Jump to content

Uavhengige tester av Evinrude Etec G2?


chrisrik

Recommended Posts

Hei!

 

Har på finurlig vis greid å blåse i stykker sylinder nummer 3 på etec'en min 250hk fra 2007 med ca 500 timer på klokka. XD-100 olje og ingen alarmer  :confused:

Injektorhavari... Om det er årsaken aner jeg ikke. Full 300-timers service hos den lokale forhandleren for å være sikker etter to sesonger med mye bruk. Et par timer på havet ette dette og katastrofen var et faktum.

 

Om noen er interessert i en delemotor er det bare å ta kontakt.

 

Uansett ser jeg nå på alternativer, og kunne godt tenkt meg G2-motoren, men det er såpass mye penger at jeg må innfinne meg i en som er brukt noen timer.

Problemet er at jeg sliter med å finne noe særlig med uavhengige tester?

Foreløpig har jeg egentlig bare funnet noe fra boattest.com og "tester" på youtube der testpersonen står med Evinrude-caps  :lol:

 

Om noen kanskje kan ha noen forklaring på havariet er jeg også åpen for dette...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Ikke mye tester å finne foreløpig nei.

 

http://www.klikk.no/motor/article1549287.ece

 

http://www.mby.com/gear/tested-brp-evinrude-e-tec-g2-outboard-engine-44904

 

"You soon find yourself slowing down just so you can nail the throttles again and revel in that delicious exhaust note and addictive burst of acceleration."

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Problemet er at jeg sliter med å finne noe særlig med uavhengige tester?

Foreløpig har jeg egentlig bare funnet noe fra boattest.com og "tester" på youtube der testpersonen står med Evinrude-caps  :lol:

 

Om noen kanskje kan ha noen forklaring på havariet er jeg også åpen for dette...

 

det som virkelig hadde vært interessant her hadde vært skikkelige langtester , slik som Motorrad gjør på motorsykler.   (De kjører 50000 km , alle serviceutgifter og feil noteres - og motor plukkes i biter for å måle slitasje)   Men er nok for ressurskrevende til at noen gidder på utenbordsmotorer... 

 

Ang havari:  om en injektor ikke gir den bensinen den skal så øker forbrenningstemperaturen raskt på den sylinderen. Det medfører flere ting, kan gi tenningsbank (som igjen øker temperaturen i forbrenningkammeret) og oljelaget på stempel/sylidervegger vil svekkes. og når olja er vekk er det duket for kontakt metall mot metall... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

V8 er nok F350, og den hadde noen veivhavari. Svinghjulet løsna visst.

Men den er jo altfor tung.

 

Jeg holder en knapp på Verado 300 (evt. 225-275 med omprogrammering, er jo samme motor).

Den nye Verado 350 er jo konge da (ser bort fra 400R som er for dyr og sær på oktanen).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

300 ble levert som V8 først , så ble den erstattet av V6 , men husker ikke når det skjedde. En kompis har en Anytec med 300 V8 - sprek sak! 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

V8 ble nok levert som 350 hk først, og så nedtunet til 300 i 2008 for de som syns 350 ble for meget  :smiley:

F300 V8 var nok gått i min glemmebok iallefall.

 

http://oceanpromotions.com/ttracker/vol17.html

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei!

 

Har på finurlig vis greid å blåse i stykker sylinder nummer 3 på etec'en min 250hk fra 2007 med ca 500 timer på klokka. XD-100 olje og ingen alarmer  :confused:

Injektorhavari... Om det er årsaken aner jeg ikke. Full 300-timers service hos den lokale forhandleren for å være sikker etter to sesonger med mye bruk. Et par timer på havet ette dette og katastrofen var et faktum.

 

Om noen er interessert i en delemotor er det bare å ta kontakt.

 

Uansett ser jeg nå på alternativer, og kunne godt tenkt meg G2-motoren, men det er såpass mye penger at jeg må innfinne meg i en som er brukt noen timer.

Problemet er at jeg sliter med å finne noe særlig med uavhengige tester?

Foreløpig har jeg egentlig bare funnet noe fra boattest.com og "tester" på youtube der testpersonen står med Evinrude-caps  :lol:

 

Om noen kanskje kan ha noen forklaring på havariet er jeg også åpen for dette...

 

Ble lei av min 2008 Etec etter utallige Injector havarier......byttet til G2 i fjor og det fungerer aldeles utmerket enn så lenge.  130 timer nå.  (men det skulle vel egentlig bare mangle).    Som en bonus får jeg litt lavere bensinforbruk - men kan ikke si jeg registererer noe særlig endring i performance utover det.

Link to post

Jeg tenker på v6'ern. Prøvd å se litt, men finner ikke sange problemtråder.

Dilemma er 300 etec med garanti i fem år eller f300 v6, litt rimeligere men uten garanti + nye instrumenter osv.

Viktig å fange opp trøblete injektorer skjønner jeg...

Jeg fikk inntrykk av at evinrude er kjent med problematikk på injectorer fra rundt 2008. ..... Men du får selvsagt ikke bekreftet det fra noen - men på årsmodeller før 2010 ville jeg forhørt meg om slike problemer har oppstått ja

Link to post
Svart (redigert)

får se hva jeg ender opp med.. foreløpig tror jeg kanskje etec med garanti leder. helst en sterkt rabattert g1 overligger..

 

Har lest at det var en serie med injektorer som var spesielt ytsatt for open circut-failure. Forklaringen var her at det var en person i produksjonen som håndterte disse feil (ved å løfte den etter ledningen3).. Tar dette som spekulasjoner :-)

 

edit: dette tror jeg var på noen før 2008-modeller.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
  • 1 måned senere...

Spennende med ny G2 serie 150-200 hk.

Vektmessig ikke så spennende, 225-230 kg. 

Men med 2,75 liter V6 2-takt power så drar dette nok skinnet av pølsa,

Og det er jo også integrert servostyring og all mulig moderne elektronikk inkludert.

 

https://www.youtube.com/watch?v=u1M3BkxgOSE&feature=youtu.be

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 7 måneder senere...

Men temperaturovervåkningen gjør vel at motoren går i nødmodus.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

spørs hvor "finkorna" denne overvåkningen er, bortfall av fuel øker temperaturen inni sylinder ganske fort - spørs om det kan fanges opp på kjølevannstemperatur før oljefilmen er kaputt ...? 

(på moderne innsprøytede 2t i snøscooter , så er det i tillegg bankesensorer + eksostemp sensorer - da bør slikt være enklere å fange opp) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 11 måneder senere...
  • 2 uker senere...
ivar skrev On 26.2.2017 at 23.11:

spørs hvor "finkorna" denne overvåkningen er, bortfall av fuel øker temperaturen inni sylinder ganske fort - spørs om det kan fanges opp på kjølevannstemperatur før oljefilmen er kaputt ...? 

(på moderne innsprøytede 2t i snøscooter , så er det i tillegg bankesensorer + eksostemp sensorer - da bør slikt være enklere å fange opp) 

 

Det er bankesensorer på e-tec, da. Det vil si; det kom etter hvert. Jeg har både en 2008- og en 2010-modell, og på den nyeste er de på plass. Sensorer for eksostemp tror jeg derimot ikke det er på disse motorene, kun eksostrykk. 

Redigert av M/B Bianca (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

G2 slår knockout på Yamaha i denne testen ialelfall. Det finnes en forbrukstest også, kommer etterhvert.

 

http://www.boattest.com/engine-review/Evinrude/40500162_E-TEC-G2-150-H-O--vs--Yamaha-F200-4-Stroke_2018

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...