Jump to content

Wema drivstoffmåler koblinger

Håkon D. Sandt

Recommended Posts

Jeg har tatt en råsjangs og bytter måler for drivstoff. Problemet er at jeg skjønner ikke hvor kablene skal kobles til. På den nye måleren har jeg koblingsskjemaet, men på den gamle har jeg bare de gamle lednignene. Og de går på kryss og tvers for meg...

Er det noen som kan hjelpe?

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Håkon D. Sandt (see edit history)

Tar utgangspunkt i det nest nederste bildet og nr. på den nye.

Først, den sorte som går i en bue mellom øvre og nedre kontakt fjerner du. Den har du ikke bruk for da det nye har innebygget minus til belysning.

Da blir det slik :

Nr 1 kobles til de tre sorte.

Nr 2 kobles til de to lilla.

Nr 3 kobles til den røde (som er nesten av i kabelskoen)

Så kan du velge om du vil ha gul eller rød belysning i instrumentet.

Vil du ha rødt lys kobler du Nr 4 til de to blå.

Vil du ha gult lys kobler du Nr 5 til de to blå.

Den av de to du ikke bruker bør isoleres i enden, eller du kan koble begge til en vekselbryter og velge farge på belysningen med bryteren.

Får håpe instrumentet passer sammen med giveren i tanken da. Har du sjekket det ? Det hender at noen viser full tank når tanken er tom, og tom når tanken er full om giver og instrument ikke stemmer overens.

Og helt bombesikker er ikke jeg heller på koblingene, men ser ikke helt hvordan det skulle være ellers. Men ikke heng meg om dette er galt :saint:  

Redigert av hegra (see edit history)

Hørte helt rett ut det Hegra sier. I tillegg kan nevnes at de 2 motstandene som fulgte med ikke skal brukes (hvis du har 12V anlegg). De er kun hvis el systemet i båten er 24V.

Er gamle instrumentet ditt VDO? Lignet litt, i så fall KAN det være at giver ikke er kompatibel. Men det finner du ut når du prøver (har nettopp byttet selv og fikk problemer, derfor jeg nevner det).  :smiley:

Hei

Tusen takk for svar fra dere begge.

Det var akkurat slik hjelp jeg trengte  :smiley:

Det stemmer at mitt gamle instrument er VDO. Men jeg har bestilt et ny giver fra Wema, så da skal instrument og giver være kompatible.

Takk for opplysningen om den ekstra motstanden som fulgte med... den blir nå liggende trygt i esken den kom i.

Ha en god kveld!

Håkon

EDIT: Jeg henger ingen.

Redigert av Håkon D. Sandt (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...