvitt svartrøyken

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

(For øvrig lager ikke en 40-foter sjø I 8 kn. Det er en økonomisk fart. )

 

Det er ikke alle som har fått med seg at en typisk Princess har aksler og går på tomgang i 8 knop. Helt riktig, blir ikke sjø av slikt. Faktisk større problem når kapteinen ikke skjønner at det går an bruke en motor og dreie på roret inne i havner for å minske farten ;)

 

Beklager, skal holdes til topic: Som Bergstad nevner, har stor tro på at jolla kan ha stor innvirkning. Regner med at flere opplever dette under gitte forhold og båtens konstruksjon...

 

 

Link to post

Hvis jeg forstår deg rett går du med motorer som kun klarer 2600RPM? 63P skal vel klare 2800RPM ferielastet. Er dette riktig går du med alvorlig overlastede motorer. Bytt propellere og du blir kvitt svartrøyken

 

Utrolig kult hvis det er slik REM. Skjønner du generelt har mye kunnskap, vet du om dette må oppstå over tid? Altså hvis noen skifter propellere og ikke forstår før lenge etterpå at det ikke var så lurt det byttet? Tenker på røyk/eksos da.

 

 

Link to post

Hvis jeg forstår deg rett går du med motorer som kun klarer 2600RPM? 63P skal vel klare 2800RPM ferielastet. Er dette riktig går du med alvorlig overlastede motorer. Bytt propellere og du blir kvitt svartrøyken

 

Hadde en mistanke om at dette var problemet og at REM hadde noe slikt i bakhodet. Høres logisk ut, det blir for mye fuel i forhold til luft med for tunge propellere.

 

PS. En båt blir alltid tyngre med årene(mer utstyr, mer pikk-pakk, for ikke å snakke om alt fruene skal ha med seg). :giggle:  

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det er ikke alle som har fått med seg at en typisk Princess har aksler og går på tomgang i 8 knop. Helt riktig, blir ikke sjø av slikt. Faktisk større problem når kapteinen ikke skjønner at det går an bruke en motor og dreie på roret inne i havner for å minske farten ;)

 

Beklager, skal holdes til topic: Som Bergstad nevner, har stor tro på at jolla kan ha stor innvirkning. Regner med at flere opplever dette under gitte forhold og båtens konstruksjon...

 

Tomgang 8 knop på 40 fotsbåt ?

6 knop på tomgang er vel vanlig på lavturtallsmotorer, men 8 knop!

Hva slags motor er det da?

 

Har selv båt i denne klassen med forbruksmåling og ser at forbruket blir doblet når en øker farten fra 6 og opp til 8 knop.

10 knop husker jeg ikke, for den farten blir aldri brukt.

Redigert av brs (see edit history)
Link to post

Tomgang 8 knop på 40 fotsbåt ?

6 knop på tomgang er vel vanlig på lavturtallsmotorer, men 8 knop!

Hva slags motor er det da?

 

Har selv båt i denne klassen med forbruksmåling og ser at forbruket blir doblet når en øker farten fra 6 og opp til 8 knop.

10 knop husker jeg ikke, for den farten blir aldri brukt.

 

Mulig det ikke er fullt 8 knop, men tok utgangspunkt i en V48 med 2X D9. Vet at med begge motorer i gir, bikker den7 knop...

 

 

Link to post

700rpm er ikke unormalt på disse båtene med strak aksel. jeg satte ned mine til 650rpm for at det skulle bli mindre stress i enkelte havner. Men bruker mye 1 motor da ligger jeg på 5kn. Med begge da blir det 7kn..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

FØR jeg ville byttet propeller ville jeg kontrollert motorenes oppretting og drivlinjen generelt. Litt skjevheter i dette spiser fort 200 omdreininger uten at det er noe galt med propellen. Også tette aftercoolere kan bidra negativt. Min anbefaling er derfor å sjekke det enkle og billigste først før konklusjonen evt blir om nye propeller er nødvendig.

Link to post

Hvis jeg forstår deg rett går du med motorer som kun klarer 2600RPM? 63P skal vel klare 2800RPM ferielastet. Er dette riktig går du med alvorlig overlastede motorer. Bytt propellere og du blir kvitt svartrøyken

Var litt kort i mitt forrige innlegg ser jeg. Litt stressa om dagen. Det jeg mente å si er at du må sørge for å klare det fabrikkoppgitte turtallet (2800RPM?) med ferielasta båt. Altså med familien ombord, fulle tanker med vann og diesel, jolle og påhenger hvis dette inngår osv. osv. Årsaken til at du ikke lenger klarer WOT turtall kan være mange. Vektøkning, groe under båten, gjenngrodde kjølesystemer på saltvannsiden i første omgang intercooler og varmeveksler, turbo som ikke lenger gir det den skal grunnet korrosjon på eksossiden, wastegate som ikke lenger lukker osv. Sørg for at allt dette er i orden. Ser du ingen bedring da er neste steg å se på propellerne. Du kan repitche ned inntil to tommer. Dette vil nok bringe deg nærmere WOT turtallet, men neppe helt i mål. Skaff deg en skikkelig fototach turtallsmåler. Motorinstrumentene viser feil. Biltema har en brukbar en for noen hundrelapper. Andre forslag her som å redirigere eksosen ol. er bare å kamuflere årsakene, og løser ingenting av det egentlige problemet, nemlig overbelastede motorer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...