Jump to content

Uavhengige tester av Evinrude Etec G2?


chrisrik

Recommended Posts

Neste test bør bli mellom G2 200 og den nye Mercury V6 F200. 

Og evt. mellom G2 200 HO og nye Mercury V6 F225.

Mercuryen veier jo bare 215 kg men er på 3,4 liter så det kan bli morsomt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

den testen der anser jeg å være i samme gate som "tug of war" testene de kjørte for noen år siden.  Yamahaen får bank pga at 2t har mye mer dreiemoment og trøkk i mellomregisteret. . Og med forskjellig gearing så er det jo urealistisk å tro at yamahaen skal klare å dra samme stigning som etecen. 

 

Hadde forresten vært interessant å se en tilsvarende test mellom en Verado og G2 , for å se om 4T med pustehjelp klarer å matche 2T trøkket

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

På en lettere båt vil naturligvis forskjellen bli mindre, og kanskje Yamahaen til og med får skute opp i plan :wink:

At de har en "dau" tung G2 på hekken hjelper jo ikke heller da.

Mercury sitter nok ikke og ser på at Evinrude drar i fra, så tipper de har lagt seg i selen med den nye V6-motorserien.

Og sikrer seg at de ikke havner med Yamaha-skjegg i postkassa i slike tester.

Men Verado tror jeg ikke har noen problemer med å matche G1 eller G2 sånn sett.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Test av Nordkapp Avant 705 i siste Vi Menn Båt. Både plast og alu-utgaven med hhv. G2 200 HO og 250 HO.

Ut fra forbrukstallene kan man såvidt jeg forstår, lese at G2 egner seg best for dem som liker å kjøre fort. 

4-takterne er nok litt rimeligere i forbruk i mellomturtallsregisteret 3000-4000 rpm, mens G2 nok bruker litt mere i dette området. Men til gjengjeld litt mindre i høyere fart/turtall.

Men forskjellen mellom 200 HO og 250 HO i forbruk på topp syns jeg var drøy, mens forskjellen i fart var mere ubetydelig.

22 liter mere pr. time for usle 2 knop ekstra.. kan det stemme tro?

Muligens for liten propellstigning.. 5700 rpm var vel litt mye.

 

g2.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja, men skroget er ikke helt likt heller. Ranger oppgis 23,5 graders v-bunn mot Avants 23. Sikkert litt mer som skiller også. Avant/200HO med 5100rpm@wot er jo overproppet så det holder, og akselerasjonen er nok ikke i nærheten av hva man opplever med 250HOen på Ranger. Leser ofte at Evinrude har en optimal wot/rpm mellom 5500-5750rpm. Nesten så man lurer på om testerne vet hva de holder på med?

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Måtte sjekke, og alle G2 3,4 liter har turtallsområde 5400-6000., så da var jo 5700 midt i blinken iallefall.

Mener turtallsområdet var lavere for et par år siden.. kanskje noen endringer?

Båtene får de vel utlevert fra importør/forhandler ferdig klargjort så testerne må bare ta det de får utdelt vil jeg tro.

Ofte er det dessverre trykkfeil i slike tester så man skal jo aldri stole blindt på tallene.

5100 rpm var kraftig overproppet kan man si.. rart den gjør det så bra på fart og forbruk. Men uheldig for motoren iallefall.

 

Øker man effekten 25% så skulle man tro at forbruket økte tilsvarende, men her øker jo forbruket 32%, med 5% økt fart som bonus...

Muligens noe muffens.. for Ranger skal vel ikke være vesentlig mere tungdreven enn plastutgaven.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja, de ulike motorene har kanskje litt ulik optimum. Jeg oppga 5500-5750rpm, men det var egentlig for G1 i følge Tom W Clark (pleier å vite nokså bra hva som fungerer) på THT. Mulig G2ene ligger bittelitt annerledes. Nå tror jeg gjerne overpropping gir fordelaktige målinger under optimale forhold og lett last, men i praksis vil det fungere dårligere. Det synes jeg båt-testere burde vite og fanget opp før man utgav testen.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Jeg har hatt nye Yamaha 4T på mine siste skjærgårdsjeeper , og de har vært helt supre til mitt bruk.

 

Amerikanerene har jo et kjempemarked for fritidsbåter , og jeg har med stor interesse kikket på denne videoen fra Boat Test flere ganger nå. 

 

Her testes Yamaha 200 mot Evinrude G2 150 HO, avsluttningsvis (i testen) også mot Evinrude G2 200.

 

Testeren går her ganske langt (tilsynelatende) for å sørge for like testforhold , og jeg syns det er en tankevekker mht. Evinrude (2-taktere) v/s Yamaha (4-taktere).    

 

150-hesteren fra Evinrude skulle være midt i blinken for mange skjærgårdsjeeper her hjemme , og jeg er selv ganske så imponert over hva en moderne 2-takter presterer.

 

 

http://www.boattest.com/engine-review/Evinrude/40500162_E-TEC-G2-150-H-O--vs--Yamaha-F200-4-Stroke_2018

 

 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post

Men husk at det skiller ganske mye i vekt mellom den gamle E-tec 150 og nye G2 150 (sistnevnte tyngst).

 

Her kommer den nye V6-serien fra Mercury inn i bildet. 3,4 liter 4-takter med 175/200/225 hk, og kun 216 kg :wink:

Altså lettere enn de vanlige 4-syl 4-takt 150-200 hk fra f.eks. Yamaha og Suzuki.

Så det skjer mye for tiden.

Blir spennende å se Evinrude G2 (både 2,7 liter og 3,4 liter) mot den nye Mercury-serien.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Huff ja. Jeg valgte Suzuki 150 da jeg byttet til ny motor i fjor. Men den er tung. Såpass tung at det er knepent om båtens selvlensende funksjon. At jeg må til med separat motorlift og setback for å kunne tilte motoren ut av vannnet, bidrar til usikkerheten. Jeg skulle kansje bare valgt en 115 og levd bekymringsløst? Vekt og pris er dritt.:giggle:

Link to post

Du kunne ha valgt en Mercury F150 på 206 kg da :saint: Uten at det hadde gjort den store forskjellen kanskje.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja, det var de to motorene det stod om (gitt pris). Syntes Suzukien så bedre ut (+ lang fartstid på sjøen), men hadde jeg faktorert inn det jeg vet i dag hadde jeg nok valgt Mercuryen - hadde det ikke vært for at jeg er ganske så happy med Suzuki-forhandleren da. Alltid noe...:thumbsup: (men kunne nok levd lykkelig med en DF115/140, min feil...)

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Den nye G2 150HO veier ca 240kg, den er tung, men usikker på om dette utgjør så mye netto. Styrenheten er nå flyttet fra utvendig til innvendig, oljetanken er flyttet fra utvendig til innvendig. Så i tillegg er batteriet og tanken i Nordkapp Enduro flyttet forover i båten. Batteriet (110Ah) veier 30 kg og tanken på 130 liter er flyttet noen cm. Summa sumarum så er jeg ikke sikker på om båten synker.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Mitt problem med Evinrude var at G2-150 kostet ca. 30-40kkr mer enn Suzuki/Merc. Vektmessig hadde jeg nok havnet i samme blemma. Evinrudeforhandleren var ikke engang på den årlige båtmessen i Haugesund hvor jeg shopet pris på motor/installasjon, så jeg ble litt skuffet over akkurat det. Jeg betalte 135kkr for DF150 ferdig installert + bytte av fenderlist, nytt batteri, kabling. Kjempeservice av Haugaland Båtcenter, og det betyr ganske mye.:thumbsup: Andre forhold andre steder antar jeg. Men ja: Jeg ble litt grådig på power på en båt som ble laget lenge før dagens motorer gjorde seg gjeldende.:rolleyes:

Link to post

G2  150-200 2,7 liter er som nevnt relativt tunge saker, men for båter der vekt ikke er noe stort tema så er det nok allikevel bra saker.

G2 150/HO veier 225-232 kg og G2 175/200 veier 240-245 kg (men på sistnevnte er jo servostyringa integrert i motoren på ).

Til sammenligning veier den nye Mercury V6 3,4 liter F225 fra 216 kg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er integret styring på G2 150HK/HO motoren også, men den selges som alternativ uten grunnet vektutfordringer, dvs med gammelt motorfeste. Jeg har nå bestilt en med styring og som jeg nevner over så er det gjort tiltak i båten som utligner skjevheter i vektbalansen. Årsaken til den store vekten er at motoren er integrert med styring og oljetank, samt gearhus fra de store motorene over 225HK (3,4L).

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
  • 4 uker senere...

Interessante tall. Forbrukstest på 3 forskjellige båttyper. Miles pr. gallon.

Viser at G2 300 er overlegen Yamaha F300 i de fleste turtallsområder.

Særlig i sakte fart er forskjellen enorm, men også i høy fart. 

På den ene båten er F300 mere mere økonomisk rundt 3000-3500 rpm, men ellers er G2 best.

 

Veldig motstridende tall på 2000, 3000 og 3500  rpm på de to båtene under, så det må settes spørsmålstegn ved.

Uansett en amerikansk test.. BRP kan jo ha en finger med i spillet...

 

http://www.boattest.com/engine-review/Evinrude/43000172_Fuel-Efficiency_2018

 

 

etecforbruk1.jpg

etecforbruk2.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...