Jump to content

Trolig amatørmessig spørsmål til fortøyning på holme

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Hei,

Har nylig kjøpt meg en Marex SunCab 24 for plastsekke, og har litt utfordringer med å fortøye bra til holme. Det jeg gjør er at jeg kaster dregg ut et par meter fra land. Deretter fester jeg en trosse i bau og til land. Jeg drar så i aktertauet som er festet i dreggen (dette er tau med blykjerne) for å få båten i passe avstand til land. Når jeg skal i land drar jeg jo båten inn, og tanken var jo at "fjæringen" i aktertauet skulle dra båten ut fra land igjen når jeg slipper baugtrossen.

Det som skjer er at dreggen kommer nærmere og nærmere land, slik at båten tilslutt slåt mot holmen. Er det noe jeg gjør feil? Jeg føler at dreggen ikke setter seg på bunn. For liten dregg? Skal det mer vekt på tauet enn bare blykjernen etc?

Først og fremst må dreggen lengre ut, minst 5 ganger aktuell vanndybde på stedet. Blyinnlegget i tauet betyr ingenting, det er bare for å få tauet til å synke.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Tenker du kan kjøpe deg et 10 kg anker. Det har du plass til i båten din. Så setter du på 5 meter kjetting på ankeret og kobler blytauet ditt i det.

Den paraplydreggen din fungerer utmerket som daumann.( lodd på ankertauet) Du fester et eget tynnere tau i dreggen samt en karabinkrok på dreggen. Denne hekter du på hovedtauet og firer ned noen meter på hovedtauet, etter at du har fått ut hovedanker og tau i land. Daumann vil da trekke ankertauet nedover og båten trekkes utover fra land. Når du skal reise, trekker du først opp daumannen, før du tar ankeret.

Det er viktig å kjøre fast ankeret. Altså: slipp ut anker i passe avstand fra land, ihht dybde og hvor mye tau du må ha ute. Slipp ut nok tau, og sett tauet fast i båtens akterpullert. Gå rolig fremover og i god avstand fra land skal du kjenne at ankeret tar og at båten ikke går fremover. Da har du kjørt det fast, og det vil sitte.

Husk, det er ikke vakta av ankeret som holder båten, men ankerfestet i sjøbunnen.

Siden det er søndag i morgen, så må du bruke paraplydreggen :) kast den lengre ute ja. Har du en kjettingstump liggende, på noen meter, så setter du på den også. Det har utrolig mye å si.

Du kan også bruke en kjettingstump på noen kg som daumann som fires nedpå... Lykke til og nyt dagen. Ankring er en av båtlivets gleder og sorger :)

Redigert av Eureka (see edit history)

Kast ut lenger fra land, så ordner dette seg. Hadde ikke prioritert kjetting og daumann. Blytauet er tilstrekkelig, men om det er paraplydregg så hadde jeg satset på et bedre anker. Koster ikke så alt for mange hundrelappene for en galvanisert Bruce-kopi. 7 kg M-anker hos Maritim koster 379, 10 kg en hundrelapp ekstra. Benytter selv 10kg Bruce-kopi på 29 fot, og det holder i de fleste tilfeller.

Ser du har fått mange tilbakemeldinger her nå, og kan bare understreke hva de andre skriver. Pensjoner paraplydreggen, og skaff deg et Bruce-kopi anker som du ser bilde av i innlegg nr. 1 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/32309-hvorfor-dregg/

Det finnes også andre ankere som er bedre, men ikke til den prisen. Den gamle dreggen din kan du med fordel omskolere til dødmannslodd, som du beskriver i ditt innlegg nr, 7.

Men som de andre også skriver, det er alfa-omega å kaste ankeret langt fra land. Min personlige regel er at jeg kaster ankeret så langt fra land som jeg har tau til, uansett dybde. Jeg ser at mange andre opererer med regler om x-antall ganger dybden i avstand fra land, det bryr jeg meg mindre om. Men når jeg ser at du skriver:

... jeg kaster dregg ut et par meter fra land.

så forstår jeg at du har dreggen alt  for nærme båten. Det blir en ytterlighet i forhold til når jeg kaster anker, nemlig så langt ut som jeg har tau til.

En annen ting jeg praktiserer relativt konsekvent er at jeg kjører fast ankeret i bunnen. Det gjør jeg vet å låse vinsjen et stykke før vi når land. Så kjører jeg med god motorkraft mot land for å sjekke at ankerfestet holder. Dersom båten kommer nærmere land har vi for dårlig feste, da begynner jeg hele prosessen på nytt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...