Jump to content

Perkins 4.108 - ryker og tungstartet


Anjuma

Recommended Posts

Nå begynner jeg bli vel lei av denne mr. Perkins... han motarbeider meg på alle plan!
Jeg fikk kjøpt en brukt motor som har stått i en militær generator og skulle ha svært få driftstimer.

Jeg har så byttet stempelringer og toppakning. I tillegg mariniserte jeg den og flyttet over en forholdsvis nyoverhalt høytrykkspumpe og dyser. Membranet i løftepumpa er også byttet.

Men den vil liksom ikke starte uten startgass når den er kald og den går ujevnt og ryker litt for mye.
Jeg klarer ikke finne ut hva som er galt (og humøret er dertil påvirket) og henvender meg derfor til dette panelet hvor det er så ufattelig mye know-how! :smiley:

Her er hvordan eksosen oppfører seg (det er likt om den er kald eller varm).
https://youtu.be/kNKqix9di6k

 

 

Her er fra Motorrommet.
https://youtu.be/Xkdu8DZlg1U

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Pinkvin - jeg har fått samme tips på FB gruppen Båtfolk... flere som sier det samme der. :smiley:

Så nå må jeg bare prøve å løsne pumpa.. den bakre mutteren er et rent lite he%&/¤& å komme til dessverre, men det skal nok gå uten å ta ut motoren.
Hadde vært helt fantastisk om det hadde vært bare dette som er årsaken.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Samme mening som Pinkvin så da blir det vel to kroner. Forstår du har satt på ei annen høytrykkpumpe. Det er vel ingen garanti for at utvendig overettmerking på den nye pumpa stemmer med din motor hvis du har satt den på etter merket. Hadde løsnet litt på pumpa og dreid den forsiktig i glidesporene mens motoren går. Du hører og ser om det bedrer seg enten du dreier den ene eller andre veien. Er samme justeringsprinsipp som når man på eldre bensinmotorer dreide på fordeler ved tenningsjustering. Men på bensinmotoren hadde man tenningspistol eller lampe og hjelpe seg med. Det har du ikke her.

 Blir det bedre etter litt prøving så kan du prøve å finne ut mer hvordan justeringen skal gjøres i boka. Har en formening om hvordan det gjøres, men usikker på perkinsen.

Link to post
Guest Avmønstret#

Om vi antar at motoren sånn ellers er ok, som den vel antagelig er mtp få gangtimer og overhaling, så er timingen på pumpa den beste kandidaten. Mange som har slitt med det før deg. 

 

Luft i dieselen har jeg liten tro på, enten så går den eller så går den ikke, hvis det er luft. Dårlig diesel har jeg heller ikke noe særlig tro på, det ville antagelig gi helt andre symptomer. 

 

Ut fra hva jeg har lest er symptomene dine veldig typisk timingproblemer. Og det som er er kjekt er at når du får riktig timing så er motoren frisk og rask som ved et mirakel ;-) Og da har du en skuddsikker motor i mange år fremover. Ikke veldig stillegående, og antagelig vil den svette litt olje osv, men du har en motor som går og går. 

Link to post

Justering av tenningstidspunktet på korrekt måte krever spesialutstyr, se servicemanual i arkivet. Se også CAV fordelerpumpe og dieselfiltere, servicemanualer og informasjon.

I praksis er det enklest å gjøre slik som hegra foreslår. Øke fortenning én millimeter av gangen til du hører at motoren begynner å banke under belastning og så skru pumpen en millimeter tilbake.

Høytrykksrørene bør løsnes litt i begge ender og skrus til igjen, ellers kan pumpen være vanskelig å dreie. Må iallfall gjøres om pumpe-posisjonen er permanent endret ellers kan materialtretthet føre til brudd.

 

Feil tenningstidspunkt kan gjøre motoren vanskelig/umulig å starte

Siden startproblemet gjelder kald motor, har du sjekket at forvarmingen fungerer?

 

Synes røyken har snev av blåfarge? Isåfall kan for sen tenning være årsak, blåfargen vil da minske/forsvinne med økt belastning av motoren.

Er dysene sjekket? Ventiler justert?

 

Ikke for å være nysgjerrig, men hvorfor byttet du stempelringer og pumpe når motoren hadde svært få driftstimer?

Link to post

Ja hvorfor bytte stempelringer på en motor som er innkjørt?

Ble sylindrene Honet litt?

 

Det kan ta et "" par hundre"" timer før nye ringer har godt seg til  :rolleyes: .

En komp test kan avkrefte.

Ellers som sagt før er HT-pumpe, dysetrykk og ventilklaringer ok, en topp motor.  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Guest Avmønstret#

Lurer på det samme som Ingar. 

 

Ang. forvarming så er min motor fra 86, aldri overhalt (i hvertfall ikke de siste 15 årene) og trenger aldri forvarming, ei heller på vinteren. Så om ting er som de skal være sånn ellers vil evt. feil på forvarming ikke ha noe å si ifht oppstart, i hvertfall ikke under normale temperaturer. Behov for forvarming nå ville jeg sett som et symptom på at noe er galt. 

Link to post

Tusen takk for råd og tips folkens, dere er gode å ha :smiley:
Årsaken til at jeg byttet ringer er at når jeg kjøpte motoren så hadde forrige eier tatt av toppen... de hadde satt denne motoren inn i en gammel skute og marinisert den ved et avansert form for rørsystem (jeg satt over komplett mariniseringsett fra gamlemotoren) og etter en svært kort tid fikk de visst brann i motorrommet. Og av en eller annen årsak trodde de at dette kom av defekt toppakning... ikke spør meg hvorfor.
I alle fall... det så ut som de hadde helt olje i sylindrene og to av disse så det ut som hadde lekket gjennom.. men uten at jeg med sikkerhet kunne si at dette var tilfellet fant jeg det tryggest å bytte ringene for å være sikker.
Samtidig fikk jeg også sjekket sylindervegger og skållagrene og de så helt strøkne ut. Ventilene er sjekket og justert.
Forvarmingen fungerer... er jo bare en glødeplugg med dieseltilførsel.... og jeg er helt enig.. man gløder ikke når det full sommertemp, da er det noe mer galt hvis det må til... og når jeg i tillegg må bruke startgass så er det i alle fall noe galt! :thumbsdown:
Nå må jeg bare få laget meg et verktøy (Unbrako) som klarer å komme til bakre mutter... det blir en utfordring... ikke å lage verkyøyet, men å komme til mutteren og i tillegg klare å løsne den. Det er litt for trangt nedi der!

Håper virkelig dette er løsningen, det hadde vært utrolig deilig å endelig få den til å svive som den skal. Jeg hadde håpet å få solgt båten snart, men er jo ikke så lett å selge en båt med svakt hjerte! :worry:
 

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Blir oftest skudd i mørket når det skal gis råd vedr. slike problemer, da vi skulle selvfølgelig vært ombord og fått en komplett historie på alt som har blitt gjort og hvorfor.

 

Du må begynne i en ende, da jeg føler det er vel mange mulige feilkilder her og sommerferien med båtturer er bare dager unna.

Viktig å systematisk sjekke ut mulige feilkilder og ikke lage ennå flere.

 

Alt som har med dieselsystemet på båtmotorer er finmekanikk og det skal veldig lite til før det ikke fungerer slik det skal. For eksempel litt støv eller en ørliten malingrest inn på toppen av en dyse kan være nok til at motoren ikke går skikkelig.

Da jeg hadde min tid på et verksted for dyser og dieselpumper fikk vi først demonstrert hvor lite som skulle til for å lage mer feil slik at testingen ville komme helt skjevt ut.

Gamlekarene banket inn i hodet på oss at dette var ikke avdelingen for "sleggemekanikere".

 

Du nevner dysene er skiftet:  Tilstand like før de ble satt inn? Ukjent? Forslag: Leveres til trykking.

Høytrykkspumpen er skiftet: Tilstand ved montering?  Litt ukjent?  Forslag: Få testkjørt den i benk.

Innsprøytningstidspunktet er det riktig justert ihht til manual?

.

 

På ene klippet ditt er det mye lyd og lite kjølevann, eller blir vi lurt?  Får den riktig mengde sjøvann? Tilstand på mariniseringsutstyret?

 

Hadde det vært min motor hadde jeg funnet nærmeste perkinsverksted snarest mulig og bestilt time for en mekaniker.

 

Lagt til: Brukte veldig lang tid på å svare og ser du nå har selv skrevet noen ord i mellomtiden.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Gudrun - dyser og høytrykspumpe var til service for en tre års tid siden og har maks kjørt 20 timer siden (de sto på gamlemotoren hvor ene ventilen knakk og stilte seg på høykant når stempelet kom! Derav motorbyttet.)
I og med at jeg mariniserte den så måtte original pumpa på ny-motoren av og da min gamle "nylig" var overhalt så falt valget på denne som erstattning.

Og du har helt rett.. i går stoppet plutselig saltvannskjølingen... jeg tror impelleren takket for seg eller noe som stenger for inntaket. Men det har dog vært samme start/drift problem selv om kjølingen ellers har fungert.
Jeg skulle vært nedi båten i dag, men det har vært så mye annet som måtte tas tak i her på småbruket i dag at jeg har ikke fått tid.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Trodde du kjørte den uten vann i eksosen med vilje for å demonstrere hvor urent den går.

tb 55 er inne på noe. Det han trolig sikter til er selvutlufting som noen er utstyrt med. Hadde du retur til tank eller forfilter på den gamle motoren ?? Da hadde du helt sikkert denne motstanden som tb 55 nevner. Jeg hadde retur til tank fra toppen av finfilter. Der var det en plugg med et ørlite hull i som dieselen måtte passere før den gikk til tank. Hensikten er at hvis det kommer luftblærer i dieselen under gange så havner lufta på toppen i filteret og går ut med returen til tank.

 

Hvis du nå har satt i den nye motoren og satt på returslange til tank, men uten denne pluggen i filteret så strømmer nesten all diesel som fødepumpa gir tilbake til tanken. Resultatet blir at høytrykkspumpa ikke får nok og dermed fusker og ryker den. Nå er det sikkert noen som mener at den ryker alt for mye til at dette er årsaken, men jeg har luftet en del motorer og kan skrive under på at de ryker ganske mye før de får rein diesel.

 

Så har du retur til tank fra finfilter du ha denne pluggen og det er jo ikke sikkert den nye har det i sitt filter.

Link to post

Tegningen du postet viser CAV DPA pumpe med hydraulisk regulering av turtall. Luftemetode er beskrevet i "Brukermanual" i tråden jeg linket til over her.

 

Manualen inneholder også tegninger over dieselsystemet, se figur 4. Retur fra høytrykkspumpe går til filteret. I prinsippet det samme som hegra beskriver.

Retur fra dyser går rett til tanken.

Link to post

God dag godtfolk! :smiley:
Da har jeg vært i båten en tur og vridd på pumpa. Alle dyserørene er så stive at det var litt trøblete å vri den, men det var tydelig at den gikk renere og renere desto mer jeg vred den så jeg tror nok start/gange-problemet ligger der.
Men så var det dette med den plutselige tørre eksosen... jeg ville ikke teste pumpa mere før jeg hadde funnet ut hvorfor eksosen gikk tørr.
Og det viser seg at akslingen til impelleren er knekt! :nonod:
Denne består av en U i enden.. og begge halvmånene er knekt... Jeg visste at den ene halvmånen var knekt da jeg satt den over fra gamlemotoren, men siden den hadde fungert der i flere år så tok jeg sjansen på at den ville holde her også... pratet med en gammel motormann først og han mente dette skulle gå fint i det motoren jo kun sviver en vei.
Men altså... der gikk jeg på en smell. Dette er en Jabsco impeller (3270-200) og jeg vet fra i fjor at denne er mer enn svindyr å kjøpe ny :nonod: .. så nå føler jeg meg litt radbrukket her jeg sitter.
bilde

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Går tydeligvis an å få kjøpt deler til denne, men aner ikke om du kan gjøre det her i Norge. Vet heller ikke om det prismessig lønner seg. 

Er i hvert fall en mulighet til å ikke kjøpe komplett pumpe.

 

https://www.jabscoshop.com/marine/pumps/bronze-engine-cooling-pumps/3270-200-bronze-pump-40-size-flange-mounted-with-bsp-threaded-ports.htm

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Ser ut til det ordner seg ja, men er enig med Ingar at for mye bøyning på dieselrøra kan medføre tretthetsbrudd etter ei tid. Og slikt skjer jo alltid på tidspunkt hvor det ikke passer. Det gikk greit på min da alle røra gikk ganske langt vannrett bakover, inn i et felles klammer før de var bøyd opp til sine respektive dyser. Dermed var det bare å løsne på dette klammerett, endre det litt, og så feste igjen. Men det var ikke Perkins, så om det er så enkelt på din vet jeg ikke. Det blir plundrete hvis du har krappe bøyer nær pumpa.

 

Og så må jeg rette meg selv litt :

hegra :Hadde du retur til tank eller forfilter på den gamle motoren ?? Da hadde du helt sikkert denne motstanden som tb 55 nevner.

 

Dette gjelder bare hvis returen går fra finfilter, som jeg skrev litt lenger ned i innlegget, og dette trenger du neppe bry deg med siden anlegget var identisk med den gamle.

 

Håper det ordner seg med impellerpumpa også. :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...