Jump to content

Valg av V6-V8 bensin til en SeaRay 250 Sundancer ?


.Torstein.

Recommended Posts

Hei

Jeg har nå tatt ut min gamle v8 5,7l på 260HK.

Men nå har denne motoren kjørt sitt og jeg må kjøpe ny.

Båten gikk meget kjapt i plan med denne motoren og hadde god topp fart ca 34knop opplyst av tidligere eier.

Båten veier 2100kg med tidligere motor.

Ettersom jeg bare er ute etter at båten går i plan og en helt ok toppfart vurderer jeg å kjøpe en V6 på 230hk.

 

Det jeg lurer på er om dette blir noe snaut eller vill denne motoren kunne drifte båten min fint i plan uten noen problemer selv med litt mindre toppfart osv.??? ?

 

bilde

Link to post

Den nye Mercruiser V6 4,5 liter 250 hk bør jo være et fornuftig valg.

Den skal tilsvare 5,0 V8 260 hk i ytelse og vel så det, men lavere vekt og forbruk.

 

 

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Etter at hk-avgiften ble borte så er ikke prisen så ille. 

Bortsett fra at kronekursen er dårlig da.

Om du planlegger å beholde båten noen år så er det nok ingen dum investering.

Både du og andrehåndsverdien får jo glede av det uansett.

 

Men nå er jo ikke båt noe investeringsobjekt uansett da. 

Man handler vel som regel for å få glede og tilfredshet av produktet  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis en kan sammenligne en 5.7 V8 Ca 225 hk)  vs en 4,3 V6 (ca 200 hk) i bilverden er det ekstremt mye mer "low end punch" i V8 så en brukt 5.7 ville vært mitt valg.

 

Noe mer forbruk for en 5.0/5.7 men ikke nødvendigvis om en må "tyne" V6en vs en relativt "relaxed" 5.7 V8. Kommer selvsagt an på båtvekt osv.

 

bilde

Edited by Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Hvorfor kjøpe noe gammelt som har stått i båt når du får helt ny til en billig penge. Siden du har donormotor å plukke ymse eksterne deler ifra. Longblock , el tenning og ny gasser koster ikkje mange kronene.

Link to post

Har vært inne på tanken.

Det eneste som var noe å ha på var dynamo, olje pumpe og gasser, resten var søppel.

Var en kar som var innom å kjøpte blokka i dag.

Skal jeg kjøpe allt dette nytt, manifoiler raisere, topp, gasser +++ blir dette fort mye greier å skal rekke før ferien. ?

Skal ringe diverse motorforhandlere Norge/Sverige som selger overtalte med kviteringer som jeg bare kan putte rett i .!

Edited by .Torstein. (see edit history)
Link to post

jajo nå tenkte nå eg meir på det som skal til for at motoren skal fungere ilag med drevet da i tillegg til termostathus  reimhjul braketter osv men la gå. Borte nå. Manifolder og den slags er uansett forbruksvare. Om du skal oppsøke en såkalt profesjonell part så får du heilt sikkert napp på plug&play.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...