chrisrik Svart 28.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Jøsses. Prøver alltid å være kildekrtitisk, men for en gang skyld opplyses det både om monteringshøyde og propellvalg. Det eneste som mangler nå er å gjøre samme test, med en båt som Yamahaen greier å få opp i plan hehe. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Teerex Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Neste test bør bli mellom G2 200 og den nye Mercury V6 F200. Og evt. mellom G2 200 HO og nye Mercury V6 F225. Mercuryen veier jo bare 215 kg men er på 3,4 liter så det kan bli morsomt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
John_Kr Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Mercury og Evinrude har utviklet seg i takt med tid og krav, mens Yamaha er blitt litt konservativ og blåholder på teknologi som var god for 10 år siden. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ivar Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 den testen der anser jeg å være i samme gate som "tug of war" testene de kjørte for noen år siden. Yamahaen får bank pga at 2t har mye mer dreiemoment og trøkk i mellomregisteret. . Og med forskjellig gearing så er det jo urealistisk å tro at yamahaen skal klare å dra samme stigning som etecen. Hadde forresten vært interessant å se en tilsvarende test mellom en Verado og G2 , for å se om 4T med pustehjelp klarer å matche 2T trøkket Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 (redigert) På en lettere båt vil naturligvis forskjellen bli mindre, og kanskje Yamahaen til og med får skute opp i plan At de har en "dau" tung G2 på hekken hjelper jo ikke heller da. Mercury sitter nok ikke og ser på at Evinrude drar i fra, så tipper de har lagt seg i selen med den nye V6-motorserien. Og sikrer seg at de ikke havner med Yamaha-skjegg i postkassa i slike tester. Men Verado tror jeg ikke har noen problemer med å matche G1 eller G2 sånn sett. Redigert 28.Mars.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 (redigert) Test av Nordkapp Avant 705 i siste Vi Menn Båt. Både plast og alu-utgaven med hhv. G2 200 HO og 250 HO. Ut fra forbrukstallene kan man såvidt jeg forstår, lese at G2 egner seg best for dem som liker å kjøre fort. 4-takterne er nok litt rimeligere i forbruk i mellomturtallsregisteret 3000-4000 rpm, mens G2 nok bruker litt mere i dette området. Men til gjengjeld litt mindre i høyere fart/turtall. Men forskjellen mellom 200 HO og 250 HO i forbruk på topp syns jeg var drøy, mens forskjellen i fart var mere ubetydelig. 22 liter mere pr. time for usle 2 knop ekstra.. kan det stemme tro? Muligens for liten propellstigning.. 5700 rpm var vel litt mye. Redigert 30.Mars.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Solseng Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 (redigert) Ja, men skroget er ikke helt likt heller. Ranger oppgis 23,5 graders v-bunn mot Avants 23. Sikkert litt mer som skiller også. Avant/200HO med 5100rpm@wot er jo overproppet så det holder, og akselerasjonen er nok ikke i nærheten av hva man opplever med 250HOen på Ranger. Leser ofte at Evinrude har en optimal wot/rpm mellom 5500-5750rpm. Nesten så man lurer på om testerne vet hva de holder på med? Redigert 30.Mars.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 (redigert) Måtte sjekke, og alle G2 3,4 liter har turtallsområde 5400-6000., så da var jo 5700 midt i blinken iallefall. Mener turtallsområdet var lavere for et par år siden.. kanskje noen endringer? Båtene får de vel utlevert fra importør/forhandler ferdig klargjort så testerne må bare ta det de får utdelt vil jeg tro. Ofte er det dessverre trykkfeil i slike tester så man skal jo aldri stole blindt på tallene. 5100 rpm var kraftig overproppet kan man si.. rart den gjør det så bra på fart og forbruk. Men uheldig for motoren iallefall. Øker man effekten 25% så skulle man tro at forbruket økte tilsvarende, men her øker jo forbruket 32%, med 5% økt fart som bonus... Muligens noe muffens.. for Ranger skal vel ikke være vesentlig mere tungdreven enn plastutgaven. Redigert 30.Mars.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
chrisrik Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Ganske imponerende at de kommer seg ned på litern altså. Det greier ikke jeg med min G1 300, riktignok med et tungdrevent godstog av en rib hehe. Men jeg makser på "oversiden" av optimal rpm med Viper-propellen. Deler forøvrig Solseng sitt syn om overpropping når de bare oppnår 5100... Optimal rpm er i nok 5500ish Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Litt ulik optimal rpm mellom etecene, men 5100 tror jeg ikke det er noen som har :) kanskje noen av de mindre. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Solseng Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 (redigert) Ja, de ulike motorene har kanskje litt ulik optimum. Jeg oppga 5500-5750rpm, men det var egentlig for G1 i følge Tom W Clark (pleier å vite nokså bra hva som fungerer) på THT. Mulig G2ene ligger bittelitt annerledes. Nå tror jeg gjerne overpropping gir fordelaktige målinger under optimale forhold og lett last, men i praksis vil det fungere dårligere. Det synes jeg båt-testere burde vite og fanget opp før man utgav testen. Redigert 30.Mars.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Jeg har hatt nye Yamaha 4T på mine siste skjærgårdsjeeper , og de har vært helt supre til mitt bruk. Amerikanerene har jo et kjempemarked for fritidsbåter , og jeg har med stor interesse kikket på denne videoen fra Boat Test flere ganger nå. Her testes Yamaha 200 mot Evinrude G2 150 HO, avsluttningsvis (i testen) også mot Evinrude G2 200. Testeren går her ganske langt (tilsynelatende) for å sørge for like testforhold , og jeg syns det er en tankevekker mht. Evinrude (2-taktere) v/s Yamaha (4-taktere). 150-hesteren fra Evinrude skulle være midt i blinken for mange skjærgårdsjeeper her hjemme , og jeg er selv ganske så imponert over hva en moderne 2-takter presterer. http://www.boattest.com/engine-review/Evinrude/40500162_E-TEC-G2-150-H-O--vs--Yamaha-F200-4-Stroke_2018 Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 (redigert) Men husk at det skiller ganske mye i vekt mellom den gamle E-tec 150 og nye G2 150 (sistnevnte tyngst). Her kommer den nye V6-serien fra Mercury inn i bildet. 3,4 liter 4-takter med 175/200/225 hk, og kun 216 kg Altså lettere enn de vanlige 4-syl 4-takt 150-200 hk fra f.eks. Yamaha og Suzuki. Så det skjer mye for tiden. Blir spennende å se Evinrude G2 (både 2,7 liter og 3,4 liter) mot den nye Mercury-serien. Redigert 30.Mars.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Solseng Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Huff ja. Jeg valgte Suzuki 150 da jeg byttet til ny motor i fjor. Men den er tung. Såpass tung at det er knepent om båtens selvlensende funksjon. At jeg må til med separat motorlift og setback for å kunne tilte motoren ut av vannnet, bidrar til usikkerheten. Jeg skulle kansje bare valgt en 115 og levd bekymringsløst? Vekt og pris er dritt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 (redigert) Du kunne ha valgt en Mercury F150 på 206 kg da Uten at det hadde gjort den store forskjellen kanskje. Redigert 30.Mars.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Solseng Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 (redigert) Ja, det var de to motorene det stod om (gitt pris). Syntes Suzukien så bedre ut (+ lang fartstid på sjøen), men hadde jeg faktorert inn det jeg vet i dag hadde jeg nok valgt Mercuryen - hadde det ikke vært for at jeg er ganske så happy med Suzuki-forhandleren da. Alltid noe... (men kunne nok levd lykkelig med en DF115/140, min feil...) Redigert 30.Mars.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 (redigert) Den nye G2 150HO veier ca 240kg, den er tung, men usikker på om dette utgjør så mye netto. Styrenheten er nå flyttet fra utvendig til innvendig, oljetanken er flyttet fra utvendig til innvendig. Så i tillegg er batteriet og tanken i Nordkapp Enduro flyttet forover i båten. Batteriet (110Ah) veier 30 kg og tanken på 130 liter er flyttet noen cm. Summa sumarum så er jeg ikke sikker på om båten synker. Redigert 30.Mars.2018 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Solseng Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Mitt problem med Evinrude var at G2-150 kostet ca. 30-40kkr mer enn Suzuki/Merc. Vektmessig hadde jeg nok havnet i samme blemma. Evinrudeforhandleren var ikke engang på den årlige båtmessen i Haugesund hvor jeg shopet pris på motor/installasjon, så jeg ble litt skuffet over akkurat det. Jeg betalte 135kkr for DF150 ferdig installert + bytte av fenderlist, nytt batteri, kabling. Kjempeservice av Haugaland Båtcenter, og det betyr ganske mye. Andre forhold andre steder antar jeg. Men ja: Jeg ble litt grådig på power på en båt som ble laget lenge før dagens motorer gjorde seg gjeldende. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Kom over denne - imponerende tall i mellomregisteret: https://www.youtube.com/watch?v=n8x-oSLGxNc Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Teerex Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 G2 150-200 2,7 liter er som nevnt relativt tunge saker, men for båter der vekt ikke er noe stort tema så er det nok allikevel bra saker. G2 150/HO veier 225-232 kg og G2 175/200 veier 240-245 kg (men på sistnevnte er jo servostyringa integrert i motoren på ). Til sammenligning veier den nye Mercury V6 3,4 liter F225 fra 216 kg. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
John_Kr Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 (redigert) Det er integret styring på G2 150HK/HO motoren også, men den selges som alternativ uten grunnet vektutfordringer, dvs med gammelt motorfeste. Jeg har nå bestilt en med styring og som jeg nevner over så er det gjort tiltak i båten som utligner skjevheter i vektbalansen. Årsaken til den store vekten er at motoren er integrert med styring og oljetank, samt gearhus fra de store motorene over 225HK (3,4L). Redigert 3.April.2018 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Teerex Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 (redigert) Interessante tall. Forbrukstest på 3 forskjellige båttyper. Miles pr. gallon. Viser at G2 300 er overlegen Yamaha F300 i de fleste turtallsområder. Særlig i sakte fart er forskjellen enorm, men også i høy fart. På den ene båten er F300 mere mere økonomisk rundt 3000-3500 rpm, men ellers er G2 best. Veldig motstridende tall på 2000, 3000 og 3500 rpm på de to båtene under, så det må settes spørsmålstegn ved. Uansett en amerikansk test.. BRP kan jo ha en finger med i spillet... http://www.boattest.com/engine-review/Evinrude/43000172_Fuel-Efficiency_2018 Redigert 1.Mai.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.