///CHARLIE Startet 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2016 Vi har et problem med at eksos bygger seg opp og blir værende rett bak båten og ikke vil forsvinne når vi kjører i kosefart 8-10 knop. Når dette skjer så skitnes båten (og ikke minst rib'en bakpå) ut med et tynt seigt lag med salt/eksos som er vanskelig å få vasket bort. Virker som båten lager et dragsug og trekker til seg eksosen i denne farten? Dette skjer ikke ved rolig gange under 5-6 knop. Ei heller skjer dette på marsjfart. Er dette et kjent "problem"? Andre som har det samme?? Hva kan gjøres (utenom å endre hastighet da)?? Legger ved et bilde jeg tok i helga; Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
Grønnskollingen Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Kosefart... Så det er det man kaller det når cabincruisere går i denne særegne mellomfarten mellom plan og deplasementshastighet. Har alltid erfart at denne modusen genererer følelser blant folk på fjorden, men kos er ikke en av dem. Nuvel Har du prøvd å se om det gjør noen forskjell å gå med kalesjen på? Om dette løser problemet kan det hende overbygget danner et sug som trekker til seg eksosen fra hekken. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 8-10 knop er vel en fart en bør unngå. Det er vel brøytebåt med påfølgende hekksjø og dårlig økonomi. Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 (redigert) Kosefart... Så det er det man kaller det når cabincruisere går i denne særegne mellomfarten mellom plan og deplasementshastighet Denne "kosefarten" var ute på åpent hav da . I denne farten rusler vi jevnt og trutt fremover uten for mye støy fra motorer. Har du prøvd å se om det gjør noen forskjell å gå med kalesjen på? Om dette løser problemet kan det hende overbygget danner et sug som trekker til seg eksosen fra hekken Dette var med kalesjen på og alle vinduene igjen. Trekker litt eksos inn under overbygget gjennom en liten glipe mellom kalesje og dør ut til badeplattform. Kanskje det hadde hjulpet å kjøre med sidene opprullet for å få litt vind inn og bakover?? Redigert 2.Juni.2016 av ///CHARLIE (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
Grønnskollingen Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Ja, det ville nok vært det jeg hadde prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Det kan være du kjører på MGO i stedet for anleggs-diesel. Den soter mye mer. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
REM Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Hva slags maskiner har du, hva klarer båten av turtall på full gass WOT? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
///CHARLIE Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Det kan være du kjører på MGO i stedet for anleggs-diesel. Den soter mye mer. MGO?? Jeg har tanket begge de siste gangene i Flekkefjord på vei ut av fjorden. Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
VannTro Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 (redigert) Marin GassOlje = Høyere innhold av svovel = sot. Svar gjerne på hvilken type 63 og turtall på full gass(wot) også, har en misstanke om at REM har noen teorier "på lur". Han er ikke så "dum" når det kommer til motorer Redigert 2.Juni.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Scand Baltic Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 8 - 10 knop er absolutt akseptabel kosefart for båter i denne størrelsen. Ingen problem med hekksjø. Værre med en Scand Baltic i feil hastighet. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Lå fortøyd i en KNBF Bøye sist helg hadde 2 Hendelser som hvar lite trivelig. Hendelsene bestod begge gangene av Princess som passerte i såkalt kosefart med dertil følgende stor hekksjø. Svært utrivelig følelse og se disse store bølgene komme veltende når en ikke har mulighet til og foreta seg noenting annet enn og ta i mot. Så til spørsmålet med dette med eksos. Det er velkjent problem på alle båter som er tverre bak att eksos blir hengende igjen i hekken i stort sett alle fartsområder ikke bare det att eksosen henger i gjen utendørs men den blir også sugd inn i cabin. Selv har jeg løst dette problemet med og montere eksostøvel. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Kosefart... Så det er det man kaller det når cabincruisere går i denne særegne mellomfarten mellom plan og deplasementshastighet. Har alltid erfart at denne modusen genererer følelser blant folk på fjorden, men kos er ikke en av dem. :thumbsup: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
///CHARLIE Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Jeg har 2 x Volvo Penta TAMD63P 370HK. Maks turtall mener jeg at ligger rundt 2600 omdreininger Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
Kaskazi Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Hvordan er eksosanlegget, går eksosen ned I vannet eller rett ut I akterstevnen? Jeg hadde tidligere en båt som slapp eksosen via et kne ned I sjøen. OpplevDe det som gunstig mhp eksos I lave hastigheter. (For øvrig lager ikke en 40-foter sjø I 8 kn. Det er en økonomisk fart. ) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Oppserverer at du har mye eksos ut bak. er dette bilde tatt under normal temperatur i vannet eller er dette mest damp. Ser også ut som du har mer en kosefart som de fleste refererer til som kaskazi sier så er økonomifarten på disse båtene mellom 7 og 9 kn. min 45P trives best i denne hastigheten. Antar at din eksos går rett ut på skrå bakover, hva med å teste uten jolla i krybba bakpå, mulig det er denne er med på og skape vakuumet bak der. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
REM Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Jeg har 2 x Volvo Penta TAMD63P 370HK. Maks turtall mener jeg at ligger rundt 2600 omdreininger Hvis jeg forstår deg rett går du med motorer som kun klarer 2600RPM? 63P skal vel klare 2800RPM ferielastet. Er dette riktig går du med alvorlig overlastede motorer. Bytt propellere og du blir kvitt svartrøyken Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
oberst1 Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 (For øvrig lager ikke en 40-foter sjø I 8 kn. Det er en økonomisk fart. ) Det er ikke alle som har fått med seg at en typisk Princess har aksler og går på tomgang i 8 knop. Helt riktig, blir ikke sjø av slikt. Faktisk større problem når kapteinen ikke skjønner at det går an bruke en motor og dreie på roret inne i havner for å minske farten ;) Beklager, skal holdes til topic: Som Bergstad nevner, har stor tro på at jolla kan ha stor innvirkning. Regner med at flere opplever dette under gitte forhold og båtens konstruksjon... Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Hvis jeg forstår deg rett går du med motorer som kun klarer 2600RPM? 63P skal vel klare 2800RPM ferielastet. Er dette riktig går du med alvorlig overlastede motorer. Bytt propellere og du blir kvitt svartrøyken Utrolig kult hvis det er slik REM. Skjønner du generelt har mye kunnskap, vet du om dette må oppstå over tid? Altså hvis noen skifter propellere og ikke forstår før lenge etterpå at det ikke var så lurt det byttet? Tenker på røyk/eksos da. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 (redigert) Hvis jeg forstår deg rett går du med motorer som kun klarer 2600RPM? 63P skal vel klare 2800RPM ferielastet. Er dette riktig går du med alvorlig overlastede motorer. Bytt propellere og du blir kvitt svartrøyken Hadde en mistanke om at dette var problemet og at REM hadde noe slikt i bakhodet. Høres logisk ut, det blir for mye fuel i forhold til luft med for tunge propellere. PS. En båt blir alltid tyngre med årene(mer utstyr, mer pikk-pakk, for ikke å snakke om alt fruene skal ha med seg). Redigert 3.Juni.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
brs Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 (redigert) Det er ikke alle som har fått med seg at en typisk Princess har aksler og går på tomgang i 8 knop. Helt riktig, blir ikke sjø av slikt. Faktisk større problem når kapteinen ikke skjønner at det går an bruke en motor og dreie på roret inne i havner for å minske farten ;) Beklager, skal holdes til topic: Som Bergstad nevner, har stor tro på at jolla kan ha stor innvirkning. Regner med at flere opplever dette under gitte forhold og båtens konstruksjon... Tomgang 8 knop på 40 fotsbåt ? 6 knop på tomgang er vel vanlig på lavturtallsmotorer, men 8 knop! Hva slags motor er det da? Har selv båt i denne klassen med forbruksmåling og ser at forbruket blir doblet når en øker farten fra 6 og opp til 8 knop. 10 knop husker jeg ikke, for den farten blir aldri brukt. Redigert 3.Juni.2016 av brs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Tomgang 8 knop på 40 fotsbåt ? 6 knop på tomgang er vel vanlig på lavturtallsmotorer, men 8 knop! Hva slags motor er det da? Har selv båt i denne klassen med forbruksmåling og ser at forbruket blir doblet når en øker farten fra 6 og opp til 8 knop. 10 knop husker jeg ikke, for den farten blir aldri brukt. Mulig det ikke er fullt 8 knop, men tok utgangspunkt i en V48 med 2X D9. Vet at med begge motorer i gir, bikker den7 knop... Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 700rpm er ikke unormalt på disse båtene med strak aksel. jeg satte ned mine til 650rpm for at det skulle bli mindre stress i enkelte havner. Men bruker mye 1 motor da ligger jeg på 5kn. Med begge da blir det 7kn.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
nordan family 27 Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 FØR jeg ville byttet propeller ville jeg kontrollert motorenes oppretting og drivlinjen generelt. Litt skjevheter i dette spiser fort 200 omdreininger uten at det er noe galt med propellen. Også tette aftercoolere kan bidra negativt. Min anbefaling er derfor å sjekke det enkle og billigste først før konklusjonen evt blir om nye propeller er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Du kan fikse problemet ved å legg ut eksosen på et sted den ikke blir fanget inn av turbulensen- f.eks. 3-4 meter opp i været, eller langs skutesiden ca. midtskips. Ja, det er jo ganske vanlige løsninger på P40 har jeg sett Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Hvis jeg forstår deg rett går du med motorer som kun klarer 2600RPM? 63P skal vel klare 2800RPM ferielastet. Er dette riktig går du med alvorlig overlastede motorer. Bytt propellere og du blir kvitt svartrøyken Var litt kort i mitt forrige innlegg ser jeg. Litt stressa om dagen. Det jeg mente å si er at du må sørge for å klare det fabrikkoppgitte turtallet (2800RPM?) med ferielasta båt. Altså med familien ombord, fulle tanker med vann og diesel, jolle og påhenger hvis dette inngår osv. osv. Årsaken til at du ikke lenger klarer WOT turtall kan være mange. Vektøkning, groe under båten, gjenngrodde kjølesystemer på saltvannsiden i første omgang intercooler og varmeveksler, turbo som ikke lenger gir det den skal grunnet korrosjon på eksossiden, wastegate som ikke lenger lukker osv. Sørg for at allt dette er i orden. Ser du ingen bedring da er neste steg å se på propellerne. Du kan repitche ned inntil to tommer. Dette vil nok bringe deg nærmere WOT turtallet, men neppe helt i mål. Skaff deg en skikkelig fototach turtallsmåler. Motorinstrumentene viser feil. Biltema har en brukbar en for noen hundrelapper. Andre forslag her som å redirigere eksosen ol. er bare å kamuflere årsakene, og løser ingenting av det egentlige problemet, nemlig overbelastede motorer. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.