Jump to content

Valg av V6-V8 bensin til en SeaRay 250 Sundancer ?


.Torstein.

Recommended Posts

Hei

Jeg har nå tatt ut min gamle v8 5,7l på 260HK.

Men nå har denne motoren kjørt sitt og jeg må kjøpe ny.

Båten gikk meget kjapt i plan med denne motoren og hadde god topp fart ca 34knop opplyst av tidligere eier.

Båten veier 2100kg med tidligere motor.

Ettersom jeg bare er ute etter at båten går i plan og en helt ok toppfart vurderer jeg å kjøpe en V6 på 230hk.

 

Det jeg lurer på er om dette blir noe snaut eller vill denne motoren kunne drifte båten min fint i plan uten noen problemer selv med litt mindre toppfart osv.??? ?

 

bilde

Link to post

Den nye Mercruiser V6 4,5 liter 250 hk bør jo være et fornuftig valg.

Den skal tilsvare 5,0 V8 260 hk i ytelse og vel så det, men lavere vekt og forbruk.

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Etter at hk-avgiften ble borte så er ikke prisen så ille. 

Bortsett fra at kronekursen er dårlig da.

Om du planlegger å beholde båten noen år så er det nok ingen dum investering.

Både du og andrehåndsverdien får jo glede av det uansett.

 

Men nå er jo ikke båt noe investeringsobjekt uansett da. 

Man handler vel som regel for å få glede og tilfredshet av produktet  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis en kan sammenligne en 5.7 V8 Ca 225 hk)  vs en 4,3 V6 (ca 200 hk) i bilverden er det ekstremt mye mer "low end punch" i V8 så en brukt 5.7 ville vært mitt valg.

 

Noe mer forbruk for en 5.0/5.7 men ikke nødvendigvis om en må "tyne" V6en vs en relativt "relaxed" 5.7 V8. Kommer selvsagt an på båtvekt osv.

 

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Svart (redigert)

Har vært inne på tanken.

Det eneste som var noe å ha på var dynamo, olje pumpe og gasser, resten var søppel.

Var en kar som var innom å kjøpte blokka i dag.

Skal jeg kjøpe allt dette nytt, manifoiler raisere, topp, gasser +++ blir dette fort mye greier å skal rekke før ferien. ?

Skal ringe diverse motorforhandlere Norge/Sverige som selger overtalte med kviteringer som jeg bare kan putte rett i .!

Redigert av .Torstein. (see edit history)
Link to post

jajo nå tenkte nå eg meir på det som skal til for at motoren skal fungere ilag med drevet da i tillegg til termostathus  reimhjul braketter osv men la gå. Borte nå. Manifolder og den slags er uansett forbruksvare. Om du skal oppsøke en såkalt profesjonell part så får du heilt sikkert napp på plug&play.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...