Jump to content

scand 26, typer & modeller


js

Recommended Posts

Vi har akkurat bestemt oss for å kjøpe en scand 26. Ca 80 - 86 mod +/-

Kan noen fortelle litt mer om de forskjellige utgavene?

Vi ser at noen heter cc, andre hc. Har det med høyden på cabinen? Ser at de nyere, med sort dekor, bla. har lavere overbygg med smalere vinduer. Noen er litt breder bak osv.

Hva er egnet motorstørrelse osv.

 

Noen som har litt peiling på disse?

Link to post

CC = Cabin Cruser

HC = HalvCabin

 

HC er lavere en CC (og penere)

 

Det er visst en som heter Queen også. Jeg vet ikke helt hva det er, men jeg tror den ligner på HC.

 

Jeg så på og prøvekjørte en med 150Hk diesel. Dette var litt liten motor på denne synes jeg.

 

Gerhard

 

Lagt til:

Bilde

CC

 

Bilde

HC

 

 

 

Kilde: www.boat.no. Alltid fin til å se på forskjellige modeller. (Men bare ett bilde av hver båttype.)

Edited by Gerhard (see edit history)
Link to post
  • 6 months later...

Jeg blåser litt liv i denne gamle tråden med mitt første innlegg her da Scand 26 cc er en av de båtene vi kikker på. Jeg er litt usikker på om båten muligens er litt stor som vår første båt (sett i forhold til vår kompetanse), men vi tror at plass er noe vi vil sette pris på. Eksemplaret vi har kikket på så i det minste ok ut med nyere kalesje, stoler, puter, batterier og en motor som i følge selger virker bra og som i det minste så ok ut og åpenbart var nyere enn båten som var fra begynnelsen av 80 tallet. Båten i seg selv så også ok vedlikeholdt ut selv om jeg fant noen småting å plukke på, noe skal en vel ha å gjøre i vinter også. Båten har jo noen år på baken så 100% strøken hadde jeg uansett ingen forventninger om at den skulle være.

 

Er det noen som vet hva denne "Queen" modellen av Scand 26 egentlig er og om den har noe mere/minde enn CC eller HC? For meg så lukter det litt Ancas Queen av navnet så det kan hende at det kun har historisk betydning.

Link to post

Jeg så også litt på Scand 26 i 2000 da vi skulle kjøpe båt. Jeg syntes imidlertid båten var litt smal, lav og lite romslig, samtidig som den måtte ha en forholdsvis stor motor for å oppnå litt fart. De fleste båtene hadde også ganske gamle motorer.

 

Vi endte opp med en Saga 25CC som ikke er så ulik Scand 26. Den lå imidlertid en del høyere i pris men til gjengjeld så var den bredere, høyere og nyere, samtidig som den var lettere for motor. 27 knop på toppfart målt med GPS på en 130 hk dieselmotor synes jeg var ganske bra.

Link to post

CC er klart bedre ! Den har fin stå høyde i kabinen/ute og en flott uteplass.

 

HC er mye lavere i kabinen, har en dårligere uteplass da gulvet ute har to forskjellige høyder . ( stompekant) Ikke ståhøyde under kalesjen acter..

 

 

Stander 110 hk. vp. er bedre ( marsjer på 19 kn. ) Gamle vp.130 - 160 hk. tunge dråg av motorer -marsjer på 15-16 kn.

 

en 5 sylinder av nyere mrk. er tingen

Link to post
  • 14 years later...
Gerhard skrev On 5.6.2005 at 21.23:

CC = Cabin Cruser

HC = HalvCabin

 

HC er lavere en CC (og penere)

 

CC syns jeg er penest, den er mest harmonisk. Og så ser man med en gang at det er både ståhøyde og godt utsyn fra kabinen. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tror at oversikten over disse modellene er godt fundert i flere andre tråder her inne.

Begynte vel med Ancas Queen 24. Selco fortsatte med samme form og Fjord deretter. Mener at det fortsatt var 24 fot.

Når Scand overtok, så utbedret de skroget og økte med 2 fot. CC Cabincruiser og HC Half Cabin, layout ble modernisert noe gjennom produksjonen.

 

Dette var en båt som var med lenge, og det er mange igjen der ute. Har selv en Scand 26 Queen som er 1980, men etter sigende en overligger fra 1978. AQ225VP med 280DP drev. Makser på rundt 30 knop med 225 hk. Flaps brukes aktivt.

Link to post

Min er en 1997 model, med aktercabin og aksling. Etter sigende ble Scand 26 relansert på 90-tallet med dette oppsettet, men tror det ble produsert ytterst få eksemplarer. Jeg har i hvert fall ikke sett noen andre, bortsett i fra noen på utenlandske nettsider når jeg googler. scand.jpg.216a0cd7b8d0cfae32c138dfc817a584.jpg

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Link to post
Scand 26 med AC skrev for 1 time siden:

Min er en 1997 model, med aktercabin og aksling. Etter sigende ble Scand 26 relansert på 90-tallet med dette oppsettet, men tror det ble produsert ytterst få eksemplarer. Jeg har i hvert fall ikke sett noen andre, bortsett i fra noen på utenlandske nettsider når jeg googler. 

 

Jeg var sikker på at de kun ble produsert på 70-80 tallet. 

Men ser at din overraskende nok er av nyere kaliber, og med AC og aksling, så man lærer stadig noe nytt :wink:

Da jeg skulle kjøpe båt i 2003 vurderte jeg en stund Scand 26 CC, de var relativt rimelig den gangen også. 

Endte på Windy 27 som er drøye halvmeteren bredere, men krever jo mere motor da.

Men en Scand 26 kunne jeg jo ha dratt på henger :giggle:

 

Fant noen bilder fra deg her også 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...