Jump to content

Gjøco toppstrøk (G2) som ikke tørker

Vosso63

Recommended Posts

For andre gang har jeg nå prøvd å bruke Gjøco sitt dekksolje-system. Det består av samme opplegg som det mer kjente Owatrol -systemet. En metter altså treet med den første, tynne, impregneringsolja. Deretter legges toppstrøket. Nå har det ikke gått uendelig lang tid, men det er svært klebrig. Særlig på mahognyen (dollbord/midtfisk, og på natene. Jeg natet med Simson Deck Caulk for over ett år sida. Jeg har altså satt inn dekket med samme system tidligere, men tenkte kanskje den lange tørketida den gang skyldtes at det var for kaldtm og/eller for lite tørk i lufta. Etter noen uker tråkking oppå der så det ikke ut!  Men nå i disse dager burde det jo tørke fort! Dekket er nytt (sjøl om jeg altså har prøvd å sette det inn en gang før, og så har slipt det ned). Stavene er laga av svært tett ved, slik at de ikke suger olja i særlig grad. Men toppstrøket skal vel ikke inn i virket, men binde seg til impregneringsolja? Båten står stadig i telt på land. Mahognyen har sjølsaagt vært satt inn med forskjellige stoffer gjennom sitt lange liv, men jeg har aldri opplevd at toppstrøket ikke har tørka.

Er det andre som har prøvd Gjøco g1 og g2?

Kan jeg la det være klebrig, og så forsegle med en annen "kompatibel" tørkende olje?

Har f.eks. Epifanes noe som kan brukes?

Har for ordens skyld ikke brukt Gjøco G1 og G2, så skriver ut fra at egenskapene skal være lignende Owatrol sitt system (som jeg har brukt mye opp gjennom årene).

Har du lagt mange strøk med toppstrøksolja? Hvis så er tilfelle kan det øverste strøket med G2 gjerne få hinne og føre til at de underliggende strøkene tørker seint. En annen grunn kan være hvis du ikke har fått tørket av den overskytende impregneringsolja godt nok, da kan også toppstrøket få lang tørketid, i spesielle tilfeller ukesvis..

Å olje eller lakkere med noe hardere på toppen fører bare til at det nye toppstrøket vil sprekke opp da underlaget blir mykere enn toppstrøket. Hvis G2'en du har på nå viser seg å ikke tørke skikkelig i det hele tatt (av overnevnte grunner eller at det er produksjonsfeil ute og går) er det dessverre ikke mye annet å gjøre enn å skrape den av for å prøve på nytt.. Enten med G2 eller f.eks. Owatrol D2.

Fordelen med herdende olje/myk lakk er at den følger treets bevegelse bedre enn hardlakk. Holder derfor gjerne glansen lenge, og sprekker ikke så mye opp. Bakdelen er at den gjerne blir såpass myk at den ikke tåler særlig med mekanisk slitasje. Så du må nesten se an type olje/lakk etter bruken. F.eks vil ikke D2 og spesielt Benar tåle å tråkkes for mye på, da er det bedre med noe hardere. Men unngås mekanisk slitasje vil glansen og holdbarheten mot oppsprekking/krakkelering være bedre enn for de hardere overflatebehandlingene.

Hei Hakkannen! Beklager at jeg har vært fraværende og ikke har respondert på din kjappe respons! Ja, jeg har også ei historie med Benarolje (terpentin) og Owatrol 1 og 2. Har altså ikke opplevd dette før, men er nå, i ettertid blitt klar over at jeg kanskje har lagt litt opp til det... Båtteltet som jeg har rundt båten er laga slik at det skal være ganske høy luftfuktighet inn der. At skroget ikke tørker for mye er viktigere enn at dekket er knuskttørt. Dermed kan fuktighet fra inni båten, trevirket i dekket faktisk ha vært for høyt. Kanskje må jeg nøye meg med dette ene toppstrøket til jeg er ferdig med skroget. Timinga blir litt spesiell og muligens må jeg halvere båtteltet (altså innslutte presenninga under dollbordet, og brette det ned fra mønet). At jeg ikke blir kvitt støv og fluer er en biting. At skroget ikke tørker mer nederst ved kjølen er mye viktigere.

Hvordan tråkkinga på framdekket blir med den nye lukeløsninga vil tida vise. Jeg hadde håpa å få lagt multiple lag med slike tynne oljer som D1/2 eller G1/2 nå som båten er på land, men både mahognyen og den tette furua har begrensa med sugeevne. Kanskje må jeg ta det hvert år uansett? Det er en bagatell i forhold til det arbeidet jeg har nedlagt de siste to åra.

Om nå G2 ikke tørker, håper jeg at Gjøco og Owatrol er sånn noenlunde like i oppbygging, slik at jeg kan switche tilbake til Owatrol.

Grunnen til at jeg denne gang valgte Gjøco er at jeg har vært veldig fornøyd med produktene de leverer til huset mitt. Men det betyr sjølsagt ikke nødvendigvis at de er gode på det maritime feltet!

Redigert av Erik AN (see edit history)

Nå har jeg vært og følt på dekket, og det er nok slik som shipahoy er inne på: Det skal nok ganske mye sirkulerende luft til for å tørke det! Kokt linolje på rå linolje på dørken baki der var tørrere enn G2 (ett lag) på G1. Verdt å merke seg. Er nok egentlig positivt, da olja, som Hakkannen er inne på, må holde seg mjuk og elastisk. Tillater et døgn ekstra til tørking (så får jeg en ettermiddag til på verandan, og ikke inni båtteltet...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...