Jump to content

Spenningsfall Evinrude E-tec Nordkapp 760

Dagsven

Recommended Posts

Hei. Trenger litt hjelp av båtplassen, hvertfall deres synspunkter. Har en E-tec 250 HO som gikk i nødmodus grunnet spenningsfall. Slo først inn på 41.5 V og så neste på 51.5 v. For meg ser det ut som om dynamo lader 53-55 v og det er normalt. Problemer startet etter en natt ute. Har skillerele som jeg vender til batt 2 når jeg ankommer. Dog så hadde - polen hoppet av på batt 2 men denne blei montert igjen. Brukte da kun strøm fra batt 2 når vi lå i land unntatt litt ankervinsj etc. Det har fungert fint tidligere men skillerele ble montert i våres og ikke testet så mye. Når vi skulle hjem virket motor litt tungstartet enn vanlig (den fyrer normalt direkt) men fikk start. Kjørte hjemover og velgern sto på 1+2. Alt gikk fint helt til jeg hadde et parti med full fart og motor gikk i nødmodus. Stoppe og startet og kjørte videre. PÅ tomgang viser bat 1 12,9 volt men når jeg belaster så gikk den opp til 14,1 volt. Etter litt testing fant jeg ut at ved full fart og hyppig bruk av tilt så falt spenningen. Når jeg ankom havn kunne den stå på tomgang med 14,1 volt så tydelig at batterier har blitt ladet. På hvilespenning viste begge batterier 12,8 volt  altså fulladet  etter 40 min kjøring. Er det å anta at batteriene ikke tåler belastning og har blitt dårlig? De er ca. 1,5-2 år gamle og er blysyre 115 amp. Mekaniker på marina mente det kunne være problemet at batteriene ved belastning falt så mye i spenning at det ga feilmelding. Hva tror dere?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...